iPhone-tråden

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Shsh använder man för att gå från 4.2 till 4.1. 4.2 finns ej idag.

Okej, tror jag börjar förstå nu :)

Så det bör fungera att jailbreka min lur om jag synkar telefonen med Itunes och sedan uppgraderar den till 4.1 och därefter kör in GreenPoison?
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ska man spara undan sin SHSH-fil innan man JB:ar eller spelar det ingen roll så länge Apple inte släppt nästa version av iOS?

Är filen unik per iPhone eller kan jag använda den från sambons iPhone om jag vill backa vid ett senare tillfälle?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Ska man spara undan sin SHSH-fil innan man JB:ar eller spelar det ingen roll så länge Apple inte släppt nästa version av iOS?

Är filen unik per iPhone eller kan jag använda den från sambons iPhone om jag vill backa vid ett senare tillfälle?

Om du gör det nu eller efter att nästa version är släppt, men du EJ installerar den spelar ingen roll. Men, när du väl installerat 4.2 är det för sent att ändra.

Vet ej, men det låter som att det kan bli krångligt att använda "fel" telefon. Det går lika fort att spara filen som det tog att skriva detta inlägget.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Om du gör det nu eller efter att nästa version är släppt, men du EJ installerar den spelar ingen roll. Men, när du väl installerat 4.2 är det för sent att ändra.

Vet ej, men det låter som att det kan bli krångligt att använda "fel" telefon. Det går lika fort att spara filen som det tog att skriva detta inlägget.

jo det spelar roll, några dagar efter att en ny version släppts så signas inte den förra längre.

och det går inte att använda på en annan telefon.
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
uppdaterat Shrink till [betal-app] samt lagt till ett par nya poster längst ner

>>>>>>>
Har lagt till [gratis] eller [Betal-app] efter varje app så som jag kommer ihåg det. Rätta gärna eller lägg tom till rätt pris. Vissa apps hade jag redan betalt från min förra telefon och reagerade inte när jag lade in dem igen om appen var "already purchased".


SBSettings - styr processerna i din telefon på ett mycket mer lättillgängligt sätt, istället för att gå via "Inställningar" kan du med ett enkelt "swipe" komma åt Bluetooth, wifi, 3G osv osv. [gratis]

Instalous - Ladda ner crackade apps eller i vissa fall tom apps som bara finns i US-appstore. [gratis] (här får du med appsync som gör det möjligt att synca in apps du laddat ner från "TPB" tex.

Lockinfo, ger notiser om sms,mail,kalender,samtal och så kan man lägga till några plugins, som twitter, väder osv. En funktion där jag gillar är att man kan "ta bort" lock slidern, så den inte syns - fast den är där så att säga.[betal-app] (?)

Five Icon Dock - 5 ikoner i dockan [gratis]
Five-Column Springboard - 5 ikoner på din springboard [gratis]
Five Icon Switcher -5 ikoner i multitasking switchern för ios4.x [gratis]
+
Shrink så ser det bättre ut med 5 ikoner. Du kan själv välja vilken procent på förminskningen du vill ha. [betal-app]

My3G ger möjlighet att köra appar som kräver wi-fi över 3G-nätet istället, tex Facetime (uppdatering på det kom 13/10). Du kan med den även ladda ner apps från Appstore som är över 20 mb. [Betal-app]

MyWi 4.0 ger dig möjlighet att göra din iphone till en wi-fi hotspot. Dvs dela ditt 3G internet till en annan enhet såsom laptop, ipod, ipad osv. Du skapar alltså ett eget trådlöst nätverk som du kan dela ut. [Betal-app]

WhoisCalling söker direkt vid inkommande samtal/sms för nummer som du inte har i din telefonbok på eniro eller hitta.se och du ser då om du vill svara eller inte. [Betal-app]

Multifl0w för att snyggt kunna byta appar. Byt bara aktiveringsmetoden om du vill kunna använda ios4.x dubelltryck för att få upp aktiva appar i dockan därnere [Betal-app]. (notering, Pro-Switcher, liknande app fungerar inte till ios4.x)
För att få full funktionalitet kan det vara bra att ladda ner Backgrounder [gratis] (notering: I Cydia varnas man för att denna inte är testad i 4.1 och att man använder den på egen risk)

AptBackup kan vara käckt om du skulle bli tvungen att återställa och sen få in alla dina JB-apps igen. När du vill göra en Backup, så går man in i appen, trycker Backup, och sen syncar med iTunes. Då sparas en lista över dina jailbreak-apps. Efter en återställning så jailbreakar du igen, installerar Aptbackup igen och trycker Restore. Voila! [gratis]

BiteSMS - SMS-app, du kan svara på sms utan att behöva gå ur appar eller tom från din lockscreen. [Betal-app]
OBS: lägg till följande i Cydias repos: http://cydia.bitesms.com/cydia/beta5.0/ och ladda sen via Cydia ner BiteSMS 5.0

Snaptap - Tag kort med volymknapparna (source http://www.theiphonespotrepo.net/apt) [gratis]

NoLockScreen - Tar bort lockscreenen (BigBoss) [gratis]

OpenSSH - Gå in i telefonens i övrigt dolda mappar med datorn genom wifi för att kunna göra balla saker. T ex byta sms-signal [gratis]

Om man lägger till OpenSSH bör man definitivt byta sitt root / mobile password så att man säkrar upp utifall att man är på öppna wi-fi nätverk. Alla iPhones har nämnligen samma password till både root och mobile = "alpine". Mobileterminal fungerar dock inte i ios4 rakt upp och ner med standard repos i Cydia. Lägg därför till följande repo: http://cydia.xsellize.com/

och ladda sedan ner MobileTerminal iOS4 [gratis]

Här har vi en video som går igenom just detta med repo-error och hur man laddar ner en MobileTerminal som funkar för ios4.x Skall ni pilla med OpenSSH och MobileTerminal, se denna video först är mitt tips. [YOUTUBE-ID]IeK_v2bR7aE?fs[/YOUTUBE-ID]
Och här har ni en liten guide hur man byter sitt root och mobile password: http://www.iphonefaq.org/archives/97721
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Inte för att jag tror att jag vill backa till 3.1.2 igen, men var inte det syftet med att spara undan SHSH-filerna? De var ju till för om man ville nedgradera luren?

Apple signerar bara den nyaste versionen, strax efter en ny släppts slutar de signera alla tidigare. D v s 3.1.2 signeras inte sedan länge och du kan därför inte spara en SHSH för 3.1.2 nu.

Meningen med att spara SHSH löpande är att man *senare* kan gå tillbaka till vilken version man vill (som man har en SHSH till).
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Kanal 5 play finns nu att ta ner.


Sicken suverän liten pryl det här är..aldrig haft en telefon där man kan få gratis kaffe/frukost från ett program tidigare:banana...tänker på pressbyråns app....samt att den bara känns bättre o bättre för var dag som går. :)
 
Last edited:

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Kanal 5 play finns nu att ta ner.


Sicken suverän liten pryl det här är..aldrig haft en telefon där man kan få gratis kaffe/frukost från ett program tidigare:banana...tänker på pressbyråns app....samt att den bara känns bättre o bättre för var dag som går. :)

:tummenupp ja ibland blir man glad av alla appar :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Kanal 5 play finns nu att ta ner.


Sicken suverän liten pryl det här är..aldrig haft en telefon där man kan få gratis kaffe/frukost från ett program tidigare:banana...tänker på pressbyråns app....samt att den bara känns bättre o bättre för var dag som går. :)

Jaså, ni spanar inte in Flash-sidan på dom olika webb-Play-lösningarna?
:gnissla
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
för er som inte jailbreakat och funderar på det, men är osäkra på om det går och om du kan låsa upp operatörslåset, nu kan du lätt kolla det på följande länk:

www.jailbreak-me.info


note: baseband är samma som Modem Firmware vilket du hittar här:
Settings -> General -> About
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Apple signerar bara den nyaste versionen, strax efter en ny släppts slutar de signera alla tidigare. D v s 3.1.2 signeras inte sedan länge och du kan därför inte spara en SHSH för 3.1.2 nu.

Meningen med att spara SHSH löpande är att man *senare* kan gå tillbaka till vilken version man vill (som man har en SHSH till).

Men jag lyckades ju spara mina 3.1.2 SHSH-filer med Tiny Umbrella? Är de odugliga menar du?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Men jag lyckades ju spara mina 3.1.2 SHSH-filer med Tiny Umbrella? Är de odugliga menar du?

Är du säker på att det var 3.1.2 du sparade undan då? Observera att det inte har med att göra vilken version du har på telefonen nu. Default i TU är att spara 4.1 nu. Om du trycker "advanced" (eller liknande) så kan du se vilka du kan prova med.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min 3GS har blivit glapp i muteknappen. För att den ska bli ljudlös måste jag hålla knappen i mitten, i båda ändlägena är ljudet på.

Anovo tycker inte att det ska gå på garantin eftersom dom har hittat en yttre skada. Tydligen är det en liiiten glipa mellan bakstycket och metallramen (som jag aldrig lagt märke till).

Ska jag dra ner byxorna och betala eller ska jag gnälla och hota med konsumentombudsmannen?

Fy fan vad drygt det är att ha den gamla K850an nu när man är van vid en riktig "telefon", Iphonen är fan mer beroendeframkallande än heroin.

Jag följde den enkla vägen och anmälde till försäkringsbolaget, självrisk på 495kr är det värt för att slippa bråka och sitta utan telefonen. Tji fick jag!
Försäkringsbolaget avslog min begäran pga att dom inte anser att min telefon har råkat ut för en "oväntad olyckshändelse" dvs dom tycker felet ska gå på garantin. :gnissla:gnissla
Jag håller iofs med dom så jag har svårt att bli upprörd över försäkringsbolagets beslut.

Så nu står jag utan fungerande Iphone (köpt av 3) och med ogiltig försäkring (också köpt av 3).


3s reklamationsavdelning går inte att ringa till så jag åkte ner till min lokala butik för att pressa dom lite. Säljaren konstaterar att 3 inte kan göra något eftersom Apple säger att garantin inte gäller alls om verkstaden hittar en minimal glipa mellan ramen och baksidan.
Efter 20 min dividerande om att oavsett hur garantiavtalet ser ut mellan 3 och Apple så måste 3 följa konsumentköpslagen gentemot mig och kunna påvisa att jag orsakat inte bara skadan som hittats utan även felet som telefonen lämnats in för tvingas hon ge upp och överlämna ärendet till reklamationsavdelningen Dom ska nu ringa upp mig imorgon. Är jag lika förbannad då som nu så kommer dom inte undan lätt.

:gnissla:gnissla:gnissla
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Ge dig inte. Du kommer att få rätt. Jobbar i butik och vet säkert att det är 3 som ska lämna garanti till dig. Vad de har för avtal med Apple är inte din huvudvärk. Det enda som skulle häva detta är handhavandefel eller om du slängt luren i backen.

http://www.elektronikbranschen.se/index.php?categoryid=50




Fy fan vad drygt det är att ha den gamla K850an nu när man är van vid en riktig "telefon", Iphonen är fan mer beroendeframkallande än heroin.

Jag följde den enkla vägen och anmälde till försäkringsbolaget, självrisk på 495kr är det värt för att slippa bråka och sitta utan telefonen. Tji fick jag!
Försäkringsbolaget avslog min begäran pga att dom inte anser att min telefon har råkat ut för en "oväntad olyckshändelse" dvs dom tycker felet ska gå på garantin. :gnissla:gnissla
Jag håller iofs med dom så jag har svårt att bli upprörd över försäkringsbolagets beslut.

Så nu står jag utan fungerande Iphone (köpt av 3) och med ogiltig försäkring (också köpt av 3).


3s reklamationsavdelning går inte att ringa till så jag åkte ner till min lokala butik för att pressa dom lite. Säljaren konstaterar att 3 inte kan göra något eftersom Apple säger att garantin inte gäller alls om verkstaden hittar en minimal glipa mellan ramen och baksidan.
Efter 20 min dividerande om att oavsett hur garantiavtalet ser ut mellan 3 och Apple så måste 3 följa konsumentköpslagen gentemot mig och kunna påvisa att jag orsakat inte bara skadan som hittats utan även felet som telefonen lämnats in för tvingas hon ge upp och överlämna ärendet till reklamationsavdelningen Dom ska nu ringa upp mig imorgon. Är jag lika förbannad då som nu så kommer dom inte undan lätt.

:gnissla:gnissla:gnissla
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top