iPhone-tråden

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
har själv inte jailbreakat sen blackra1n, spirit så jag har inte varit inne på Cydia i denna vändan men tror samma hände förra gången ett jailbreak släpptes då anstormningen blev så stor att Saurik tog bog den funktionen för en begränsad period.

Kanske någon som vet mer besked här ? De kan väl inte ha automatiserat denna funktion? (Borde ju isf stå längst upp något i stil med att "denna enhet har SHSH sparade hos Cydia..blabla..", i grönt)

Fördelen med TinyUmbrella är ju att du har dina SHSH sparade på din dator och riskerar inte att stå utan utifall att Cydia packar ihop eller liknande.

Tinyumbrella sparar din shsh fil på cydia automatiskt på så vis får man två i ett :tummenupp
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Åkajj, nu har jag provat att JB:a 4.1 på min iPhone 4.

Här följer en liten guide till er som inte orkar leta reda på hur man gör.

Gå till http://thefirmwareumbrella.blogspot.com/ och ta hem TinyUmbrella [WIN]. Jag fick använda IE för att ta hem det.

Kika sen på den här filmen så ser du hur enkelt det är att spara sin SHSH-fil.
[YOUTUBE-ID]yNhuuBNJOus[/YOUTUBE-ID]

Säkra din SHSH-fil som på filmen.

Så, då var telefonen säkrad. Nu är det dags att hacka telefonen.

Knalla in på http://www.greenpois0n.com/ och ta hem programmet för Windows (finns ej för mac idag)

Sen kikade jag på filmen om hur man JB:ar med Greenpois0n,
Tänk på att sleepknappen är den avlånga knappet "överst" och home-knappen är den runda på framsidan.

[YOUTUBE-ID]NjcM1NbGEPY[/YOUTUBE-ID]
Notera gärna bakgrundsmusiken :hihi

Om det är så att du inte orkar med den filmen eller inte förstår, kan du se hur man gör här http://iphonepyssel.se/2010/10/12/greenpois0n-jailbreak-guide/

Good luck folks!

För att sedan kunna utnyttja dom nya funktionerna via cydia kan man läsa en del om vad som finns att tillgå här, http://iphonepyssel.se/2010/10/11/nya-favoriter-fran-cydia-i-repris-cydia/

Jag är verkligen inte speciellt krüm på dom här sakerna så skyll inte på mig om det inte funkar. För mig funkar det iaf!

Är det nu man kan tanka hem en Navigon från TPB igen eller krävs det nåt först?!

PS: om det funkade för dig kan du väl ge inlägget ett plus, då vet fler om det är bra.
 
Last edited:

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag öppnar itunes och mappen med ljudfilerna/filmerna/appsen/whatever jag vill föra över och drag and droppar till min iphone.. Vad är problemet med det? :va
Ja, och innan du kan dra-och-släppa har du tvingats lägga till filerna/mapparna i iTunes.

Och ska iTunes fatta att vissa mp3:eek:r är en bok måste du ändra dem manuellt.

Och ska iTunes fatta att vissa mp3:eek:r är en ringsignal måste du ändra dem innan de läggs till i iTunes, innan de kan dra-och-släppas på telefonen.

Och ska iTunes fatta....
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ja, och innan du kan dra-och-släppa har du tvingats lägga till filerna/mapparna i iTunes.

Och ska iTunes fatta att vissa mp3:eek:r är en bok måste du ändra dem manuellt.

Och ska iTunes fatta att vissa mp3:eek:r är en ringsignal måste du ändra dem innan de läggs till i iTunes, innan de kan dra-och-släppas på telefonen.

Och ska iTunes fatta....

Nej jag lägger inte till nåt i itunes, och "synkar" aldrig min telefon

Ringsignaler och ljudböcker pysslar jag aldrig med
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Är det nu man kan tanka hem en Navigon från TPB igen eller krävs det nåt först?!
I Cydia väljer du Manage -> Sources -> Edit -> Add och skriver in http://cydia.hackulo.us

Gå sen in i Hackulo.us i Sources under "Entered by User" och installera AppSync så kan du synka dina icke köpta program via iTunes.

Det är också under Hackulo.us du installerar Installous.
 

Pips

Guest
Så, ni som jb:at vilka "funktioner" har ni lagt till? Jag har installerat:
SBSettings
Lock Calendar
Five Icon Dock
Fake Carrier
Instalous

Tips på ngt annat?
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
är iphone 4 bra?, räcker det inte att ringa och smsa? sett några som inte har tid att jobba efter de skaffat 4an....
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
är iphone 4 bra?, räcker det inte att ringa och smsa? sett några som inte har tid att jobba efter de skaffat 4an....

Nej, den är skit och ja, det räcker att ringa och smsa. Fast det är klart, jag håller inte på med sånt heller utan skickar helst fax. :död
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Så, ni som jb:at vilka "funktioner" har ni lagt till? Jag har installerat:
SBSettings
Lock Calendar
Five Icon Dock
Fake Carrier
Instalous

Tips på ngt annat?

Jag använder Lockinfo, som ger mig notiser om sms,mail,kalender,samtal och så kan man lägga till några plugins, som twitter, väder osv. En funktion där jag gillar är att man kan "ta bort" lock slidern, så den inte syns - fast den är där så att säga.

Förutom Five Icon Dock, kan du även ha Five-Column Springboard och Five Icon Switcher (5 ikoner i multitasking switchern)

Lägger du till Shrink så ser det bättre ut med 5 ikoner.

Jag använder även My3G som ger mig möjlighet att köra appar som kräver wi-fi över 3G-nätet istället, tex Facetime (uppdatering på det kom imorse!). Du kan med den även ladda ner apps från Appstore som är över 20 mb.

Ytterligare en käck tweak är MyWi 4.0 som ger dig möjlighet att göra din iphone till en wi-fi hotspot. Dvs dela ditt 3G internet till en annan enhet såsom laptop, ipod, ipad osv. Du skapar alltså ett eget trådlöst nätverk som du kan dela ut.

WhoisCalling är en måste app också, den söker direkt när det ringer någon som du inte har i din telefonbok på eniro eller hitta.se och du ser då om du vill svara eller inte.

Sen använder jag Multifl0w för att snyggt kunna byta appar. Byt bara aktiveringsmetoden om du vill kunna använda ios4.x dubelltryck för att få upp aktiva appar i dockan därnere.

Det är några iaf.. :tummenupp

EDIT: och jo, AptBackup kan vara käckt om du skulle bli tvungen att återställa och sen få in alla dina JB-apps igen. När du vill göra en Backup, så går man in i appen, trycker Backup, och sen syncar med iTunes. Då sparas en lista över dina jailbreak-apps. Efter en återställning så jailbreakar du igen, installerar Aptbackup igen och trycker Restore. Voila!
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag använder Lockinfo, som ger mig notiser om sms,mail,kalender,samtal och så kan man lägga till några plugins, som twitter, väder osv. En funktion där jag gillar är att man kan "ta bort" lock slidern, så den inte syns - fast den är där så att säga.

Förutom Five Icon Dock, kan du även ha Five-Column Springboard och Five Icon Switcher (5 ikoner i multitasking switchern)

Lägger du till Shrink så ser det bättre ut med 5 ikoner.

Jag använder även My3G som ger mig möjlighet att köra appar som kräver wi-fi över 3G-nätet istället, tex Facetime (uppdatering på det kom imorse!). Du kan med den även ladda ner apps från Appstore som är över 20 mb.

Ytterligare en käck tweak är MyWi 4.0 som ger dig möjlighet att göra din iphone till en wi-fi hotspot. Dvs dela ditt 3G internet till en annan enhet såsom laptop, ipod, ipad osv. Du skapar alltså ett eget trådlöst nätverk som du kan dela ut.

WhoisCalling är en måste app också, den söker direkt när det ringer någon som du inte har i din telefonbok på eniro eller hitta.se och du ser då om du vill svara eller inte.

Sen använder jag Multifl0w för att snyggt kunna byta appar. Byt bara aktiveringsmetoden om du vill kunna använda ios4.x dubelltryck för att få upp aktiva appar i dockan därnere.

Det är några iaf.. :tummenupp

EDIT: och jo, AptBackup kan vara käckt om du skulle bli tvungen att återställa och sen få in alla dina JB-apps igen. När du vill göra en Backup, så går man in i appen, trycker Backup, och sen syncar med iTunes. Då sparas en lista över dina jailbreak-apps. Efter en återställning så jailbreakar du igen, installerar Aptbackup igen och trycker Restore. Voila!

APT-backup funkade inte för mig. Den installerade inte ett skit! Funkade för en kompis dock. Vet inte vad jag gjorde för fel? :-O

Jag kör med det som du har också typ. Ang mywi och whoiscalling, har du hittat crackade versioner som funkar med 4.1?

Jag har tagit bort min lockscreen och kan ta kort med volymknapparna. 2 najsa appar. Vet inte vad dom heter men kan kolla om nån är intresserad

Logmein är najs, så man kan styra datorn från ifånen. Kollade just nåt dokument på min burk från jobbet :tummenupp

Bitesms är en kalasbra sms-app!

Activator (i inställningar efter jb) är kalas för att lätt kunna starta kamera/ficklampa etc
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Tips på jailbreak apps

Vad sägs om att göra en liten lista?

Har lagt till [gratis] eller [Betal-app] efter varje app så som jag kommer ihåg det. Rätta gärna eller lägg tom till rätt pris. Vissa apps hade jag redan betalt och från min förra telefon och reagerade inte när jag lade in dem igår igen om appen var "already purchased".


SBSettings - styr processerna i din telefon på ett mycket mer lättillgängligt sätt, istället för att gå via "Inställningar" kan du med ett enkelt "swipe" komma åt Bluetooth, wifi, 3G osv osv. [gratis]

Instalous - Ladda ner crackade apps eller i vissa fall tom apps som bara finns i US-appstore. [gratis] (här får du med appsync som gör det möjligt att synca in apps du laddat ner från "TPB" tex.

Lockinfo, ger notiser om sms,mail,kalender,samtal och så kan man lägga till några plugins, som twitter, väder osv. En funktion där jag gillar är att man kan "ta bort" lock slidern, så den inte syns - fast den är där så att säga.[betal-app] (?)

Five Icon Dock - 5 ikoner i dockan [gratis]
Five-Column Springboard - 5 ikoner på din springboard [gratis]
Five Icon Switcher -5 ikoner i multitasking switchern för ios4.x [gratis]
+
Shrink så ser det bättre ut med 5 ikoner. Du kan själv välja vilken procent på förminskningen du vill ha. [gratis]

My3G ger möjlighet att köra appar som kräver wi-fi över 3G-nätet istället, tex Facetime (uppdatering på det kom 13/10). Du kan med den även ladda ner apps från Appstore som är över 20 mb. [Betal-app]

MyWi 4.0 ger dig möjlighet att göra din iphone till en wi-fi hotspot. Dvs dela ditt 3G internet till en annan enhet såsom laptop, ipod, ipad osv. Du skapar alltså ett eget trådlöst nätverk som du kan dela ut. [Betal-app]

WhoisCalling söker direkt vid inkommande samtal/sms för nummer som du inte har i din telefonbok på eniro eller hitta.se och du ser då om du vill svara eller inte. [Betal-app]

Multifl0w för att snyggt kunna byta appar. Byt bara aktiveringsmetoden om du vill kunna använda ios4.x dubelltryck för att få upp aktiva appar i dockan därnere [Betal-app]. (notering, Pro-Switcher, liknande app fungerar inte till ios4.x)
För att få full funktionalitet kan det vara bra att ladda ner Backgrounder [gratis] (notering: I Cydia varnas man för att denna inte är testad i 4.1 och att man använder den på egen risk)

AptBackup kan vara käckt om du skulle bli tvungen att återställa och sen få in alla dina JB-apps igen. När du vill göra en Backup, så går man in i appen, trycker Backup, och sen syncar med iTunes. Då sparas en lista över dina jailbreak-apps. Efter en återställning så jailbreakar du igen, installerar Aptbackup igen och trycker Restore. Voila! [gratis]

BiteSMS - SMS-app, du kan svara på sms utan att behöva gå ur appar eller tom från din lockscreen. [Betal-app]
OBS: lägg till följande i Cydias repos: http://cydia.bitesms.com/cydia/beta5.0/ och ladda sen via Cydia ner BiteSMS 5.0

Fyll på och rätta gärna som sagt !!

APT-backup funkade inte för mig. Den installerade inte ett skit! Funkade för en kompis dock. Vet inte vad jag gjorde för fel? :-O
Jag kör med det som du har också typ. Ang mywi och whoiscalling, har du hittat crackade versioner som funkar med 4.1?
Jag har tagit bort min lockscreen och kan ta kort med volymknapparna. 2 najsa appar. Vet inte vad dom heter men kan kolla om nån är intresserad
Logmein är najs, så man kan styra datorn från ifånen. Kollade just nåt dokument på min burk från jobbet :tummenupp
Bitesms är en kalasbra sms-app!
Activator (i inställningar efter jb) är kalas för att lätt kunna starta kamera/ficklampa etc

För mig fungerade Aptbackup fint och vågar inte svara på vad som gått galet för dig. Även om jag laddar ner crackade apps ibland så brukar jag ändå betala för appar jag tycker är bra. Kan vara så att jag laddar ner en crackad för att testa och sen är jag (jodå) så himla generös att jag laddar ner betal-appen. Bra jobb skall ha betalt, inom rimliga gränser såklart :) Så jag vet inte hur det ligger till med crackade MyWi och Whoiscalling. Den sistnämnda är gjord av en svensk och appen är riktigt bra, lätt värt 14 kronor iaf.

Känner till Logmein, men har redan sedan länge kört iTeleport (gamla JaduVNC), kostar också runt 200 spänn men lätt värt det när man vill styra datorn hemma eller ge morsan distans-support och man är ute på vift. Ingen jailbreak app dock och vet inte om den finns som crackad version.
Activator följer med i ett av de andra "multitasking" programmen, om det var Backgrounder eller hur det nu var. Grym funktion är det iaf så att man kan anpassa vilka funktioner som startas med vilka gester eller knappar man vill i princip.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Har lagt till [gratis] eller [Betal-app] efter varje app så som jag kommer ihåg det. Rätta gärna eller lägg tom till rätt pris. Vissa apps hade jag redan betalt och från min förra telefon och reagerade inte när jag lade in dem igår igen om appen var "already purchased".


SBSettings - styr processerna i din telefon på ett mycket mer lättillgängligt sätt, istället för att gå via "Inställningar" kan du med ett enkelt "swipe" komma åt Bluetooth, wifi, 3G osv osv. [gratis]

Instalous - Ladda ner crackade apps eller i vissa fall tom apps som bara finns i US-appstore. [gratis] (här får du med appsync som gör det möjligt att synca in apps du laddat ner från "TPB" tex.

Lockinfo, ger notiser om sms,mail,kalender,samtal och så kan man lägga till några plugins, som twitter, väder osv. En funktion där jag gillar är att man kan "ta bort" lock slidern, så den inte syns - fast den är där så att säga.[betal-app] (?)

Five Icon Dock - 5 ikoner i dockan [gratis]
Five-Column Springboard - 5 ikoner på din springboard [gratis]
Five Icon Switcher -5 ikoner i multitasking switchern för ios4.x [gratis]
+
Shrink så ser det bättre ut med 5 ikoner. Du kan själv välja vilken procent på förminskningen du vill ha. [gratis]

My3G ger möjlighet att köra appar som kräver wi-fi över 3G-nätet istället, tex Facetime (uppdatering på det kom 13/10). Du kan med den även ladda ner apps från Appstore som är över 20 mb. [Betal-app]

MyWi 4.0 ger dig möjlighet att göra din iphone till en wi-fi hotspot. Dvs dela ditt 3G internet till en annan enhet såsom laptop, ipod, ipad osv. Du skapar alltså ett eget trådlöst nätverk som du kan dela ut. [Betal-app]

WhoisCalling söker direkt vid inkommande samtal/sms för nummer som du inte har i din telefonbok på eniro eller hitta.se och du ser då om du vill svara eller inte. [Betal-app]

Multifl0w för att snyggt kunna byta appar. Byt bara aktiveringsmetoden om du vill kunna använda ios4.x dubelltryck för att få upp aktiva appar i dockan därnere [Betal-app]. (notering, Pro-Switcher, liknande app fungerar inte till ios4.x)
För att få full funktionalitet kan det vara bra att ladda ner Backgrounder [gratis] (notering: I Cydia varnas man för att denna inte är testad i 4.1 och att man använder den på egen risk)

AptBackup kan vara käckt om du skulle bli tvungen att återställa och sen få in alla dina JB-apps igen. När du vill göra en Backup, så går man in i appen, trycker Backup, och sen syncar med iTunes. Då sparas en lista över dina jailbreak-apps. Efter en återställning så jailbreakar du igen, installerar Aptbackup igen och trycker Restore. Voila! [gratis]

BiteSMS - SMS-app, du kan svara på sms utan att behöva gå ur appar eller tom från din lockscreen. [Betal-app]
OBS: lägg till följande i Cydias repos: http://cydia.bitesms.com/cydia/beta5.0/ och ladda sen via Cydia ner BiteSMS 5.0

Snaptap - Tag kort med volymknapparna (source http://www.theiphonespotrepo.net/apt) [gratis]

NoLockScreen - Tar bort lockscreenen (BigBoss) [gratis]

OpenSSH - Gå in i telefonens i övrigt dolda mappar med datorn genom wifi för att kunna göra balla saker. T ex byta sms-signal [gratis]
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Grymma tips!

Håller på att trimma nallen för fullt. Ibland blir man dock lite osäker om man är ute på djupt vatten eller inte.

Är ni säkra på att shrink ska vara gratis!?

"Puchase Package $1.49" får jag upp. Ska betalas via google och paypal, får ingen ordning på det :/
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag aktualiserar min fråga om jailbreakning nu igen då :)

Har som sagt en 3GS som jag aldrig har uppdaterat sedan inköpet så den har således endast version 3.1.2.

Följde Marks videoklipp här och körde Tiny Umbrella och lyckades spara undan mina SHSH-filer både till Cydia och lokalt på datorn.

Har ju försökt förstå mig på allt snack om signerade utgåvor från Apple och som slutar att signeras vid nästa versions släpp med mera...

Vad innebär det här i mitt fall? Är det grönt för mig att uppdatera till 4.1 med Green Poison eller är jag rökt för att jag inte hängt med och sparat undan mina SHSH-filer / jailbreakat från början?

Ursäkta mina n00b-frågor! :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det du har som val är att fortsätta köra 3.1.2 som nu och ignorera alla uppdateringar eller att uppdatera till 4.1 med eller utan JB och då aldrig kunna backa till 3.1.2 igen. Misslyckas du dock med JB:t så kan du alltid köra 4.1 utan JB.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Vad är det som håller dig kvar till den gamla versionen?
Du kan ju jb:a den om du vill.

Jag hade i ditt fall kört in 4.1 och följt guiden. Att använda mappar mm är inte så dumt. 3GS verkar funka kanon till nya versionen.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Det du har som val är att fortsätta köra 3.1.2 som nu och ignorera alla uppdateringar eller att uppdatera till 4.1 med eller utan JB och då aldrig kunna backa till 3.1.2 igen. Misslyckas du dock med JB:t så kan du alltid köra 4.1 utan JB.

Inte för att jag tror att jag vill backa till 3.1.2 igen, men var inte det syftet med att spara undan SHSH-filerna? De var ju till för om man ville nedgradera luren?

Tack för snabbt svar btw! :)

Vad är det som håller dig kvar till den gamla versionen?
Du kan ju jb:a den om du vill.

Jag hade i ditt fall kört in 4.1 och följt guiden. Att använda mappar mm är inte så dumt. 3GS verkar funka kanon till nya versionen.

Finns inget som håller mig kvar vid den versionen! :)
Men jag ställde frågan tidigare här i tråden om jag som 3.1.2 användare hade möjlighet att jailbreaka till 4.0.2 och fick då till svar att det troligtvis inte skulle gå på grund av att Apple slutat signa gamla versioner så fort en nyare släppts.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top