iPadtråden

Du som moderator måste väl ändå se att mycket skit i den här tråden inte ens är konstruktiv kritik angående varken iPad eller Apple utan rena påhopp på oss som defakto bara är användare av Appleprodukter som man gärna vill håna öppet och friskt... det stör mig liiiiite att vissa drar på de växlar som de gör... det stör mycket att en moderator kör samma näst intill samma jargong och näst intill försvarar påhoppen om äppelhjärnor som förtjänar att hånas osv osv osv.

Fast det är klart, bönderna från Karlskoga kanske behöver lite utrymme i sin trista vardag...

app app app, fiskmåsarna från karlskoga, om jag får be :D

Vi satt hemma och funderade på att köpa en ipad som en kul grej, såg ett inslag på tv.
Men vi förstod inte riktigt vad den var bra på, själv antog jag att jag bara inte hade läst på om detta fenomen.

Har läst som attan, men fattar fortfarande inte vad som är så speciellt eller nydanande. Någon som kan förklara, vad har man den till?

Alltså på riktigt, vad är den bra till?

Vi har ju redan några bärbara det gissar jag att många har. Så vad gör denna som man inte kan med en vanlig bärbar?

Har läst som attan, men fattar fortfarande inte vad som är så speciellt eller nydanande. Någon som kan förklara, vad har man den till?

Alltså på riktigt, vad är den bra till?

Vi har ju redan några bärbara det gissar jag att många har. Så vad gör denna som man inte kan med en vanlig bärbar?

Det verkar som om världens ledande IT/Mobiltelefon expertis frågar samma sak, utom renodlade Mac-sidor som givetvis hyllar den.

Ingen svensk mobil-bredbands operatör kan i dagsläget erbjuda SIM kort till den heller såg jag på en sida, lyckligtvis kan man köpa till en klumig adapter till paden så att man får två USB portar och på så vis (troligen) kan ansluta en USB dongel.

Plattan är ju stor i jämförelse med en mobiltelefon, och ändå tycker dom inte att det finns plats för ett standard-SIM kort utan bygger in en hållare för micro-SIM :va

Dessutom har flera andra tillverkare gått ut med sina planer/prototyper på Tablets i dagarna, Nokia har visat sin, Ett par Androidplattor har visats upp, samt Asus har visat sin nya Eee-pad eller vad dom kallar den.

Asus har ju sedan tidigare en netbook med vändbar touch-skärm (den jag la upp bild på tidigare) den kommer också i en ny, vassare version med lite större skärmyta (dock samma yttermått som den gamla, eller så var det faktafel i artikeln?)

Jag tror det är tidningarna som är mest intresserade av den. De vill inte ge bort nyheter gratis på webben längre, och är garanterat sugna på att sälja prenumerationen via iPad. Vilket jag kan gilla, då jag t ex vill ha DNs kulturdel (nej, hela publiceras inte på nätet!) och vissa helgnummer men inte hela tidningen varje dag. Jag skulle gärna pynta några spänn per dag, ha tillgång till hela tidningen men slippa gå till returstationen 2 gånger i veckan.

Nummer två tror jag den kommer platsa som soffsurfmaskin och fixa alla basbehov hos användare (alltså inte de som gillar teknik i sig och vill pilla och skruva på allt). Gör den till universell fjärr för allt i hela kåken över WLAN och det kan vara en killer.

Men vi får se, det kan ju bli en flopp också.

De e ju just dedär me universell äpplet inte riktigt lirar ihop med...

Vad vet du eller jag om det nu, 2 månader innan prylen ens finns att köpa? Eller sitter du inne med fantastisk insider-info om vad Äpplet planerar att göra?

Du gör nog klokt i att bättra på ditt panicroom, för snart är alla medlemmar i SEKTEN(tm). Be rädd. Be jätterädd. :gnissla

P.S. Konjaksfyllor är de bästa. D.S.

Vad vet du eller jag om det nu, 2 månader innan prylen ens finns att köpa? Eller sitter du inne med fantastisk insider-info om vad Äpplet planerar att göra?

Du gör nog klokt i att bättra på ditt panicroom, för snart är alla medlemmar i SEKTEN(tm). Be rädd. Be jätterädd. :gnissla

P.S. Konjaksfyllor är de bästa. D.S.

Det är ett äpple, finns ingen kompabilitet med nåt, inte ens egen programvara,,,moneymaker.. äppelhjärnor...

[YOUTUBE-ID]80sWifG40B0[/YOUTUBE-ID]

Var är Linuxsnubben med dreads och hängbrallor som också är en PC?

Nä just det, äppelhjärnorna har inte lärt sig skilja på mjukvara och hårdvara...

*Pladask* Där föll den reklamen platt

Det är ett äpple, finns ingen kompabilitet med nåt, inte ens egen programvara,,,moneymaker.. äppelhjärnor...

Vi älskar att betala för oanvändbara saker! Hade du varit smart skulle du starta ett företag med junk och sälja till mig, för jag vill ha det! :tummenupp

Var är Linuxsnubben med dreads och hängbrallor som också är en PC?

Nä just det, äppelhjärnorna har inte lärt sig skilja på mjukvara och hårdvara...

*Pladask* Där föll den reklamen platt

PC = Personal Computer. Du menar Mac (som bygger på BSD, som är UNIX) = PC?

Last edited:
PC = Personal Computer. Du menar Mac (som bygger på BSD, som är UNIX) = PC?

Jo, jag är mycket väl medveten om att en Mac bara är en överprissatt PC med ett operativ som bygger på Berkeley Unix

Desto mindre anledning att köpa en Mac, köp en PC och kör FreeBSD istället

Jag kör hellre operativ som följer POSIX-standard. ;)

Det gjorde jag med, en gång i tiden, men dom började ta betalt för det så då migrerade jag till Linux.

Jag har dock kvar en demodiskett med OS, webbserver, webbläsare och något spel, på en bootbar diskett.

Jag körde det på en gammal 486'a utan hårddisk som ungarna hade som surfdator när dom var små.

Det gjorde jag med, en gång i tiden, men dom började ta betalt för det så då migrerade jag till Linux.

Jag har dock kvar en demodiskett med OS, webbserver, webbläsare och något spel, på en bootbar diskett.

Jag körde det på en gammal 486'a utan hårddisk som ungarna hade som surfdator när dom var små.

Solaris är fritt för icke-kommersiellt bruk och följer POSIX. Bara byta till det, börja koda smarta program, porta dem till OS X och ta hutlöst betalt så är din lycka gjord! :tummenupp

Solaris är fritt för icke-kommersiellt bruk och följer POSIX. Bara byta till det, börja koda smarta program, porta dem till OS X och ta hutlöst betalt så är din lycka gjord! :tummenupp

Jag har Solaris också, på en Sparcstation som samlar damm.

Det var inte min grej heller.

Inte för att jag hade stora förväntningar på iPad då jag inte skulle köpt en hur bra den än var men Apple har faktiskt gjort i byxan lite här. Hade iPad kört OSX och haft USB/firewire-portar samt kamera för skype, mm så hade den varit den fantastiska mojäng nördar väntat på. Då hade den kunnat ersätta en laptop men det kan det absolut inte nu. Jäkligt konstigt faktiskt. Vad tänkte Jobs på? Kan idén till iPad kommit under ett feberrus under hans sjukhusvistelse tro?

Hade den å andra sidan varit betydligt mindre, haft kamera och gått att ringa från så hade den varit kanon! Men en sån har jag ju redan:va

Inte för att jag hade stora förväntningar på iPad då jag inte skulle köpt en hur bra den än var men Apple har faktiskt gjort i byxan lite här. Hade iPad kört OSX och haft USB/firewire-portar samt kamera för skype, mm så hade den varit den fantastiska mojäng nördar väntat på. Då hade den kunnat ersätta en laptop men det kan det absolut inte nu. Jäkligt konstigt faktiskt. Vad tänkte Jobs på? Kan idén till iPad kommit under ett feberrus under hans sjukhusvistelse tro?

Hade den å andra sidan varit betydligt mindre, haft kamera och gått att ringa från så hade den varit kanon! Men en sån har jag ju redan:va

Han tänkte väl som vanligt, dehär är billigt o bra skit, MUAHAHAHAHAH... money money moneeey...

Back