IP-adresser

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Jag ska teckna nytt bredbandsavtal och då kan jag välja mellan två olika alternativ, ett med dynamiskt tilldelad IP-adress för 225:-/Mån och ett med fast IP för otroliga 395:-/mån.
Dom är för övrigt identiska.

Vad har jag som användare för fördel med en fast IP och varför är det så mycket dyrare?

Är du bara en vanlig hemma användare är ett dynamiskt ip bättre, eftersom om man då inte brukar ha någon ftp, webserver osv...och har då inte behov av fast ip.Dessutom är det bara att byta ip om du blir bannad på tex DC...

Ett fast ip är bara bra om du ska ha en public server av något slag då du kan knyta en "www"address direkt till ditt ip då.
Sen om någon skulle vilja jävlas med dig blir det bara lättare för dem också eftersom du alltid har samma ip...

Ichnoz skrev:
Ett fast ip är bara bra om du ska ha en public server av något slag då du kan knyta en "www"address direkt till ditt ip då.
Sen om någon skulle vilja jävlas med dig blir det bara lättare för dem också eftersom du alltid har samma ip...
Men, funkar inte www.dyndns.org för dynamiska ip-nr?

unnamed skrev:
Men, funkar inte www.dyndns.org för dynamiska ip-nr?
Jo, men dyndns och liknande tjänster är ju egentligen bara nödlösningar, vill man köra servrar så är ett statiskt IP att föredra.

Men om man som John Holmes inte vill det så är det ju helt rätt att välja den billigare dynamiska varianten.

Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad