Investeringstips?

Galenpanna

soon to be snabbast
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Hufvudstan
Hoj
ingen, men snart en 250 räser är det tänkt
Tjena,

Har njutit några veckor av alla trådar som skapas å pajkastas på i detta eminenta forum. Skitkul!

Nu till min fråga.
Jag är grymt sugen på att testa lite "riktig" racing till sommaren, dvs tävla i någon klass där det går undan bra utan att det kostar skjortan.
Funderar kraftigt på 250, men har ärligt talat inte riktig koll på vad som gäller.
Då det verkar finnas hur mycket kunskaper som helst här, och då jag är lite slö med att leta information på nätet, via förbund osv så undrar jag följande:

Vad bör jag tänka på?
Vilken klass passar en hyfsat säker(om jag får säga det själv), snabb och galen förare?
Vilka hojar bör jag titta på?
Vart hittar jag reglementen?
Vad är en vettig säsongsbudget?
Vilka banor kan man träna på?
Osv.

Helt enkelt, vad behöver jag tänka på och göra för att komma redo och hyfsat konkurrenskraftig till sommarens race?
Mecka är jag grym på då jag tidigare tävlat en hel del i cross...

Sorry om frågorna verkar dumma, men jag måste ju börja någonstans. :)
 
Allt hänger egentligen ihop med hur mycket pengar och tid du är villig att satsa.
Det går att plöja ner miljonbelopp på en 250r-säsong, men det är inte nödvändigt.
Man behöver ingen hoj av senaste årsmodell, däremot är det bra om man inte köper alltför många generationer bakåt i tiden, utan kanske näst senaste generationen, eller något/några år av den senaste generationens hojar(honda/yamaha).
Sen beror det på vilket sätt du är galen på, kör du farligt passar ingen klass, kör du bara galet fort passar nog vilken klass som helst.
Reglementen kan du beställa från svemo.

Vettig budget, ja, det är givetvis så mycket pengar du kan få fram. För egen del har jag kört rätt "billigt" de 3 säsonger jag kört. Billig buss, relativt standard hoj(förutom i år). Har spenderat c:a 5000kr per tävling, med startavgifter, kolvar, soppa och däck. Men sen kommer ju "kringkostnader" till, som skinnställ, hjälmar, bussreparationer osv.
Man kan träna på i stort sett alla banor, men inte alla. De som har flest träningar är, sviestad, karlskoga, falkenberg.

Edit: Sen vad som är "hyfsat" snabb, kan rätt ofta tas ur en... När watz eller fransson flyger förbi, yttern, innern etc. Men likförbaskat är det så extremt jävla roligt att köra 250r oavsett det :)
 
Tävlat i cross förut.... Har du funderat på supermotard racing eller är det uteslutet?

- Johan
 
Mest standard är 250SP. Tanken är att alla ska åka på mer eller mindre samma maskinmaterial och det därmed är förare (och fjädringsinställningar) som ska vara avgörande. Dessutom "tvingas" inte folk trimma maskinen för dyra pengar, utan budgeten kan läggas på däck och transporter istället. Det går att hitta riktigt billiga - och lättmekade - sådana hojar (Aprilia RS250 och Suzuki RGV250) i bra skick - jag skaffade en för 32.000 och har lagt kanske 10.000 i renovering och förbättringar (dock ej tillåtna i 250SP-sammanhang). Fanns lite funderingar på tävlingar tidigare (liksom i supermotard), men det kostar en slant och tar tid, så det är lagt på hyllan så länge. Beräknad budget hamnade väl på ca 100.000 för ett år.

Men visst är en fullblodsräser (250R) roligare - det är liksom mer av allt :) Det ställer diesel-touringen i skamvrån (SBK, SS600, R1000 m.fl.) :D

SVEMO har reglementen som beskriver de olika klasserna.
 
Hur stor budget du har dels för hojinköp och dels för tävlandet/treänande är avgörande för vad du har för valmöjligheter.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top