Handledare i Karlstad sökes!

patricd

Ny medlem
Gick med
8 May 2016
Hoj
VFR 800 -01
Hej på er alla hojåkare där ute!

Jag har äntligen dragit tummen ur baken och bestämt mig för att ta hojkort! En dröm som länge legat i bakhuvet och varje höst har jag tänkt: Jaha, ännu ett år helt bortkastat (inte riktigt, men ni fattar).
Jag är alltså då även helt ny i detta forum. Hoppas tråden hamnade rätt.

Hej förresten! :hej

Jag håller just nu på med att köpa på mig allt jag kan tänkas behöva (Ninja, Arai, presenter till flickvännen, osv) och det börjar närma sig att bara sakna en rätt väsentlig del, nämligen handledare.
Jag är nyinflyttad i Karlstad så jag har inte hunnit samla på mig så värst många vänner än (en med hojkort vad jag vet, dock utan hoj...) och jag har inte så stor lust att hoppa på de motorcyklister jag ser på vägen för att fråga om dom har lust att hjälpa mig. Detta är dock nästa steg om ingen här inne svarar. Japp, sån är jag :dummer

Så min fråga till er alla Karlstad-med-omnejd-bor där ute som har haft hojkort i mer än 5 år är alltså: Har du lust att bli min handledare?

Nä fy fan, kanske någon tänker, sonen har ju precis flyttat ut och nu ska jag ansvara för ännu en oansvarig ungdom utan något innanför pannbenet!
Nähä du säger jag isf!
Jag har nämligen också nästan hunnit bli gubbe genom att fylla 31 denna sommar. Jag har även lyckats att köra min beskärda del av oansvarig körning genom mina 12 års innehavande av B-kort.
Jag förstår att man inte är speciellt erfaren utan någon erfarenhet och jag tänker inte sätta mitt liv på spel (under denna säsong iaf) för jag gillar liksom livet lite för mycket för det. Jag är inte helt grön på hoj då jag har kört lite i utlandet, på parkplatser osv och jag hade ju även min moppe i några år. Jag förstår ju dock att det är en viss skillnad på en Mustang 50cc och en Ninja...
Jag vet även att alla mina dumheter kommer, i konstapelns ögon, vara dina dumheter och jag ogillar att ge mina medmänniskor trubbel. Särskilt när dom vart så snälla att gå med på att hjälpa mig.

Körskolan tar väl 900kr/timme så jag tänker att du som hjälper mig självklart ska ha någon form av betalning för detta. Så istället för 900kr/timmes körning så tänker jag att du får, typ: bensin (valfri oktan), en timmes motorcykelkörning, trevligt sällskap vid pauserna (dit jag tar med fika), om vi åker till något trevligt mjukglasställe kan du få dig en mjukglass (valfritt strössel/sås), åker vi till någon trevlig korvkiosk kan du få dig en korv, åker vi till någon trevlig pub kan du få dig en... mjölk. :va
Ja du fattar, du gör alltså inte detta för pengar men jag vill heller inte att du ska behöva belastas ekonomiskt. Du gillar ju ändå att åka hoj, så varför inte bara ta med mig på turen?

Jag skulle även verkligen uppskatta om du någon gång i framtiden skulle ha lust att göra en sån där otroligt spännande konbana med mig så jag kan pluttra runt där i gångfart för att träna lite på det också. Verkar vara många som kuggar på det utan ordentlig träning. Då kan jag dock bjuda på något lite trevligare än en glass för jag kan tänka mig att det inte är så värst kul att stå och glo på.

I min naiva drömvärld så bor du i grannhuset, är körskolelärare och kan tänka dig att köra hoj precis varje dag, hela dagen. Men jag förstår ju att det antagligen inte kommer att bli så. Därför är jag öppen för ditt förslag så tveka inte att kontakta mig om du är sugen så kanske vi kan få till det!

Skulle du ställa upp så är jag dig evigt Tacksam! :Bugar

:squid

Hej och välkommen till Gökboet! :hej

Jag har haft A på kortet i tre år, innan jag får vara handledare skall du vara klar men jag håller tummarna att någon kliver fram. (Jag blev redigt sugen på mjukglass...)

Nu håller jag också på med kortet, har lyckats få tag i handledare genom jobbkontakter, avlägsna kompisar osv. Så på den delen kan jag dessvärre inte hjälpa till

**Edit, jag kan självklart kolla med dem om någon av de kan ställa upp**

Kan dock komma med lite tips om ställen där det går att träna osv beroende på vart i stan du bor.
Finns bl.a ett ställe i Kil där lågfarten och en sämre tolkning av högfarten finns målad.

Skriv här eller PMa så kanske jag kan komma med nåt litet tips.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Last edited:
Tack för era svar än så länge!

Jag går med i den där facebookgruppen för att se om det kan nappa och jag tar gärna emot tips vart det kan vara fint att köra/öva!
Karlstad är ju inte speciellt stort och jag bor på Norrstrand så jag kan väl ta mig precis vart jag vill här i trakten om jag nu skulle få en handledare som vill följa med mig. Så Kil funkar absolut!
Var i Kil ligger denna uppmålade bana?

Tack för era svar än så länge!

Jag går med i den där facebookgruppen för att se om det kan nappa och jag tar gärna emot tips vart det kan vara fint att köra/öva!
Karlstad är ju inte speciellt stort och jag bor på Norrstrand så jag kan väl ta mig precis vart jag vill här i trakten om jag nu skulle få en handledare som vill följa med mig. Så Kil funkar absolut!
Var i Kil ligger denna uppmålade bana?

Hannäs, en gammal hamn i närheten av kyrkan. Kolla hitta/google earth, lågfartsbanan är utmärkt i nedre högra hörnet sett från vägen. Högfartsbanan är lite sämre utmärkt men börjar från själva infartsvägen till planen. Nackdelen är asfalten börjar bli rejält sliten på sina ställen.

Gamla flygplatsen har även den banorna utmärkta (även där uppkörningen sker). Dock viss osäkerhet där eftersom den kan vara låst med grind. Även denna börjar bli sliten men är i bättre skick än Hannäs.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...