Invändig Motorrengöring bil/MC

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Tjena,

Jag såg på Discovery för någon vecka sedan, "Wheeler dealers" hette programmet. Där rengjorde de en bilmotor med "nano"-någonting och fick ner avgasvärdena rejält. De kopplade på systemet på det befintliga soppasystemet (en stor maskin stod bredvid bilen). Vet någon om detta finns hos verkstäderna i Sverige? Gärna Stockholm. Detta borde ju kunna användas även på hojjar med insprut?
Anledningen till att jag frågar är att jag har en Porsche 928 från -84 som behöver en rengöring från sot osv. :P

(Det är alltså ingen mirakel-skitvätska du blandar i tanken)
 
Nu är det här min egen teori, men om man nu häller i en massa rengöringsmedel som rensar allt slagg och smuts i en såpass gammal motor så kan det hända att packningar kan börja läcka då avlagringar som täppt dessa rensas bort. Är du säker på att det är en "smutsig" motor som ställer till dina motorproblem? Det är inte klart vilka effekter en sådan behandling har och skulle själv inte chansa med min egen bil.
 
Skiten ska funka enligt TV. TV ljuger aldrig. Vill få bort allt sot i toppen runt ventiler etc. Har ingen lust att riva toppen.
 
Teknikens Värld gjorde detta inre rengöringstest för några år sedan på en Volvo S80 diesel och fick ut en hel del skit i form av ren dynga som motorn byggt upp under årens lopp.Efter fick man en motor med liknande hk som när motorn var ny samt en motor som gick snålare.Slutresultatet blev ju riktigt lyckat.

http://www.maltemanson.com/resources/1/pdf/Engine Flush/TV1005_VINTERSKOTTl.pdf
 
Last edited:
Teknikens Värld gjorde detta inre rengöringstest för några år sedan på en Volvo S80 diesel och fick ut en hel del skit i form av ren dynga som motorn byggt upp under årens lopp.Efter fick man en motor med liknande hk som när motorn var ny samt en motor som gick snålare.Slutresultatet blev ju riktigt lyckat.

http://www.maltemanson.com/resources/1/pdf/Engine Flush/TV1005_VINTERSKOTTl.pdf

Nice, då finns det i Svedala iaf! Någon som känner till några i sthlm?
 
Motordialys kallas det och kan likaväl kopplas på oljesystemet för grundlig rengöring.

Fattigmans alternativ är att köpa rengöring på flaska som jag inte kommer ihåg vad den heter... Blandas i oljan & körs i några minuter innan man byter olja & filter. Detta kan också skölja ur en hel del & i en gammal maskin kan det vara idé att skölja ett par gånger. Man ser vad som rinner ut med oljan men så kan man ju skära itu filtret också om man vill bli riktigt rädd för vad man har haft i sin maskin... =)
 
För sotning av kolvtopp och förbränningsrum påstås ju vatteninsprutning (varm motor, höga varv, spruta med blomflaska i förgasarhalsen) vara bäst.
 
Finns en mängs olika märken Castrol, luiqid Moly, ProTeck, m.m men det är få som har till motorer med våtkoppling.
Vad jag vet är det bara ProTeck har det. Men har inte provat den själv ännu.

/Per
 
För sotning av kolvtopp och förbränningsrum påstås ju vatteninsprutning (varm motor, höga varv, spruta med blomflaska i förgasarhalsen) vara bäst.

Detta fungerar, denna procedur gjorde alltid en jobbar polare till mig när jag jobbade på skroten innan dom skulle plocka ur motorn togs komp om den va något & ha, om kompet va dåligt så kördes med vatten direkt i insuget som han sprutade in o sen va det nytt komprov, av 8/10 motorer detta gjordes på så löste detta problemet.
 
Annars kan man ju använda gasen ibland, brukar effektivt förebygga behov av invändig motorrengöring.
 
För sotning av kolvtopp och förbränningsrum påstås ju vatteninsprutning (varm motor, höga varv, spruta med blomflaska i förgasarhalsen) vara bäst.
Fungerar iaf utmärkt på dieslar där man har problem med sotning på spridare och dylikt, dock kräver det lite mer än blomsterflaska (häll försiktigt i till den börjar dala i varv) jag har själv kört det på en Mitsubishi diesel i en volvogrävare med markant förbättring.
 
Jag har lite svårt att förstå vad detta skulle tillföra jämfört med att åka till Biltema köpa deras billigaste mineralolja, genomföra ett oljebyte, köra 5 mil och genomföra ytterligare ett byte.

Det är ju sant att longlifeservice är en styggelse och att många av de motorerna rasar pga skräp i oljan men man behöver ju inte göra det svårare för sig än nödvändigt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top