Invändig Motorrengöring bil/MC

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Tjena,

Jag såg på Discovery för någon vecka sedan, "Wheeler dealers" hette programmet. Där rengjorde de en bilmotor med "nano"-någonting och fick ner avgasvärdena rejält. De kopplade på systemet på det befintliga soppasystemet (en stor maskin stod bredvid bilen). Vet någon om detta finns hos verkstäderna i Sverige? Gärna Stockholm. Detta borde ju kunna användas även på hojjar med insprut?
Anledningen till att jag frågar är att jag har en Porsche 928 från -84 som behöver en rengöring från sot osv. :p

(Det är alltså ingen mirakel-skitvätska du blandar i tanken)
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Nu är det här min egen teori, men om man nu häller i en massa rengöringsmedel som rensar allt slagg och smuts i en såpass gammal motor så kan det hända att packningar kan börja läcka då avlagringar som täppt dessa rensas bort. Är du säker på att det är en "smutsig" motor som ställer till dina motorproblem? Det är inte klart vilka effekter en sådan behandling har och skulle själv inte chansa med min egen bil.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Skiten ska funka enligt TV. TV ljuger aldrig. Vill få bort allt sot i toppen runt ventiler etc. Har ingen lust att riva toppen.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Teknikens Värld gjorde detta inre rengöringstest för några år sedan på en Volvo S80 diesel och fick ut en hel del skit i form av ren dynga som motorn byggt upp under årens lopp.Efter fick man en motor med liknande hk som när motorn var ny samt en motor som gick snålare.Slutresultatet blev ju riktigt lyckat.

http://www.maltemanson.com/resources/1/pdf/Engine Flush/TV1005_VINTERSKOTTl.pdf
 
Last edited:

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Teknikens Värld gjorde detta inre rengöringstest för några år sedan på en Volvo S80 diesel och fick ut en hel del skit i form av ren dynga som motorn byggt upp under årens lopp.Efter fick man en motor med liknande hk som när motorn var ny samt en motor som gick snålare.Slutresultatet blev ju riktigt lyckat.

http://www.maltemanson.com/resources/1/pdf/Engine Flush/TV1005_VINTERSKOTTl.pdf

Nice, då finns det i Svedala iaf! Någon som känner till några i sthlm?
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Motordialys kallas det och kan likaväl kopplas på oljesystemet för grundlig rengöring.

Fattigmans alternativ är att köpa rengöring på flaska som jag inte kommer ihåg vad den heter... Blandas i oljan & körs i några minuter innan man byter olja & filter. Detta kan också skölja ur en hel del & i en gammal maskin kan det vara idé att skölja ett par gånger. Man ser vad som rinner ut med oljan men så kan man ju skära itu filtret också om man vill bli riktigt rädd för vad man har haft i sin maskin... =)
 

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
För sotning av kolvtopp och förbränningsrum påstås ju vatteninsprutning (varm motor, höga varv, spruta med blomflaska i förgasarhalsen) vara bäst.
 

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skälby
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Finns en mängs olika märken Castrol, luiqid Moly, ProTeck, m.m men det är få som har till motorer med våtkoppling.
Vad jag vet är det bara ProTeck har det. Men har inte provat den själv ännu.

/Per
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
För sotning av kolvtopp och förbränningsrum påstås ju vatteninsprutning (varm motor, höga varv, spruta med blomflaska i förgasarhalsen) vara bäst.

Detta fungerar, denna procedur gjorde alltid en jobbar polare till mig när jag jobbade på skroten innan dom skulle plocka ur motorn togs komp om den va något & ha, om kompet va dåligt så kördes med vatten direkt i insuget som han sprutade in o sen va det nytt komprov, av 8/10 motorer detta gjordes på så löste detta problemet.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Annars kan man ju använda gasen ibland, brukar effektivt förebygga behov av invändig motorrengöring.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
För sotning av kolvtopp och förbränningsrum påstås ju vatteninsprutning (varm motor, höga varv, spruta med blomflaska i förgasarhalsen) vara bäst.
Fungerar iaf utmärkt på dieslar där man har problem med sotning på spridare och dylikt, dock kräver det lite mer än blomsterflaska (häll försiktigt i till den börjar dala i varv) jag har själv kört det på en Mitsubishi diesel i en volvogrävare med markant förbättring.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har lite svårt att förstå vad detta skulle tillföra jämfört med att åka till Biltema köpa deras billigaste mineralolja, genomföra ett oljebyte, köra 5 mil och genomföra ytterligare ett byte.

Det är ju sant att longlifeservice är en styggelse och att många av de motorerna rasar pga skräp i oljan men man behöver ju inte göra det svårare för sig än nödvändigt.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top