*intresseklubben antecknar*

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Så var det då dags; sista turen med Lill-Gixxer för färd mot vintervilan hos mina föräldrar i skogarna utanför Eskilstuna. Ett par timmar tidigare hade min mor oroligt ringt och frågat om jag var på väg än? För pappa höll minsann på att bereda plats för Lill-Gixxer i vedbon…(läs:garage)..

Så står jag väl där, påpälsad upp över öronen knappt så jag kan röra mig, redo att stänga lägenhetsdören, och så fylls jag av en känsla att det är något som saknas, något jag har glömt… jag slår en blick in mot hatthyllan, och vad hänger kvar där, om inte ryggskyddet, bara att klä av sig igen… :huvet

Jag blir så glad över att se Lill-Gixxer där han står i sitt hörn av cykelrummet och väntar!.. Jag känner verkligen att jag knappt kan bärga mig innan jag får ut honom!... Sen är det ju lättare sagt än gjort när man är halvinvalid som mig, och dessutom måste lirka ut hojen genom en smal passage med två meterhöga (kändes det som)trösklar. Men skam den som ger sig.
(Okej att jag hade mannen av alla män där som skulle hjälpa mig att få skjuts tillbaka, han hade säkert hjälpt mig om jag bett om det, men man vill väl inte visa sig ynklig, även om man är just det, eller?)

Att sätta sig grensle över en varmkörd Lillgixxer, fälla upp stödet, lägga i första växeln o sakta vingla iväg över ojämnheterna, fick ett leende att sprida sig över hela mitt ansikte. En stund av lycka hade bara börjat. :kär

Jag tog gamla vägen ut mot Nykvarn, för att där möta upp Hayabusasaaben och åka motorväg resten av biten.
Det som slog mig under färden till Nykvarn var att jag undrade vart min rädsla för svängar tagit vägen? :va .. Jag letade både i höger- och vänsterkurvor, men kunde inte känna något.. inte för att det gick särskilt fort, men det brukar det ju inte göra när jag är ute o kör..
Det är inte jättekul att ligga o köra motorväg i 110 km/h ens på Lillgixxer. Det roligaste som hände var nog när min Saab, som låg framför, ibland (okej, ganska ofta då) slog avgassytemet i backen, för då slog det gnistor på mig o Lillgixxer o ja funderade på NÄR (inte om) hela ljuddämparen skulle komma farande…

Nästan framme hos mina föräldrar finns det en s.k. flygraka, (många race där på sommrarna..) där jag var tvungen att köra framochtillbaka – framochtillbaka - framochtillbaka….!!! Så jäkla underbart att känna att det faktiskt finns lite att ge på min ”pyttelilla” motorcykel!..
Rädd för att chauffören av min bil skulle ledsna och dra hem utan mig, tvingade jag mig tillslut att köra vidare... men roligare skulle de bli! Sista kilometern innan man är framme går nämligen på grusväg, något som jag tyckte var riktigt läskigt med Kawasakin, men som jag nu tycker är underbart skoj!!.. Så hornen växte ut genom hjälmen o ja satte av så fort jag vågade och körde därmed ifrån bilen bakom… jag som vanligtvis blir frånkörd av gamla volvosar.. :rolleyes:

En tur på Lill-gixxern är för mig en stund av lyckorus. Nu står han parkerad inför vintern, men känner jag mig själv rätt kommer jag smyga dit och ta ut honom en sväng innan snön kommer om så bara för att få köra rakt fram några vändor…

Gissa om jag längtar till våren…

/Anneli (inte helt vid sina sinnes fulla bruk.. :3freak )

Bifogat

• BILD14.JPG
    BILD14.JPG
    70.8 KB · Visningar: 399
Sista turen med hojenn innan vinteride är alltid kul och man vill bara åka mer och mer. Dock är det nog bra att ställa in den då vägarna blir kalla och risken för vurpor större.

Vårda Lill-Gixxern ömt till våren så den är pigg och alert när det är dags att grensla den igen.

Det är inte roligare att åka bakpå än köra själv, trots jag många gånger åkt med förare som verkligen kan. Köra själv är ju sådan frihetskänsla. Men visst är det kul att åka med på bakhjulet rejält. :tummenupp

Liwa1 skrev:
Sista turen med hojenn innan vinteride är alltid kul och man vill bara åka mer och mer. Dock är det nog bra att ställa in den då vägarna blir kalla och risken för vurpor större.

Förra året körde jag min Kawa gpz ända tills det var -10 ute. Ok, att man fick frostskador på knogarna, men det var det värt.... :)

exiteme skrev:
Förra året körde jag min Kawa gpz ända tills det var -10 ute. Ok, att man fick frostskador på knogarna, men det var det värt.... :)

Kan bara hålla med att det är kul även till viss del vintertid. Har kört mc-bud en vinter. Men min R1a vill jag inte ha ute under vintern. Den får stå i varmgaraget och vårdas. Ska fixa lite med den i vinter. Jag hoppas den mår bra där den står nu och får vara i fred och vila.

Började själv köra i mitten av jan i år " på en DR650" och fördelen med det är att Ham... kör bil då :banana
Fast nu har man ju indraget körkort, så nu kan man inte plocka ut hojen förens i början av feb.... då har ju halva sommaren redan gått ju :D

Får åka på lill Duken "Hyusung" tills vidare :hihi

Last edited:
*hua* Är anti grusvägar...

Sista turen är INTE kul..
Utan första i vår!!!!

Anneli.a: Köpte du den där hojen i Hölö?

//Lännström

Iceman1975 skrev:
*hua* Är anti grusvägar...

Sista turen är INTE kul..
Utan första i vår!!!!

Anneli.a: Köpte du den där hojen i Hölö?

//Lännström

Grusvägar rockar!! :banana

Jag köpte den inte i Hölö. Utan av en kompis i Rånäs om jag inte missminner mig, Norrtäljetrakten iallafall...

Jag har tagit sista turen en massa gånger nu. Det är ju halvt omöjligt. En enduro eller så borde finnas i mitt garage så det inte blir nån sista tur. :tummenupp

Grusväg på sporthoj är fan inte skoj nånstans. Tokläskigt ju. :fakta

Swedie skrev:
Ja jag tyckte jag hörde en hoj vråla fram och tillbaka nånstans i fjärran! :rolleyes: bravoski!

:felämne ..sen så kan jag ju delge dig att eftersom
du hädanefter ska vara nykter så e de du som nästa gång är den till vänster -> :fyllisar <- o jag den till höger, och
du kommer stå för skjutsen av mig hem.. :1pajas

(eller ska jag säga; snälla söta rara Sweedie, nästa gång e de väl du som kör? :Bugar )

sege skrev:
Grusväg på sporthoj är fan inte skoj nånstans. Tokläskigt ju. :fakta

Inte alls, nu är du lite fjollig :7peta :D Grusväg är skitskoj - speciellt om man kommer över backkrön och kan hoppa! Det gäller bara att bromsa ner i tid inför tvära kurvor ;)

Ja visst är det härligt med hojkörning!

Jag hämtade ut min från verkstaden idag (blev påkörd i somras) och eftersom det är barmark ställde jag givetvis på och tog mig en tur. Snacka om livskvalite!

Men imorgon är hon avställd igen och då är det dags att börja mecka inför nästa vår :tummenupp

anja skrev:
var det inte kallt? min sebeärr gick i vinteride för över en månad sen. :rolleyes:

Kallt?... Nä ja var ju påpälsad så jag såg ut som en smärre michelingubbe, sen fick jag springa igång hojen efter ett motorstopp, varpå han nästan slet sig :3freak , så frysa, de hann jag inte med...

Anneli.a skrev:
Kallt?... Nä ja var ju påpälsad så jag såg ut som en smärre michelingubbe, sen fick jag springa igång hojen efter ett motorstopp, varpå han nästan slet sig :3freak , så frysa, de hann jag inte med...
Helt rätt :tummenupp

Själv var jag ute igår senast. Det regnade och var tre grader varmt, men nästan all snö var borta i alla fall och det är ju huvudsaken :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT