Intressefråga: ventilspel

Vet inte om jag förstår men packningen har inget med ventilspelet att göra. Kamaxeln ligger ju "under" topplockspackningen.

Vilken packning menar du?

Jag har bytt cylinderfotspackning och topplockspackning och ventilspelet på insug har förändras med hela 0.1mm. Jag har inte ens rört ventilerna så hur kan det va möjligt?

Var det exakt samma temperatur på motorn båda gångerna?
fanns det olja i lagren?
var kammarna vridna i exakt samma läge?
är överfallen till kammarna dragna helt rätt?
kan vara svårt att få den perfekta fingertoppskänsla när man kollar med bladmåttet.
Många små variabler som kan spöka lite.

Vad jag förstår har du överliggande kam. Med ny fot och topplockspackning kan kamaxeln komma att ligga lite högre vilket kommer att innebära att kamaxeln vridits någon grad. Kan vara detta som ger annat ventilspel.

Vad jag förstår har du överliggande kam. Med ny fot och topplockspackning kan kamaxeln komma att ligga lite högre vilket kommer att innebära att kamaxeln vridits någon grad. Kan vara detta som ger annat ventilspel.
Det påverkar möjligen öppettiderna, men inte spelet när ventilen är obelastad. För att påverka spelet måste avståndet mellan ventilens tryckyta och kamaxeln förändras.

Det som beskrivs borde rimligen bara kunna hända i en stötstångsmotor. Som nämnts ovan så med överliggande kam så påverkas inte spelet, ,men möjligen timingen i viss mån. En möjlig förklaring till det minskade spelet skulle möjligen då kunna vara att det inte längre mäts på "rätt ställe" i rotationen. Fast jag undrar förstås vilken skillnad i tjocklek som skall till för det?

Som nämnts ovan så med överliggande kam så påverkas inte spelet, ,men möjligen timingen i viss mån. En möjlig förklaring till det minskade spelet skulle möjligen då kunna vara att det inte längre mäts på "rätt ställe" i rotationen.
Men då är det ju mätfel och inte ändrat ventilspel.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick