Intervju med Rossi i The Guardian

Nu ska jag gå lite OT, som vanligt, men är inte en av anlendingarna till att F1 är ganska trist i jämförelse med MotoGP att de kör så förbannat länge?
Jag har ärligt talat svårt att hålla mig vaken under ett F1-lopp.
MotoGPs 45 minuter eller vad det är känns precis lagom för att hålla spänningen uppe :)

F1 är trist eftersom det är för ojämt. Det kan ju vara åtta sekunder mellan ettan och tvåan och kommentatorerna eldar upp sig som faan. Första varven kan vara kul och sedan de slutade med däckbyten vid depåstoppen har ju det blivit trist också. Få omkörningar och lite fighter på banan dessutom.

Goodstuff skrev:
F1 är trist eftersom det är för ojämt. Det kan ju vara åtta sekunder mellan ettan och tvåan och kommentatorerna eldar upp sig som faan. Första varven kan vara kul och sedan de slutade med däckbyten vid depåstoppen har ju det blivit trist också. Få omkörningar och lite fighter på banan dessutom.
Second that :tummenupp

Valentinic skrev:
Vore ballare om han försökte sig på att vinna med alla olika märken i Moto GP! F1 är trisst oavsett förare!
Suzuki vore något att bita i för Rossi :D

Nyteknik skrev:
Hur ofta och noga tittar du på MotoGP? Rossi är långt ifrån överlägsen och de två senaste racen har vunnits av Capirossi - som har pole inför nästa race i Qatar.

Jo det är tröttsamt att höra alla "tittar på MotoGP två ggr per år" fälla sina kommentarer.

Nyteknik skrev:
Hur ofta och noga tittar du på MotoGP? Rossi är långt ifrån överlägsen och de två senaste racen har vunnits av Capirossi - som har pole inför nästa race i Qatar.
No offence, men hur ofta och noga tittar DU på moto-gp?
Rossi har vunnit fem VM-titlar på raken, sju totalt, vunnit tio race av fjorton i år, slagit dom flesta rekord som går att slås, samt anses av dom flesta vara den bäste genom tiderna.
Är man inte överlägsen då?

Ludde78 skrev:
Rossi har vunnit fem VM-titlar på raken, sju totalt, vunnit tio race av fjorton i år, slagit dom flesta rekord som går att slås, samt anses av dom flesta vara den bäste genom tiderna.

Han är ju inte överlägsen om man jämför med Doohan. Han får ju verkligen slita för segrarna.

Ludde78 skrev:
Ämnet var inte titlar och statistik utan hur spännande tävlingarna är. Som Chris skriver är det ovanligt att Rossi vinner med speciellt stor marginal - som Doohan brukade göra. Det finns alltså liten anledning att gnälla över att tävlingarna inte är spännande därför att Rossi alltid vinner. Hur menar du?

Hur man än vrider och vänder på det är F1 just vad det heter.
Men det är ju olika sporter.
Hur kul skulle det inte vara att se Vale utvecklas och sen börja utveckla, det gör han alltid.
Och sen vinner han, det gör han alltid.

Skulle bli ledsen om han går över, det vore en "flaggan nere" för roadracing.

Nyteknik skrev:
Ämnet var inte titlar och statistik utan hur spännande tävlingarna är. Som Chris skriver är det ovanligt att Rossi vinner med speciellt stor marginal - som Doohan brukade göra. Det finns alltså liten anledning att gnälla över att tävlingarna inte är spännande därför att Rossi alltid vinner. Hur menar du?
Jaha, det var det som ämnet handlade om nu…

Jag syftar hur som helst fortfarande på att Rossi är överlägsen.
Som förare.
Oavsett om man talar statistik eller någonting annat.
När han körde för Repsol Honda så var han minst lika överlägsen som Doohan någonsin var.
Skillnaden är att Rossi vågade anta den ultimata utmaningen; att byta märke.

Rossi har en vinstsvit på över 50 % av de race som han deltagit i när det gäller 500/moto-gp.
Gud vet hur dessa siffror hade sett ut om han hade fortsatt hos Repsol Honda.

Doohans motsvarande siffror är inte ens i närheten, de är någonstans kring 30 %.

För att återgå till grunddiskussionen; hur man än vrider och vänder på det så kan jag inte förstå hur man inte kan kalla Rossi för överlägsen.

Jag kan inte komma på någon annan idrottsman som är så överlägsen i sin sport.

Bingen kallar... over and out

Visst är Rossi överlägsen eftersom han oftast vinner men skillnaden mot Doohan när han var som bäst var att då vann Doohan med minst 15 sekunder och ofta med 30. Trist att titta på medan Rossi bjuder på spännande race genom att starta dåligt, missa lite etc.

Skillnaden tror jag var att Doohan såg motorcykeln som sin värsta motståndare, han ville se hur fort han kunde åka på den helt enkelt. Därför kunde han vinna med absurda marginaler just för att han inte brydde sig om de bakom, han körde sitt eget race där framme och var lika motiverad oavsett hur nära de andra var. Det var väl lite därför karriären tog slut också, han körde för fort när det inte behövdes.

Angående procentsiffror hit och dit kan man ju inte ens jämföra Doohans skolning med Rossis innan de började med 500:or. Medan Rossi fick en närmast perfekt skolning via sin far i depåerna och vidare i klasserna från minimoto och uppåt så sladdade Mick omkring på gatorna på en RD350 och gick från i stort sett ingenting till 500:orna som då var okörbara bestar. Alla säger ju att Hondorna är så överlägsna och det var ju Mick som själv utvecklade 500:an till en vinnarmaskin som sedan överlämnades till Rossi.

Rossi är helt fantastisk men han har också varit helt skadefri, det tål ju att tänka på hur mycket Doohan skulle ha vunnit om han inte nästan fått högerbenet amputerat. Jag för min del tror på sju raka titlar då, men det är ju om inte om funnits...

Last edited:
Ludde78 skrev:
Jaha, det var det som ämnet handlade om nu…

Jag syftar hur som helst fortfarande på att Rossi är överlägsen.
Som förare.
Oavsett om man talar statistik eller någonting annat.
När han körde för Repsol Honda så var han minst lika överlägsen som Doohan någonsin var.
Skillnaden är att Rossi vågade anta den ultimata utmaningen; att byta märke.

Rossi har en vinstsvit på över 50 % av de race som han deltagit i när det gäller 500/moto-gp.
Gud vet hur dessa siffror hade sett ut om han hade fortsatt hos Repsol Honda.

Doohans motsvarande siffror är inte ens i närheten, de är någonstans kring 30 %.

För att återgå till grunddiskussionen; hur man än vrider och vänder på det så kan jag inte förstå hur man inte kan kalla Rossi för överlägsen.

Jag kan inte komma på någon annan idrottsman som är så överlägsen i sin sport.

Bingen kallar... over and out
Jag har ingen större lust att jämföra våra olika tolkningar av ordet "överlägsen". Mitt inlägg var ett svar på nedanstående inlägg...

Showtime skrev:
jo men MotoGp e ju fan inte så kul nu, när rossi ändå bara vinner varenda tävling...
...och jag skrev att Rossi inte är överlägsen - vilket gör att tävlingarna blir rafflande trots att Rossi oftast vinner. Vad är så svårt att förstå/smälta i det?

Din jämförelse mellan Doohan och Rossi har jag svårt att hänga med i. Menar du att Doohan under sin period som världsmästare bjöd sina motståndare sämre motstånd än Rossi gör nu?

Kuriosa

Last edited:
Man kan ju likaväl använda den omvända argumenteringen. De som Rossi slåss med idag om tiondelarna körde Mick Doohan ifrån så det skrek om det när han körde.

Jag tror inte riktigt på att jämföra förare från tider med så vitt skilda förutsättningar. Statistik säger ingenting i såna här sammanhang och är egentligen ointressant. Däremot kan det vara intressant att jämföra statistik mellan tex Biaggi och Rossi som kört samma år och under samma förutsättningar.

Jag tror det vara något väldigt speciellt vi fick se under början av 90-talet med "tre Rossi" på en gång, Doohan,Rainey och Schwantz, jag tror aldrig det kommer hända igen. Dessutom så har de nya lättkörda maskinerna gett även sämre förare en chans at hänga med och därför är inte ens en superförare som Rossi överlägsen längre.

Är det nån som tvivlar på att Mick Doohan eller Kevin Schwantz hade pulveriserat en fjant som Sete Gibernau om de hade kört på 93 års 500-hojar?

Chris Ash skrev:
Man kan ju likaväl använda den omvända argumenteringen. De som Rossi slåss med idag om tiondelarna körde Mick Doohan ifrån så det skrek om det när han körde.

Jag tror inte riktigt på att jämföra förare från tider med så vitt skilda förutsättningar. Statistik säger ingenting i såna här sammanhang och är egentligen ointressant. Däremot kan det vara intressant att jämföra statistik mellan tex Biaggi och Rossi som kört samma år och under samma förutsättningar.

Jag tror det vara något väldigt speciellt vi fick se under början av 90-talet med "tre Rossi" på en gång, Doohan,Rainey och Schwantz, jag tror aldrig det kommer hända igen. Dessutom så har de nya lättkörda maskinerna gett även sämre förare en chans at hänga med och därför är inte ens en superförare som Rossi överlägsen längre.

Är det nån som tvivlar på att Mick Doohan eller Kevin Schwantz hade pulveriserat en fjant som Sete Gibernau om de hade kört på 93 års 500-hojar?
När Doohan slutade köra efter Jerez -99 fick Gibernau som hade kört den tvåcylidriga HRC-NSR:en köra hans V4. Man kan se skillnaden mellan deras snabbhet genom att jämföra varv- och racetider mellan -98 och -99. Det är en generös jämförelse för Gibernau eftersom däck och motorcykel under den här perioden utvecklades mycket.

Sachsenring -98
Doohan
Racetid: 46.00
Kvaltid: 1.28,2

Sachsenring- 99
Gibernau
Racetid: 46.35
Kvaltid: 1.28,3

Mugello -98
Doohan
Racetid: 43.55
Kvaltid: 1.53,2

Mugello -99
Gibernau
Racetid: 44.18
Kvaltid: 1.54,3

Jerez -98
Doohan
Racetid: 47.21
Kvaltid: 1.43.9

Jerez -99
Gibernau
Racetid: 47.44
Kvaltid: 1.44.2

Intressant statistik om Sete vs Rossi:
Gibernau has led 111 (32%) of the 347 laps in this year’s 14 races compared to Rossi’s 87 laps (25%) yet Rossi has won ten Gps and a championship compared to Gibernau’s zip and eighth place in the standings.
http://www.gizmag.com/go/4690/

Torkel skrev:
Intressant statistik om Sete vs Rossi:
Gibernau has led 111 (32%) of the 347 laps in this year’s 14 races compared to Rossi’s 87 laps (25%) yet Rossi has won ten Gps and a championship compared to Gibernau’s zip and eighth place in the standings.
http://www.gizmag.com/go/4690/
"You have to first finish to finish first" eller hur det nu var.

Helt klart står Rossi i en klass för sig, hans meriter på roadracingbanorna är inte kattpiss direkt :tummenupp

Är såpass gammal att man kommer ihåg Gardner, Rainey, Lawson, Schwantz och de andra när de for runt på sina bålgetingar :yoparty . De nämnda grabbarna anser jag också stod i en klass för sig, (säkert glömt någon mer duktig förare) min högst personliga åsikt alltså!

Och nej, jag har inte glömt denna kille.....Doohan var och är för mig en förare som jag ALDRIG kommer att glömma, just för hans enorma körskicklighet att hantera de svårkörda bestar som de gränslade.Trots de skador av mer allvarlig art som han ådrog sig så bet han ihop och lyckades så bra som han gjorde :Bugar Givetvis så körde man själv Honda på den tiden, lite :rolleyes: mindre pulver i motorn dock. Men en Honda var det i alla fall :D

När Rossi slutar, vem ska bli den nya storstjärnan då egentligen :confused:

Bara en liten flashback som jag fick.....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman