Internet kommer att krascha

HanneZ skrev:
Jag har varit lite delaktig i virusjakt på ett företag. Lite strul har de blivit men inget jätte stort. Har man förlorat massa pengar på grund av virus så har man okompetent personal!

Hahaha.. öhh.. va? Samtliga bolag med IT i dagsläget förlorar pengar, massor, pga virus.
 
Sköter inte Flow control och congestion control så att sändande och mottagande noder inte överbelastas? Kanske inte är riktigt så enkelt?
 
Domifuling skrev:
Hahaha.. öhh.. va? Samtliga bolag med IT i dagsläget förlorar pengar, massor, pga virus.
Ja, självklart kostar det men jag uppfattade att de "torskade" som mer än bara kosta pengar.

Och jag står fast vid att om man byggt upp allt riktigt och har lite koll så behöver inte de virus som härjat de senaste året haft så jätte stor förstörelse. Hur va de med sql2000wormen? Den byggde på att adminlösenordet va satt till "". Kompetent personal? NEJ!

/ Hannes
 
Domifuling skrev:
Hahaha.. öhh.. va? Samtliga bolag med IT i dagsläget förlorar pengar, massor, pga virus.

tjäna != spara

kostnad != förlust

Vi har IT, vi har inte förlorat massor pga virus. Virusbekämpning har inte ens kostat massor. Ditt påstående är skjutet i sank ;)
 
SSB skrev:
tjäna != spara

kostnad != förlust

Vi har IT, vi har inte förlorat massor pga virus. Virusbekämpning har inte ens kostat massor. Ditt påstående är skjutet i sank ;)

Öh, jasså? Hur mycket pengar kostar era anti-virus licenser? Våra är snordyra. Klart man kan köra olagligt men jag förutsätter att om man ska diskutera företag och stålar så snackar vi rena stålar.
 
HanneZ skrev:
Hur va de med sql2000wormen? Den byggde på att adminlösenordet va satt till "". Kompetent personal? NEJ!

/ Hannes

Öh, vilken mask tänker du på då?

Men du har helt rätt. Vi har haft ett allvarligt problem på dom sju åren jag varit i företaget och detta pga att vi var dom första som fick viruset. Tog lite mer än 2 veckor innan anti-virus branschen hittade skydd, och det berodde nog på att det spreds väldigt begränsat. Under dom 2 veckorna hade vi dock rensat viruset själva och fått bukt med problemet, jag fick tom rätta 2 anti-virus företag när det gäller hur man fick bort viruset =P

Det viruset var ganska dyrt men som sagt, det är knappast något som tillhör vardagen.
 
SSB skrev:
tjäna != spara

kostnad != förlust

Vi har IT, vi har inte förlorat massor pga virus. Virusbekämpning har inte ens kostat massor. Ditt påstående är skjutet i sank ;)

Hehehe, föresten, jobbar du på ett anti-virus företag så antar jag att jag haft fel =P Finns ju vissa klåpare som tjänar på virusen också =)
 
Domifuling skrev:
Öh, vilken mask tänker du på då?

Men du har helt rätt. Vi har haft ett allvarligt problem på dom sju åren jag varit i företaget och detta pga att vi var dom första som fick viruset. Tog lite mer än 2 veckor innan anti-virus branschen hittade skydd, och det berodde nog på att det spreds väldigt begränsat. Under dom 2 veckorna hade vi dock rensat viruset själva och fått bukt med problemet, jag fick tom rätta 2 anti-virus företag när det gäller hur man fick bort viruset =P

Det viruset var ganska dyrt men som sagt, det är knappast något som tillhör vardagen.
Man kan bekämpa virus utan antivirusprogram!

Minns inte va den hette. Den slog till mot msql som kördes på 2000 maskiner iallafall!

/ Hannes
 
Domifuling skrev:
Hehehe, föresten, jobbar du på ett anti-virus företag så antar jag att jag haft fel =P Finns ju vissa klåpare som tjänar på virusen också =)

He he bra tänkt! Men så är det inte. Våra AV-licenser är inte snordyra iaf. Ett par hundra kanske. En brandvägg som ser ut som fort knox, går runt och piskar på personalen så att dom inte kör "bilder" som nudepics.exe osv osv. Inte en massa skabbiga program som messenger, irc och skit får vara installerade mm.

Så ja, visst för det med sig vissa kostnader, men inte så höga att jag upplever det som ett jätteproblem. Vi har ju brandlarm och inbrottslarm också om man säger så. Vi skulle alla ha det bättre om det inte fanns rötägg, men dom finns och då får man skydda sig.

Poängen är väl att med relativt enkla medel kan man förhindra de absolut största hoten. Personligen är jag mer orolig för den låga frekvensen av backuper i händelse av hd-krasch.

/SSB
 
SSB skrev:
He he bra tänkt! Men så är det inte. Våra AV-licenser är inte snordyra iaf. Ett par hundra kanske. En brandvägg som ser ut som fort knox, går runt och piskar på personalen så att dom inte kör "bilder" som nudepics.exe osv osv. Inte en massa skabbiga program som messenger, irc och skit får vara installerade mm.

Allt det där kostar och ganska mycket, din lön när du springer runt och "piskar" osv blir en del =)

Så ja, visst för det med sig vissa kostnader, men inte så höga att jag upplever det som ett jätteproblem. Vi har ju brandlarm och inbrottslarm också om man säger så. Vi skulle alla ha det bättre om det inte fanns rötägg, men dom finns och då får man skydda sig.

Helt sant men nu finns det så nu kostar det. Virus och patch-hantering är förmodligen det som it-avdelningar idag lägger mest "onödiga" pengar på. Tänk dig vad dom brotten kostar planeten... hua.

Poängen är väl att med relativt enkla medel kan man förhindra de absolut största hoten. Personligen är jag mer orolig för den låga frekvensen av backuper i händelse av hd-krasch.

Ibland så blir man också dum i sin snålhet. Enkla medel tenderar i slutändan att kosta utan att det syns, bort med alla sånna kostnader om man vill vara lönsam. Att vara lönsam när man inte ser kostnader tenderar att gå ut över andra saker än själva problemet.
 
Jag litar ju lika mycket på det här som jag litade på Y2K.
Det var ju så jäkla säkert att just år 2000 skulle "year 2000 caos" inträffa! :kocko
 
Deztallica skrev:
Jag litar ju lika mycket på det här som jag litade på Y2K.
Det var ju så jäkla säkert att just år 2000 skulle "year 2000 caos" inträffa! :kocko

Det gjorde / hade gjort det också. Dock inte lika hypat som folk trodde, men riktigt många fel löstes ju innan (till viss del pga hypen). Men många tjänade oerhört för mycket pengar på det också.
 
Jojo, krashar internet så heter jag Leiffi Gabor helgay Gaylord.


Vet inte riktigt vart jag ska börja med att dumförklara det aftonblaskan skrev.

Visst internet är uppbyggt kring ett antal grund knutpunkter.
I teorin kan dessa knutpunkter överbelastas och villket skulle resultera i att internet krashar.

Men i praktiken så är detta mer eller mindre omöjligt eftersom det krävs gigantisk bandbredd och datorkraft för att skicka tomma medelanden till dessa som kommer att skicka sakerna hit och dit och tillslut vara fulla med skit.


Äh skit samma, har inte tid att gräva i min förklaring, men kan lova att det inte kommer att ske!


Ps. "Spam" kommer att bli olagligt i USA nu (värdens största spam land) antagligen så kommer det skrämma bort större delen av spammarna iom att det väntar gigantiska viten om spamlagen bryts.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top