Internet kommer att krascha

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Se här vad den kände proffessorn säger :Bugar

Trycket på nätet ökar dramatiskt för varje månad och professor Hannu H Karri på Tekniska högskolan i Helsingfors tillhör en av pessimisterna. Han tror att hela nätet kommer att bryta samman ungefär 2006. Om inget görs vill säga. Internetoperatörer, mjukvaruproducenter och teleoperatörer jobbar alla med olika typer av filter för att stoppa trafiken. Kända spamare världen runt stängs av och EU skapar nya reklamregler, men inget tycks hjälpa.
 
BMW R90s skrev:
Se här vad den kände proffessorn säger :Bugar

Trycket på nätet ökar dramatiskt för varje månad och professor Hannu H Karri på Tekniska högskolan i Helsingfors tillhör en av pessimisterna. Han tror att hela nätet kommer att bryta samman ungefär 2006. Om inget görs vill säga. Internetoperatörer, mjukvaruproducenter och teleoperatörer jobbar alla med olika typer av filter för att stoppa trafiken. Kända spamare världen runt stängs av och EU skapar nya reklamregler, men inget tycks hjälpa.

2006, innan dess har dom nog hunnit utveckla lite till, eller vad tror ni?
 
BMW R90s skrev:
Se här vad den kände proffessorn säger :Bugar

Trycket på nätet ökar dramatiskt för varje månad och professor Hannu H Karri på Tekniska högskolan i Helsingfors tillhör en av pessimisterna. Han tror att hela nätet kommer att bryta samman ungefär 2006. Om inget görs vill säga. Internetoperatörer, mjukvaruproducenter och teleoperatörer jobbar alla med olika typer av filter för att stoppa trafiken. Kända spamare världen runt stängs av och EU skapar nya reklamregler, men inget tycks hjälpa.

Vilket skitsnack :rofl
 
Så länge man inte får för mycket routing-flaps och ens BGP skiter sig så är det lugnt. Men införande av IPv6 kan ju ställa till med en del intressanta möjligheter till DoS-attacker. Att sedan vissa tjänster i näten kan braka samman pga överlast, det är en annan femma.

/inte så orolig
 
Skitsnack

Se bara vad "experter" sagt tidigare angående datavärlden:

number of computers required worldwide: "about five" (Thomas Whatson, founder of IBM, in 1947). :kocko

maximum amount of memory that would be required by anybody: "640K is enough" (Bill Gates in 1981) :3freak
 
Fast man får hålla med om att allt spam nog tar en stor del av bandbredden.
Jag får ju 90% spam tex.
 
Braka samman är väl lite tveksamt. Däremot är jag helt övertygad om att det kommer komma en riktigt rejäl attack av något slag som kommer göra att folk och företag drar öronen åt sig och slutar rusa med huvet före in i digitaliseringsvärlden.
Det är ju hyfsat enkelt att infektera några hundra tusen datorer med ett virus, men än så länge har inget av de virus som fått stor spridning varit ganska "snälla". Om någon med rejäla resurser hivar upp plånboken bestämmer sig för att börja jävlas på riktigt blir det nog lite tuffare. Nu när det blir fler och fler (affärskritiska) apparater som kommuniserar med varandra via ir, blåtand, radio och kabel är det bara att prångla ut ett genomtänkt virus som ordnar rejäl spridning (på ett smart sätt) och sedan som sedan gör något mer än bara säger "Bu!".

Visst är jag för ett "fritt" internet men förr eller senare kommer det komma en rejäl smäll och då blir det riiiiiiiktigt dyrt för många företag. (har jobbat på ett par företag som har torskat på riktigt snälla virus som inte gjorde annat än spred sig och ändå blev stora summor i produktionsbortfall)
 
Miss_Orchidee skrev:
det kommer ska du se, rom byggdes inte över en natt som vi alla vet....
Du missar poängen. Utvecklingen sker kontinuerligt. Om inte utvecklingen ökar takten eller nerladdningarna minskas så möts kurvorna 2006-03-14.
 
Jag har varit lite delaktig i virusjakt på ett företag. Lite strul har de blivit men inget jätte stort. Har man förlorat massa pengar på grund av virus så har man okompetent personal!
 
HanneZ skrev:
Du missar poängen. Utvecklingen sker kontinuerligt. Om inte utvecklingen ökar takten eller nerladdningarna minskas så möts kurvorna 2006-03-14.

jodå jag hajar, men det jag menar är att dom kommer hitta en lösning, dom kommer inte låta hela affärsvärden kracha, det hoppas jag att ni förstår va...
 
Jo "dom" löser de säkert. Men de blir nog att användarna får mötas på halva vägen. Det blir mer och mer striktare vad man får o inte får göra med sin internetuppkoppling.

"det hoppas jag att ni förstår va..." det antyder att du tilltalar barn... typ

( Affärsvärd? Är det en sån som är värd för en affär? Och jag har många gånger undrat vad kracha betyder :D )

/ Hannes
 
HanneZ skrev:
Jo "dom" löser de säkert. Men de blir nog att användarna får mötas på halva vägen. Det blir mer och mer striktare vad man får o inte får göra med sin internetuppkoppling.

"det hoppas jag att ni förstår va..." det antyder att du tilltalar barn... typ

( Affärsvärd? Är det en sån som är värd för en affär? Och jag har många gånger undrat vad kracha betyder :D )

/ Hannes

det var inte menat till barn, men jag trodde ni fattade....det finns ju många affärs ideer som är baserade helt eller till stor det på internet......
 
Miss_Orchidee skrev:
det var inte menat till barn, men jag trodde ni fattade....det finns ju många affärs ideer som är baserade helt eller till stor det på internet......
Fattade vad? Bara för att "många affärs idéer är baserade på internet" så garanterar inte de att internet kommer att fungera som det gör idag.

Att internet kommat att "krasha" låter ganska löjligt. Är nog lite fel ord. Internet är distribuerat. Delar kan gå ner. Verkar väldigt otroligt om alla datorer gick sönder precis samtidgt.
 
HanneZ skrev:
Fattade vad? Bara för att "många affärs idéer är baserade på internet" så garanterar inte de att internet kommer att fungera som det gör idag.

Att internet kommat att "krasha" låter ganska löjligt. Är nog lite fel ord. Internet är distribuerat. Delar kan gå ner. Verkar väldigt otroligt om alla datorer gick sönder precis samtidgt.

Men ok, Krasha är fel ord OKEJ. och nej det kommer inte funka likadant som det alltid har gjort, för det har aldrig fungerat likadant hele tiden och utvecklingen går frammåt, va där det som kan missförstås?
 
BMW R90s skrev:
Se här vad den kände proffessorn säger :Bugar

Trycket på nätet ökar dramatiskt för varje månad och professor Hannu H Karri på Tekniska högskolan i Helsingfors tillhör en av pessimisterna. Han tror att hela nätet kommer att bryta samman ungefär 2006. Om inget görs vill säga. Internetoperatörer, mjukvaruproducenter och teleoperatörer jobbar alla med olika typer av filter för att stoppa trafiken. Kända spamare världen runt stängs av och EU skapar nya reklamregler, men inget tycks hjälpa.

Tillåt mig att :D

Började skriva ett längre svar, men orkar inte. Men oki, då dör internet 2006 då, men det är väl ok, det är ju ändå bara en fluga. Dags att något annat får bli poppis nu. :rofl

"Trycket på nätet ökar dramatiskt för varje månad"...ungefär som det gjort sen 1968, i förhållande till sin kapacitet. Någon som minns att man inte kom åt sin modempool för att den var full? Resultatet, man ökade sin kapacitet. Stolle.

/SSB
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top