Intensivkurs för hoj

johan_tkd

vsv
Gick med
11 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
söker efter 125:a
Hejsan! Finns det någon som vet vart man kan ta intensivkurs för mc i vårt land? (bor i göteborg)

Eller en bra skola med lediga tider?

Tack på förhand!

/ Johan
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Ligger kanske inte närmast dig men körkortexpress är bra och ligger i hallstahammar.
http://13953.str.se/Startsida/

Superintensivkurs MC 3 dgr. 7800:-. Du avslutar kursen med uppkörning(1500kr) med samma hoj som du använder under utbildningen.
 
Last edited:

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Håller med föregående...
Tog mitt kort o min sambo tig sitt kort där... riktigt nöjda... :)

Boende ingår... :)
 

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
om man ska ta en superintensiv på 3 dagar så måste man väl ha kört en hel del innan antar jag? Jag söker också en intensivkurs som man kan få klart så fort som möjligt!
 

zeki

Varför har ni repade knäpuckar ?
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 modell grön
Håller med föregående...
Tog mitt kort o min sambo tig sitt kort där... riktigt nöjda... :)

Boende ingår... :)


Hhehe sj. har man bott där större delen av sitt liv men flyttar till Sthlm och tar kortet här..

Håller med brukar väl komma folk från hela landet dit och ta kort de kan dessutom ordna boende mm som jag har förstått det
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu blir jag säkert utbuad, men intensivkurser är vansinne! Man blir inte en duktig mc-förare av såna, möjligen mc-åkare. Jag kan inte tänka mig att det helt plötsligt kan bli så förbannat bråttom att ta mc-kortet :va Ta lite tid på er, lär för livet. Annars kanske det blir lika kort som utbildningen...
 

kille69a

Fånga dagen!
Gick med
5 Dec 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
-99 suzuki GSXR750
Ligger kanske inte närmast dig men körkortexpress är bra och ligger i hallstahammar.
http://13953.str.se/Startsida/

Superintensivkurs MC 3 dgr. 7800:-. Du avslutar kursen med uppkörning(1500kr) med samma hoj som du använder under utbildningen.


Mycket bra kurs ställe, tog mitt mc kort där.
Dom har som krav att man kört mc innan (kör vana), sedan är det upp till var och en hur lätt lärd man är!
Kan starkt rekomendera stället :)
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Nu blir jag säkert utbuad, men intensivkurser är vansinne! Man blir inte en duktig mc-förare av såna, möjligen mc-åkare. Jag kan inte tänka mig att det helt plötsligt kan bli så förbannat bråttom att ta mc-kortet :va Ta lite tid på er, lär för livet. Annars kanske det blir lika kort som utbildningen...

Håller med principen. Man bör träna upp sig kontinuerligt. Dock är t.ex. hallstahammar och västerås kända för att ha bra kurser och lärare. De flesta jag känner som gått i vanliga skolor har fått byta 2-3 ggr för att lärarna t.ex. bara säger "det är bara att öva" istället för att verkligen säga vad man gör fel. Jag tror därför att det är bättre att gå i en bra intensivskola än i en dålig vanlig. Skulle båda vara väldigt bra tror jag dock det är bättre att träna under en längre tid och få mer rutin.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Nu blir jag säkert utbuad, men intensivkurser är vansinne! Man blir inte en duktig mc-förare av såna, möjligen mc-åkare. Jag kan inte tänka mig att det helt plötsligt kan bli så förbannat bråttom att ta mc-kortet :va Ta lite tid på er, lär för livet. Annars kanske det blir lika kort som utbildningen...

Det är nog ingen som lägger ner så mycket tid på lektioner annars heller....
Betyder ju inte att man blir bättre för att man har 2-3dagar mellan varje lektion att filosofera på. Kör man ca 5h om dagen blir det säkert lika många timmar som för en annan. Men lite trafikvana kan nog vara bra. Körvana skulle jag säga att man får öva upp på egen hand om man inte har någon att köra med privat dvs.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Mindre än 5% tar KK intensiv, iaf bil. Hoj vet ej men föregående ger fingervisning. Mao ingen större fara att man möter "såna" särskilt ofta.

Klarar man den av staten kontrollerade uppkörning & teori så gör man....liksom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu blir jag säkert utbuad, men intensivkurser är vansinne! Man blir inte en duktig mc-förare av såna, möjligen mc-åkare. Jag kan inte tänka mig att det helt plötsligt kan bli så förbannat bråttom att ta mc-kortet :va Ta lite tid på er, lär för livet. Annars kanske det blir lika kort som utbildningen...

Näe, det är betydligt bättre att vingla omkring med en kompis bakom en gång i veckan, planlöst, utan att få feedback och sedan åka och göra en uppkörning?

Körkortet är väl bara ett intyg på att man får vingla omkring utan kompis bakom och lära sig köra.

Jag skulle tro att en KK-intensiv ger lika många körskoletimmar som snitteleven tar på vanlig körskola, dessutom vill dom ju att man ska komma dit med körvana vilket torde innebära att man redan har vinglat med kompis bakom i trafiken. (förmodligen kanske även tagit lektioner på en traditionell körskola enligt "mjölkningsprincipen" också)
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Mer detaljerat ingår följande i kursen som jag föreslog:
För 7800kr får man: 8st 60minuter lektioner, övernattning i elevlägenhet, uppvärmningslektion och lån av mc vid uppkörning. De har även all skyddsutrustning som man får låna.

Jag gick den tredagars utbildningen eftersom att jag inte har haft möjlighet att övningsköra med någon. Kände inte heller att jag hade behov av att ta fler lektioner än vad som ingick i kursen. Har man körvana, t.ex. b-kort och har kört en del hoj, typ cross eller liknande så bör man klara sig fint.
Man bör iaf veta hur man hanterar en hoj för man sticker ut till övningsbanan på direkten.

Som sagt, klarar man uppkörningen så är det beviset på att man är lämplig i trafiken. Hur man reagerar och beter sig vid olika situationer lär man sig med tiden och för det behöver man inte övningsköra massor.

Tror gubben jag övningskörde med heter Christer. När jag klara kortet blev han minst lika glad som jag, gav mig en high five och en kram. Han lär en allt man behöver kunna och lite till. Grym lärare!

om man ska ta en superintensiv på 3 dagar så måste man väl ha kört en hel del innan antar jag? Jag söker också en intensivkurs som man kan få klart så fort som möjligt!
 
Last edited:

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Jag valde den superintensiva kursen för att jag helt enkelt inte hade fått tid för uppkörning i Sthlm annars...
Körde ett antal lektioner på körskola i Sthlm innan (Huddinge körskola) så jag hade koll på krypkörningen och banorna o sånt...
Den mesta av tiden på intensivkursen gick åt att köra trafik (o den vanan har man ju oxå i bil sen många år tillbaka)...
De har som krav att man ska ha klarat teorin och att man ska kunn hantera en hoj ifall man vill gå den superintensiva..
Både jag och sambon hade tagit ett antal lektioner i Sthlm innan... Inga helt ovana förare mao...
Dock så berättade min lärare att de hade haft någon som kom dit o skulle köra tredagars och hade knappt cyklat i sitt liv... *asg*
Honom lät de inte ens fortsätta på utbildningen... De har inte tid med någon som itne vet hur man växlar osv...
Plus att känner skolan att du inte är klar ber de dig ta fler lektioner på kvällstid eller säger att du helt enkelt inte ens får köra upp...
en superintensivkurs är ingen garanti för att få köra upp..
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top