Integral eller öppningsbar ...

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Jag behöver hjälp från folk som vet någonting (någon borde ju rimligen göra det här) om hurvida vilken hjälm som är säkrast, en integral hjälm eller en systemhjälm. Jag ska köpa en ny hjälm och hamnade i en diskussion med mina föräldrar angående vilken hjälm som är säkrast. De vill att jag ska köra med öppningsbar hjälm, för att det är lättare för ambulanspersonal att intubera på olycksplatsen, och de har erbjudit sig att köpa en Schubert Concept/C2 hjälm till mig. Men jag tror att integral hjälmar är säkrare, och vill hellre ha en sådan.

Någon som har någon konkret fakta angående detta ? Någon som kanske jobbat som ambulanspersonal, materialansvarig inom ngt RRteam eller vad som helst som kan tänkas ha erfarenhet, inte bara en massa svammel om "aa typ jag tror att integral/öppningsbar är bäst för jag kör med det".

Väldigt tacksam för svar ! :4skrika


(Vet att jag har haft en liknande tråd uppe innan, den var dock inte lika seriös..)
 
något som är viktigt är ju att ha en lätt hjälm och dom öppningsbara brukar va lite tyngre!

men som vanligt så är det väl både fördelar o nackdelar med det mesta!
 
mina första tankar hamnade också på vikten av hjälmen.

säger den lika mycket som ett ankare till Stena Line så hjälper det ju inte så mycket hur "säker" hjälmen än är då din nacke helt plötsligt blivit 10 cm längre... något du lär må mindre bra av :rolleyes:

*edit*

vad hände med "gamla goa" design före säkerhet? :Rockbanan
 
Den öppningsbara i fråga väger ca 1.5kg, vilket inte är mkt jämfört med de flesta integral. Undrar om det finns någon som kan svara på vilken som är säkrast egentligen ? Hör hört här innan av folk som kört med öppningsbar att den hade öppnat sig och att dom hade slagit ansiktet i marken etc vid en krash. Det låter inte särskilt bra. Men att inte andas och att kompisen inte vågar ta av hjälmen och göra typ mun-mot-mun för att framdelen inte går att öppna är ju heller inte särskilt bra.

Så vitt jag vet så kör tex inga RRförare med öppningsbar, är det bara beroende på att de väger mindre, eller för att dom skulle vara bättre att krasha i ? För säkerhetsaspekten är väl rätt så viktig i RR kan jag tänka mig ... :rolleyes: :)
 
Har faktiskt inte tänkt på det där vid en olycka. Kanske finns det en fördel med det. Jag kör med en öppningsbar hjälm (SHOEI) mest för att det är så jävla skönt när man har glasögon. Annars hade jag nog valt en annan hjälm. Kanske en snyggare :)
 
lorkan skrev:
Ingen som vet någonting ? :(


Har hör att öpningsbara är sämre pga att den består av fler lösa delar än en intergral. Men som sagt jag är ingen expert men för mig så låter det rimligt. Jag själv har gått från öpningsbar till intergral. I tron om att den är säkrare och det brusar inte lika mycket när man kör.
 
Om man jämför två hjälmar i samma material så står den öppningsbara sannolikt emot våld mot käkpartiet sämre, speciellt om det är upprepade kontakter.

Den öppningsbara har däremot uppenbara livsupphållande fördelar eftersom man kan säkra andningen utan att ta av hjälmen vilket tyvärr inte alla har kunskap om hur man gör. Det är dessutom lättare, för den som kan, att ta av hjälmen och samtidigt hålla nacken fixerad för att inte förvärra ev. skador.

Kör man RR är valet enkelt: hastigheterna är höga och om man klotar så finns utbildad personal på plats inom sekunder. Kör man gata är valet inte lika självklart.
 
pratade med ambulanspersonal en gång å dem menade på att olyckan e framme så är det bättre, ur deras synvinkel om eventuell nackskada uppstått, så är dom inte tvugna att ta av hjälmen....eller nått åt det hållet.
 
Martin.T skrev:
pratade med ambulanspersonal en gång å dem menade på att olyckan e framme så är det bättre, ur deras synvinkel om eventuell nackskada uppstått, så är dom inte tvugna att ta av hjälmen....eller nått åt det hållet.
De på Räddningstjänsten och Röda Korset som utbildade mig var entydiga i att de föredrog öppningsbara hjälmar. De tänker dock inte så mycket på mekanik/hållfasthet ur sitt perspektiv.
 
RedBaron skrev:
De på Räddningstjänsten och Röda Korset som utbildade mig var entydiga i att de föredrog öppningsbara hjälmar. De tänker dock inte så mycket på mekanik/hållfasthet ur sitt perspektiv.

nej iof men öppningsbara hjälmar av lite dyrare märken som är godkända måste väll duga att klota med dom oxå? tror det är en smaksak, ytterligar en fördel med öppningsbar är att om man har glasögon som jag så e det mycket lättare att få på sig dom än i en integral....men det gäller ju inte alla.
 
annars så ska intergral vara säkrast utan tveckan.... men om olyckan är framme... kan diskuteras... jag hade valt den vanliga hjälmen..!
 
en helgjuten hjälm känns juh helt klart säkrast ur min synvinkel, om man åker på hakan kanske den öppningsbara ger vika? jag vet inte men en fundering, tycker att den helgjutna skall ha bättre hållfasthet och fördela trycket bättre... :va

men med dagens teknik kanske det inte funkar så :confused:
 
lorkan skrev:
Vad ville du mena med det ? :confused:

"vilken är snyggast?"
*hjärtat pekar på den ena*
*hjärnan muttrar lite, du lyssnar inte*
"jag tar den här"
*öser en massa pengar på personalen vid kassan*
*tar hjälmen och går*
:tummenupp
 
lorkan skrev:
Så vitt jag vet så kör tex inga RRförare med öppningsbar, är det bara beroende på att de väger mindre, eller för att dom skulle vara bättre att krasha i ? För säkerhetsaspekten är väl rätt så viktig i RR kan jag tänka mig ... :rolleyes: :)


Får inte lov att ha sånna hjälmar när man tävlar risken är att dom går upp vid en marksyning :(
 
Självklart håller en icke-öppningsbar hjälm mycket bättre och väger mindre. Men som sagt tidigare, när olyckan är framme och den ska av är det problem. Jag har själv erfarenhet och vad jag minns gjorde det tom ont i nacken när de tog av mig hjälmen fastän att jag inte alls var skadad i de regionerna. Iom att den satt så tight (som den ska) så drogs huvudet såklart med en bit när man tar av den, och det kändes inte bra för 5 öre.
 
lorkan skrev:
Jag behöver hjälp från folk som vet någonting (någon borde ju rimligen göra det här) om hurvida vilken hjälm som är säkrast, en integral hjälm eller en systemhjälm. Jag ska köpa en ny hjälm och hamnade i en diskussion med mina föräldrar angående vilken hjälm som är säkrast. De vill att jag ska köra med öppningsbar hjälm, för att det är lättare för ambulanspersonal att intubera på olycksplatsen, och de har erbjudit sig att köpa en Schubert Concept/C2 hjälm till mig. Men jag tror att integral hjälmar är säkrare, och vill hellre ha en sådan.

Någon som har någon konkret fakta angående detta ? Någon som kanske jobbat som ambulanspersonal, materialansvarig inom ngt RRteam eller vad som helst som kan tänkas ha erfarenhet, inte bara en massa svammel om "aa typ jag tror att integral/öppningsbar är bäst för jag kör med det".

Väldigt tacksam för svar ! :4skrika


(Vet att jag har haft en liknande tråd uppe innan, den var dock inte lika seriös..)


Så länge ROSSI, och resten av gänget som har skyhöga försäkringspremier på eventuella skador, inte kör med öppningsbara hjälmar så tror jag inte att det spelar någon roll(ur räddningssynpunkt) om du har en öppningsbar hjälm eller ej, nackdelen med en öppningsbar "touring" hjälm är dock vikten på densamma.

Skönt om man har glasögon, JA
Schysst att kunna vika upp den vid rödljuset och andas avgaser mer fritt

Men annars så tror jag mer på en normal hjälm som skydd, intubering kommer sjukvårdarna åt ändå, relativt snabbt
 
En sak till med öppningsbara är att du får mer vindbrus.
Alla skarvar och mojänger på hjälmen skapar ju lite turbulens.
Jag har både och. Den öppningsbara har jag bara använt när jag lekt med minimoton dock :)
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top