Re: Re: Re: Inte riktigt än men snart...
Hagster skrev:
Fullständig säkerhetskontroll, vad är det man ska kollar då och hur kollar man det? Om man märker att något är sönder vid uppkörningen tex en blinkers, får man köra ändå på hojen och använda armen vid filbyte osv?
Nu var det ca fyra år sedan jag körde upp, så jag minns inte riktigt rutninen, här nedan följer en gissning av vad det är som ska kollas. Om jag missat något, rätta mig gärna.
*Kolla lagren. Styrlager (upp på centralstödet med hojen, be uppkörningsgubben trycka ned bakänden). Dra styret från styrstopp till styrstopp förstiktigt ett par gånger. Känn efter så det går mjukt och smidigt och inte "hackar till" i mitten.
När hojen ändå har framhjulet fritt, vrid styret mot ena styrstoppen, ta tag i hjulet med en hand på varje sida och ryck det mot styrstoppen (alltså, exempelvis, vrid styret som vid maximal vänstersväng, ställ dig på höger sida om hojen, och dra med vänster hand, tryck med höger hand). Du kollar nu efter glapp i framhjulslager.
Sänk ned hojen så den vilar på framhjulet igen. Gör samma sak som nyligen fast på bakhjulet (men det sitter ju fast, så det behöver inte vridas, bara kolla efter glapp i bakhjulslager). Sista lagerkoll är vid svingen. Sätt ett finger vid svingens infästning i ramen (alltså på insidan av ramen, så du känner svingen också med samma finger), och ryck i svingen med den lediga armen. Då känner du ifall det är glapp i svingen.
*Kontroll av elsystemet. Kolla tuta, alla fyra blinkers (+blinkindikator vid instrumenten), helljus (+blå lampa), halvljus, ljustuta (lika bra att kolla parkeringsljus också), bromsljus både med fot- och handbroms.
*Bromsar. Kolla bromsbeläggen, skivorna, bromsvätskenivån, och att det inte läcker. Kolla så bromsarna inte kärvar genom att trycka in kolvarna i bromsen förslagsvis med ett redigt tag om däcket och pressa in med knät. Pumpa upp trycket igen och kolla så det är bra bromsverkan.
Sedan är det väl bara att kolla övriga saker. Drivpaket (kolla kedjesträckning, kuggar, dra bak kedjan från bakdrevet, det ska inte synas mer än halva kuggen, annars behövs drivpaketet bytas), kolla däckmönsterdjupet och att du inte har några spikar/glasskärvor/annat otrevligt som sitter fast i däcken. Motoroljenivå kanske man ska kolla också.
Nu kommer jag inte på mer.
Vet inte vad som händer om man hittar något fel på hojen under kontrollen... egentligen är den ju till för att visa att man kan kolla sin egen hoj så den är trafiksäker sedan då man fått körkortet, men hojen man kommer dit med ska ju vara i bra skick...