Inte riktigt än men snart...

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...Uppkörningsdags!

Vad ska man tänka på vid uppkörning? Då jag inte kör med någon trafikskola utan privat så är det väl lite smågrejer som man bör tänka på? Kan de klaga på min körteknik vid konbanan, bromstest? Eller är det bara ute i trafiken som de klagar isf? tex Hur ska man placera sig vid ett rödljus, i en fil osv? Alla tips är välkommna. :)

Edit: Någon som har en bild på konbanan? Har tappat bort den jag hade... :)

Last edited:
Hagster skrev:
...Uppkörningsdags!

Vad ska man tänka på vid uppkörning? Då jag inte kör med någon trafikskola utan privat så är det väl lite smågrejer som man bör tänka på? Kan de klaga på min körteknik vid konbanan, bromstest? Eller är det bara ute i trafiken som de klagar isf? tex Hur ska man placera sig vid ett rödljus, i en fil osv? Alla tips är välkommna. :)

Först och främst ska du kunna göra en fullständig säkerhetskontroll av motorcykeln. De brukar vara hårdare på privatister än på körskoleelever. Jag (som körde på körskola) behövde bara kolla lagren på motorcykeln, men räkna med att du behöver gå igenom allting, elsystem, bromsar, ALLT. Dessutom bör du ju veta vad du sysslar med; varför grejerna behövs kollas och hur man märker om något är fel. Borde iofs inte vara så svårt.

Vid inbromsning - fyra fingrar på bromsgreppet, blicken mot horisonten, knäna hårt om tanken. Ta emot med armarna också, så du inte åmar över tanken. Bromsa med både fram- och bakbromsen. Det gör inget om du låser bakbromsen lite, bara du har sinnesnärvaro och lättar lite på bakbromsen så fort du känner att du låst bak. Långa svarta linjer kuggas man nog på.

Konbanan - där är det viktigare att du kör med bra flyt och ligger på 20 sek än att du kör under 20 sek. Det ska gå mjukt och smidigt, inte ryckigt. Sånt kan vara svårt att märka själv i början, men någon van mc-förare ser lätt om du kör ryckigt eller smidigt.

Garagevändningen finns det väl inte så mycket att säga om... antingen kan man eller så kan man inte. Lagom mycket varv på motorn, slira mycket på kopplingen. Undvik (om det går) att använda broms. Dutta till på bakbromsen i nödfall, men det rekommenderas ej. Blicken högre upp, först rakt fram, sedan då du börjar svänga vänd blicken ut ur svängen.

Sedan i trafiken - placering i körfält är viktigt. Ska du svänga höger i ett körfält där man kan både köra rakt fram och åt höger, lägg dig långt ut på högerkanten. Blinka också såklart. Har hört om folk som blivit kuggade för att de låg för långt mot mitten.

Om du ska rakt fram eller kör i ett körfält med egen "svängpil" - ligg i mitten. Blinka även om körfältet har egen pil (så exempelvis fotgängare utan trafikutbildning fattar vart du är på väg).

Det sista jag kan komma på - åker ni på landsväg och mötande trafik saknas, skär kurvorna över på andra sidan vägen om det är fri sikt. Mycket tråkigare - visst, men jag har hört om kuggning pga ej skurna kurvor.

Re: Re: Inte riktigt än men snart...

tks skrev:
Först och främst ska du kunna göra en fullständig säkerhetskontroll av motorcykeln. De brukar vara hårdare på privatister än på körskoleelever. Jag (som körde på körskola) behövde bara kolla lagren på motorcykeln, men räkna med att du behöver gå igenom allting, elsystem, bromsar, ALLT. Dessutom bör du ju veta vad du sysslar med; varför grejerna behövs kollas och hur man märker om något är fel. Borde iofs inte vara så svårt.

Perfekt! Tack så mycket!

Fullständig säkerhetskontroll, vad är det man ska kollar då och hur kollar man det? Om man märker att något är sönder vid uppkörningen tex en blinkers, får man köra ändå på hojen och använda armen vid filbyte osv?

Re: Re: Re: Inte riktigt än men snart...

Hagster skrev:
Fullständig säkerhetskontroll, vad är det man ska kollar då och hur kollar man det? Om man märker att något är sönder vid uppkörningen tex en blinkers, får man köra ändå på hojen och använda armen vid filbyte osv?

Nu var det ca fyra år sedan jag körde upp, så jag minns inte riktigt rutninen, här nedan följer en gissning av vad det är som ska kollas. Om jag missat något, rätta mig gärna.

*Kolla lagren. Styrlager (upp på centralstödet med hojen, be uppkörningsgubben trycka ned bakänden). Dra styret från styrstopp till styrstopp förstiktigt ett par gånger. Känn efter så det går mjukt och smidigt och inte "hackar till" i mitten.
När hojen ändå har framhjulet fritt, vrid styret mot ena styrstoppen, ta tag i hjulet med en hand på varje sida och ryck det mot styrstoppen (alltså, exempelvis, vrid styret som vid maximal vänstersväng, ställ dig på höger sida om hojen, och dra med vänster hand, tryck med höger hand). Du kollar nu efter glapp i framhjulslager.
Sänk ned hojen så den vilar på framhjulet igen. Gör samma sak som nyligen fast på bakhjulet (men det sitter ju fast, så det behöver inte vridas, bara kolla efter glapp i bakhjulslager). Sista lagerkoll är vid svingen. Sätt ett finger vid svingens infästning i ramen (alltså på insidan av ramen, så du känner svingen också med samma finger), och ryck i svingen med den lediga armen. Då känner du ifall det är glapp i svingen.

*Kontroll av elsystemet. Kolla tuta, alla fyra blinkers (+blinkindikator vid instrumenten), helljus (+blå lampa), halvljus, ljustuta (lika bra att kolla parkeringsljus också), bromsljus både med fot- och handbroms.

*Bromsar. Kolla bromsbeläggen, skivorna, bromsvätskenivån, och att det inte läcker. Kolla så bromsarna inte kärvar genom att trycka in kolvarna i bromsen förslagsvis med ett redigt tag om däcket och pressa in med knät. Pumpa upp trycket igen och kolla så det är bra bromsverkan.

Sedan är det väl bara att kolla övriga saker. Drivpaket (kolla kedjesträckning, kuggar, dra bak kedjan från bakdrevet, det ska inte synas mer än halva kuggen, annars behövs drivpaketet bytas), kolla däckmönsterdjupet och att du inte har några spikar/glasskärvor/annat otrevligt som sitter fast i däcken. Motoroljenivå kanske man ska kolla också.

Nu kommer jag inte på mer.
Vet inte vad som händer om man hittar något fel på hojen under kontrollen... egentligen är den ju till för att visa att man kan kolla sin egen hoj så den är trafiksäker sedan då man fått körkortet, men hojen man kommer dit med ska ju vara i bra skick...

Last edited:
Tog själv i sommras å så som jag upplevde det så var nästan manöverprovet det viktigaste, väl i trafiken tyckte inte jag att det gick speciellt bra men kortet fick ja :tummenupp Vi va 6 st på uppkörningen varav vi två som kalarade manöverprovet fick kortet.... Har aldrig varit så lycklig som då...... kung! Ett tipps e väll att ta några lektioner på manöverbanan.

Lycka till!

Hans uppkörningshoj har inget centralstöd och allt är glappt så han får inte rycka för hårt :rolleyes:

jag tycker nästan att en sån här tråd borde vara en sticky?
de bästa tipsen till en nybörjare.... vid uppkörning och vad man allmänt bör tänka på vid körning i trafik... skulle iaf jag uppskatta en hel del!

Re: Re: Re: Inte riktigt än men snart...

Hagster skrev:
Perfekt! Tack så mycket!

När jag körde upp var det en kille som hade en trasig blinkers. Han fick köra konbana osv på flugfältet men i trafiken fick han inte köra förrän blinkersen var ok. Han fick den sista "köra i trafiken tiden" och han fixa blinkersen och klarade uppkörningen :tummenupp

Jag tycker dennna tråden var klart läsvärd!

Har dock lite funderingar ang. rondellkörning. Om man ska till tex. ska till vänster, ska man då lägga sej långt ut till vänster? Samma sak om man ska till höger?

Samma sak i två-filiga rondeller?

Om man står vid ett rödljus, ska man då bre ut sig mycket så inte cyklister o andra filurer kan komma förbi??

:confused: :confused: :confused:

Tacksam för svar!!

RäcerRoos skrev:
...Om man står vid ett rödljus, ska man då bre ut sig mycket så inte cyklister o andra filurer kan komma förbi??

Japp du ska ställa hojen 90 grader mot färdriktningen för att ta upp så mycket plats som möjligt... :fakta :crash :crash :whip
(f'låt kunde inte låta bli..)

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back