Inte med i facket, vart?

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date

manneman

Guest
Om man inte är med i facket var vänder man sig då i arbetslivsfrågor?

Exempel:

En person A säger upp sig i vredesmod p g a meningsskiljaktigheter med chefen och säger typ; "-jag ska fanimej bara jobba en månad till!"

En månad senare kommer chefen och säger att; "-du kommer ju inte imorgon därför att du sa ju upp dig för en månad sedan!"

Person A menar då att han inte alls sa upp sig utan att han bara sa så i vredesmod och eftersom att ingenting har skett skriftligen så kommer chefen med ett anställningskontrakt var han där sagt upp person A med 14 dagars varsel då denna är provanställd.
Den anställde svarar då att ska du säga upp mig måste du säga upp NN först eftersom han kom in en månad efter mig!
Chefen säger då även upp NN varpå NN givetvis blir skitförbannad, men ilskan går ut över person A eftersom om denna aldrig blivit sur på chefen så hade detta aldrig hänt...

Min egen kommentar till NNs resonemang...:3freak:dummer

3 dagar innan uppsägningstiden gått ut går person A på anställningsintervju till chef 2, får jobbet och börjar dagen efter samt återvänder inte mer den dagen till chef 1.
Person A har inte heller begärt ledigt för att gå på intervjun.
Person A SMSar chef 1 att han inte kommer mer då han har annat jobb som han ska börja påföljande dag. Chef 1 blir ursinnig och ringer tillbaka och menar att person A minsann ska fullfölja sin uppsägningstid (2 dagar kvar) samt att han inte får betalt för morgonens arbete eftersom han lämnade arbetsplatsen olovandes enligt chef 1.

Efter att ha arbetat på det nya företaget inom samma bransch som är bygg i en vecka så möter person A -NN i chef 1´s företagsbil på dagen vilket får person A att förstå att NN jobbar kvar hos chef 1?

MIN del är att jag är personlig vän med chef 2 som berättade hela historien och anställde person A på fina meriter.
Chef 1´s företag hade fyra anställda förutom sig själv.

Varken person 1 eller NN är med i facket så vad gäller här?

Kompensation? Böter för chef 1?

Men framförallt, var vänder sig person A?

Varför skulle A vända sig någonstans?
A hade en provanställning som blev avslutad och så är det bra med det.

Varför ska person A vända sig någonstans? Han säger upp sig muntligt, är uppenbarligen osams med sin chef, arbetsvägrar/slutar 2 dagar för tidigt och NN får ju uppenbarligen behålla sitt jobb också.

Har för mej att arbetsgivare nr 1 hadde kunnat hålla inne lönen med eftersom A stack innan uppsägningstiden

Hur gick det för NN'ns svärmors hund då?
Fan vad snurrigt det där var hörru du men kort sagt så lär inget ske om företagen i brevet inte är kollektivanslutna då det är lite vilda västern och ord står mot ord.
Men man bör ju ha med sig att en chef är alltid chef och även om man blir orättvist behandlad så ska man tänka innan man talar för vad som är sitt eget bästa.
Jag har aldrig tänkt innan jag har talat men sen har jag avslutat en del jobb också efter meningsskiljaktigheter med diverse chefer...

Person A ska vara glad att han fick ett nytt jobb och gå vidare. Är man provanställd, inte med i facket och beter sig trolöst mot huvudman ska han istället vara glad att det inte gick värre än det gick. Utifrån din berättelse känns det som att A betett sig som en idiot.

Var det den här killen?

Last edited:
Som svar på frågan om var A skall vända sig så bör han lämna situationen orörd och förhoppningsvis komma till insikt om de fel han gjort.

Det enda felet Chef 1 har gjort är att säga upp även NN från första början, vilket var fullständigt onödigt av följande anledningar:

1. Person A har själv sagt upp sig.
2. Skulle person A inte ha sagt upp sig så får ändå en provanställning avbrytas när som helst om inte annat har avtalats.
3. Även om samtliga hade varit tillsvidareanställda sägs Person A upp av personliga skäl och någon turordningslista behöver inte upprättas.
4. Skulle inte person A ha sagts upp av personliga skäl så kan Chef 1 ändå helt fritt välja två personer som han vill undanta från turordningsreglerna eftersom företaget har mindre än 10 anställda.

Som svar på frågan om var A skall vända sig så bör han lämna situationen orörd och förhoppningsvis komma till insikt om de fel han gjort.

Det enda felet Chef 1 har gjort är att säga upp även NN från första början, vilket var fullständigt onödigt av följande anledningar:

1. Person A har själv sagt upp sig.
2. Skulle person A inte ha sagt upp sig så får ändå en provanställning avbrytas när som helst om inte annat har avtalats.
3. Även om samtliga hade varit tillsvidareanställda sägs Person A upp av personliga skäl och någon turordningslista behöver inte upprättas.
4. Skulle inte person A ha sagts upp av personliga skäl så kan Chef 1 ändå helt fritt välja två personer som han vill undanta från turordningsreglerna eftersom företaget har mindre än 10 anställda.

5. Person A kan, vid provanställning, sluta nästföljande dag efter att han meddelat att han slutar. Han får lön t.o.m den dagen.

Onödigt beteende således.

kan man göra detta även om företaget ej är kollektivanslutet?

kan man göra detta även om företaget ej är kollektivanslutet?

LAS för företag utan kollektivavtal eller "hängavtal" är tvingande lag, dvs icke dispositiv. För övrigt syftar LAS till att skydda tillsvidareanställda i första hand.

Last edited:
Jag får intrycket av att "person A" och "person 1" är samma individ. Kan annars inte riktigt förstå varför det dyker upp en "person 1" 3 rader från slutet.

Har jag förstått den delen rätt?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...