Inte långt ifrån att sänka uppkörnings gubben!

Niklasinorr skrev:
Om vi nu skall besserwissra lite grann då;-)

På en sporthoj så brukar man i regel inte använda bakbromsen på grund av att man ändå låser hjulet, (kort hjulbas med mycket vikt framåt) med ett snurrande bakhjul så får man ju iallafall lite gyrokraft som stabiliserar det hela. En sporthoj har dessutom högt placerad tyngdpunkt vilket ger "stoppietendenser" vilket i sin tur innebär låg eller obefintlig vikt på bakhjulet.
På en hoj med lång hjulbas och låg tyngdpunkt (glidare, touringhojar osv)så får man väldigt lätt framhjulslåsning istället, där gör ABS ganska stor nytta, (till skillnad från en sporthoj), dessutom drar bakbromsen många strån till stacken eftersom man har mycket vikt på bakhjulet.

Engelska Performance bikes hade en bra test ganska nyligt, dom testade med en tävlingsförare (Bruce Dunn) och en R6:a att bromsa på olika sätt och med olika tekniker.
Under kontrollerade former så stannade Bruce på kortast sträcka med bägge bromsarna, dock så hade han mycket mindre bromskraft fram eftersom han var tvungen att fördela uppmärksamheten på två olika saker. I en paniksituation så är det bättre att bara använda frambromsen eftersom man då inte låser bakhjulet och vinner stabilitet plus att man bara har en sak att fokusera på.

Angående friktion så är det så att man har mest av den varan just när hjulet låser, tyvärr så varar den bara några microsekunder tills värmen gjort att gummit smälter och bildar en glatt yta med väldigt liten friktion. När däcket rullar (sakta) så kommer hela tiden nytt, "kallt" gummi och upprätthåller friktionen. Jämför med en burnout där det är svårt att "dra igång" burnisen men så fort man fått snurr på hjulet så blir det en blanksvart yta som gör att man kan gå ner i varvtal på hjulet, plus att däcket håller mycket längre än man tror innan corden är framme.
Det är också därför som Rossi och grabbarna kan slajda så mycket som dom gör, det lilla spinnet gör att gummiytan överhettas och "skyddas" från slitage och däcket håller ganska länge iallafall...relativt sett iallafall :rolleyes:

Den smälta gummi teorin verkar helt i sin ordning, men jag hävdar fortfarande att gummits statiska friktionskoefficient måste vara högre än den dynamiska.
 
Chris Ash skrev:
Den smälta gummi teorin verkar helt i sin ordning, men jag hävdar fortfarande att gummits statiska friktionskoefficient måste vara högre än den dynamiska.

Helt riktigt Chris...men bara för en kort stund, sen kommer verkligheten med sina krav farande och förstör dom fina teorierna :nicka
 
Im-2-fast-4-u skrev:
hölltyst och gav mig papprerna jag tog emot dom knygla ihop dom körde mot parkering i typ 100 blås sen tvärninta jag där och sa att han va den största "B"GEN" på denna jord sen drog gick jag in till väntrummet eller mina kompisar trykte in mig där för jag va inte långt ifrån på sänka han.. sen gick mina kompisar dit och fråga vad som jag hadde gjort fel då nonchalerar han mina kompisar helt.... fan det känns som man inte orkar hålla på mera... har inge sug på fixa kortet längre...jag hann lixom köra i 10 minuter det kosta mig 840 kr...

PÅ HONOM BARA, Våld löser ju allt!!! Se bara på USA, de löste ju hela mellanösternkonflikten framgångsrikt med lite bomber och soldater. Lycka till. :hihi /Mvh Michael Moore

Ps Tar du i ordentligt ger han dig nog kortet på stubben. Ds
 
Charlie300 skrev:
PÅ HONOM BARA, Våld löser ju allt!!! Se bara på USA, de löste ju hela mellanösternkonflikten framgångsrikt med lite bomber och soldater. Lycka till. :hihi /Mvh Michael Moore

Ps Tar du i ordentligt ger han dig nog kortet på stubben. Ds

Visst, vad ger våld mot tjänsteman nuförtiden? 6 mån i fängelse och indraget körkortstillstånd i 2 år eller nåt? Men, som farbror Barbro säger, "det finns inga genvägar till det perfekta körkortet". :näsblod
 
cRoC skrev:
Urgh du är ju inte ens 18, körde du upp för a1?

Fan du har rätt! Grabben är ju både 17 och jävligt omogen! (för sin ålder.... :näsblod :gnissla )
 
Silwer skrev:
På grus så kan en bil utan ABS bromsa på kortare sträcka än en med ABS, beroendes på de små högar med grus som bildas framför de stillastående hjulen.

På asfalt tror jag inet helt låst hjul är till nån fördel, det är iaf inget jag hört.
Utifrån vad jag testat så blir det längre bromssträcka på asfalt med hjullåsning (om man inte släpper upp nästan exakt när det släpper).
Kortare på både grus och asfalt utan ABS, men det gäller att man både känner bilen och underlaget för att det ska "ge något" i längden att inte använda ABS. Om det stämmer att det stannar fortare om man pallnitar utan ABS vet jag inte, men man förlorar iaf styrförmångan då, jag tror att man fortfarande kan styra med ABS (har inte så mycke erfarenhet av ABS, rätta mig gärna här).

Nu kan jag ju vara risig oxo. Jag klarar inte av att bromsa till maxpunkten på bana tex.
 
inbromsning

vafaen grabben vid en bra effektiv inbromsning ere inte bakhjulet som ska låsa sig kanske framhjulet:) det ska gnälla i framhjulet när du ger gärnet o om det regnar så ska framhjulet vara på gränsen till släpp. ditt sätt att skryta om bakhjulet visar att du har övat för lite:) sorry o nya krafter till dig:)
 
Niklasinorr skrev:
Helt riktigt Chris...men bara för en kort stund, sen kommer verkligheten med sina krav farande och förstör dom fina teorierna :nicka

Verkligheten=Förare som inte kan bromsa

Kan man det fungerar givetvis teorin alldeles ypperligt.
 
Föresten, efterforskningar av en dektiktiv gav att snubben som skriver i tråden fyller 18 till hösten, men uppger GSX-R som fordon.

Var det 125a han körde upp på alltså?
 
Silwer skrev:
Föresten, efterforskningar av en dektiktiv gav att snubben som skriver i tråden fyller 18 till hösten, men uppger GSX-R som fordon.

Var det 125a han körde upp på alltså?
Ja, va fan... Du hade heller inte skrivit Puch Alabama om du haft nicket Im-to-fast-for-jo. Det är förresten rätt många på forumet som är to-fast-for-me.
Tänk om de ljuger :rolleyes:
 
Bingo skrev:
Ja, va fan... Du hade heller inte skrivit Puch Alabama om du haft nicket Im-to-fast-for-jo. Det är förresten rätt många på forumet som är to-fast-for-me.
Tänk om de ljuger :rolleyes:

Det är kaxigt att ha såna nick när vi har Watz och Jimmy Lindström på forumet. :)
 
Hoppsan skrev:
Visst, vad ger våld mot tjänsteman nuförtiden? 6 mån i fängelse och indraget körkortstillstånd i 2 år eller nåt? Men, som farbror Barbro säger, "det finns inga genvägar till det perfekta körkortet". :näsblod

Exakt, jag fortsätter att förundras över de som på allvar tror att någon ändrar uppfattning efter en rejäl smäll? Befäster snarare offrets redan gångna tänkebanor. Det ÄR enklare och SNABBARE att bromsa så att gubben blir nöjd istället./
 
Enkelt går det att säga så här.

Kan man inte bromsa skall man inte köra i trafik. :fakta

Det är inte inspektörens fel att du ej kan bromsa så skyll inte ifrån dej.
Hem och öva bromsteknik i 3 år så hinner du lära dig och har då även mognat mer.
 
Hoppas det går bättre för dig nästa gång!

Ut och öva lite på inbromsningen så går det säkert bra. Köp en stressboll som du kan rikta all din ilska emot, eller sparka på något hårt.

Med ditt beteende här i denna tråd känns det som om du inte ens är 14 år fyllda. Förstår att det är frustrerande och att sommaren snart har runnit iväg, men det kommer väl alltid en sommar till?!


Lycka till!!
 
soppatorsken skrev:
Och vem har nånsin hört talas om en statligt/kommunalt anställd som inte är det?

Fika är faktiskt väldigt viktigt för att kunna hålla uppe arbetstempot. :fakta :mattias

/Statsanställd
 
Chris Ash skrev:
Verkligheten=Förare som inte kan bromsa

Kan man det fungerar givetvis teorin alldeles ypperligt.

När Yamaha lanserade sin GTS1000, den navstyrda, så hade den ABS och allt Yamahafolk var lyriska över detta. Tidningen Performance Bikes skickade salig John Robinson på den lanseringen. Yamahafolket blev inte glada när han bromsade bättre utan ABS än testförarna med ABS...dessutom i regn... :D

...världen blev lite tråkigare när John R gick bort förra året...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top