Lindén
Slutkört!
Klart jag skulleduckie skrev:2400865Om du mötte mig skulle du nog också ta till alla medel för att få mig att se just dig.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Klart jag skulleduckie skrev:2400865Om du mötte mig skulle du nog också ta till alla medel för att få mig att se just dig.
¨twinner skrev:2400443Larvigaste jag läst...
fahrenheit skrev:2400785hälsar på alla för att det stärker gemenskapen enligt mig..
vet vissa som signalerar för polis igenom att slå sig på hjälmen ett par gånger... men det låter lite nördigt så jag praktiserar det inte...
erik skrev:2400737Ursprungligen sägs gesten komma från USA och HA. De hälsade för att signalera att det var fritt från snutar m.m.
Om det är sant vet jag inte men det finns flera som hävdar att denna version är den rätta.
Aragorn skrev:2400858Barn som vinkar brukar jag alltid vinka tillbaka till.![]()
Det är skoj![]()
Aragorn skrev:2400440Läste en intressant insändare i MC-Folket som kom idag. Där var det en som skrev att anledningen till att man hälsar på andra motorcyklister är för att visa att "kusten är fri, inga poliser så långt jag åkt". Enligt honom som skrev insändaren skulle det vara en anledning till att vissa inte hälsar.
Någon annan som har hört samma förklaring och praktiserar det i trafiken?
Varnar jag någon för polis så blinkar jag med helljuset.
Lam-Kaka skrev:2400728Vissa har ju en tendens att inte klara av att hejja tillbaka när man hejjar på dem![]()
Det är ju för DIN skull som man påpekar att lyset inte är på ordentligt!!! Är det svårt att förstå? När du inte har lysena på ordentligt så syns du inte, vilket innebär en större risk för att bli påkörd. Det är ju inte för skoj skull som man har lysen på på bilen, typ som en julgran. Att det dessutom är olagligt är en annan femma, men det är iaf inte det man påpekar!Zebba skrev:2400778OM de e nått jag hatar så är de folk som försöker påpeka att man inte har lyset på. Speciellt på min bil brukar typ bara ha angel eyes på å då blinkar folk vilt för att man ska tända lyset då brukar de inte ens vara mörkt. Folk klarar inte av att någon har lyset släckt men köra för fort de e okej lite rolig syn.
Jodå, nu började jag köra (lagligt) nästan 10 år före dig, men det du säger stämde även på 60-talet då även alla MC-poliser hejade och stannade och snackade om man stannat någonstans.VRM Roffe skrev:2401414Jaja....
Skråhälsningar (mellan likasinnade)är en gammal företeelse som en del yngre här inte har fattat ett skit om...
Förr när en annan började åka hoj (1973) så var alla koder mellan likasinnade skitviktiga.
Man hälsade på ALLA kategorier för att visa att man är kompis med dig och att framför allt! Vägen som jag har åkt på är fri från hinder och framför allt ,Snutar...
Vid problem typ kontroll etc så vinkar man med handflatan neråt eller gör ett V-tecken med knogarna mot den mötande föraren så att han förstår"VARNING"
ALLA andra skithälsningar betyder inget..
typ blinka med lyset etc...
Det förvillar bara den mötande som inte fattar ett skit..
MVH
Roffe![]()
elwe skrev:2401467Jodå, nu började jag köra (lagligt) nästan 10 år före dig, men det du säger stämde även på 60-talet då även alla MC-poliser hejade och stannade och snackade om man stannat någonstans.
Så länge de inte var helt j-a tvungna så satte de aldrig dit en hojåkare för någonting heller.
Skillnaden då och nu är att mc-kollektivet är inte längre så homogent som det var då. Då mekade alla med sina hojar, man visste hur allting fungerade, majoriteten körde för det var jäkla kul och inte i korteger och liknande för att visa upp sig. Därför förstod man varandra bättre, man snackade om samma saker, dvs hur man fick hojen att bli snabbare, mer körbar, lättare att få stopp på osv.
När jag stannar vid något fik någonstans ibland och hör hur man diskuterar hur mkt krom man kan få plats med, om backens förträfflighet när underlaget är mjukt, vem som är ordförande i vilken klubb, vilken tatuerare som är bra, vilken ICA-affär som har billigast grillkorv, osv så undrar jag, MEN HOJEN DÅ!! Hur är den att köra? Hur beter den sig när det är blött? Får man "brake fade" med just de där beläggen? Är accelerationsnivåerna sådana på den nya vassa kammen att man måste ha annat ventilspel?
Detta är uppenbarligen inte några större eller viktiga issues för de flesta hojåkare idag och jag kan därmed konstatera att gruppen motorcyklister är synnerligen inhomogen nuförtiden.
Därför känns det där med att heja på alla jag möter inte så livsavgörande ... jag gör det ju inte när jag kör bil ...
Grattis, du har kommit upp i åldern då alla var bättre förrelwe skrev:Därför känns det där med att heja på alla jag möter inte så livsavgörande ... jag gör det ju inte när jag kör bil ...
Jag missar ofta i sta'n, där jag ofta jobbar med frikoppling och försöker titta åt alla håll samtidigt...Jompa05 skrev:2401355den anledningen kan vara att de nyss har fått körkort och släpper inte händerna från styreteller.. att dom inte såg. det måste ju endå vara det enda man kan misstänka
Det var det åxå!sandstream skrev:2401502Grattis, du har kommit upp i åldern då alla var bättre förr![]()
![]()
Bruzda skrev:2400545Ja det första jag gör är att kolla lyset sedan saktar jag ner om det eventuellt var en vaning rörande antingen polis eller annat på vägen
elwe skrev:2401467Jodå, nu började jag köra (lagligt) nästan 10 år före dig, men det du säger stämde även på 60-talet då även alla MC-poliser hejade och stannade och snackade om man stannat någonstans.
Så länge de inte var helt j-a tvungna så satte de aldrig dit en hojåkare för någonting heller.
Skillnaden då och nu är att mc-kollektivet är inte längre så homogent som det var då. Då mekade alla med sina hojar, man visste hur allting fungerade, majoriteten körde för det var jäkla kul och inte i korteger och liknande för att visa upp sig. Därför förstod man varandra bättre, man snackade om samma saker, dvs hur man fick hojen att bli snabbare, mer körbar, lättare att få stopp på osv.
När jag stannar vid något fik någonstans ibland och hör hur man diskuterar hur mkt krom man kan få plats med, om backens förträfflighet när underlaget är mjukt, vem som är ordförande i vilken klubb, vilken tatuerare som är bra, vilken ICA-affär som har billigast grillkorv, osv så undrar jag, MEN HOJEN DÅ!! Hur är den att köra? Hur beter den sig när det är blött? Får man "brake fade" med just de där beläggen? Är accelerationsnivåerna sådana på den nya vassa kammen att man måste ha annat ventilspel?
Detta är uppenbarligen inte några större eller viktiga issues för de flesta hojåkare idag och jag kan därmed konstatera att gruppen motorcyklister är synnerligen inhomogen nuförtiden.
Därför känns det där med att heja på alla jag möter inte så livsavgörande ... jag gör det ju inte när jag kör bil ...
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |