Inte hälsa = Varning?

• Thread starter Thread starter Aragorn
  • Start date Start date
Hälsar gör man ju för att man är glad när man kör hoj, för att visa lite samhörighet osv.
Varna och hälsa är två helt skilda saker.

Jag har kört hoj sedan slutet på slutet på 60 talet,,och det har alltid hejats oss hojåkare emellan. Ett sätt att bekräfta det delade intresset,gemenskapen hojåkare emellan.

fahrenheit skrev:
2400785 hälsar på alla för att det stärker gemenskapen enligt mig..
vet vissa som signalerar för polis igenom att slå sig på hjälmen ett par gånger... men det låter lite nördigt så jag praktiserar det inte...

Tror du uppfattat det lite fel.
Man slår inte på hjälmen man gör ett saftblandartecken.

Typ gör ringar över huvudet med fingret som en saftblandare.

erik skrev:
2400737 Ursprungligen sägs gesten komma från USA och HA. De hälsade för att signalera att det var fritt från snutar m.m.

Om det är sant vet jag inte men det finns flera som hävdar att denna version är den rätta.

Kan dom verkligen vara så smarta??????

Kan inte hälsa för då ska-a-a-a-kar den av mig... Xrs inneboende ondska

Aragorn skrev:
2400440 Läste en intressant insändare i MC-Folket som kom idag. Där var det en som skrev att anledningen till att man hälsar på andra motorcyklister är för att visa att "kusten är fri, inga poliser så långt jag åkt". Enligt honom som skrev insändaren skulle det vara en anledning till att vissa inte hälsar.
Någon annan som har hört samma förklaring och praktiserar det i trafiken?
Varnar jag någon för polis så blinkar jag med helljuset.

Kanske är så i grund och botten, om jag passerat poliser och möter Mc som kör mer "inspirerat" brukar jag sätta ut armen rakt ut, och upp o ner och varna(dämpa farten). Vet de inte vad jag menar så brukar folk bli konfunderade och automatiskt ändå slå av lite.
Sen kan det alltid vara vanskligt att hälsa med om man ex, precis svängt ut på en väg, då vet man inte en aning vad som är ett par km bakom ryggen, och man kan "hälsa" fast folk. Kör man mindre vägar och möter mc folk som kör på och hälsar så anser jag det rätt fritt ialla falll, för inspirerad körning, som dock inte säger något om djur, bilar, folk på vägen, dåligt väglag etc..

Lam-Kaka skrev:
2400728 Vissa har ju en tendens att inte klara av att hejja tillbaka när man hejjar på dem :rolleyes:

den anledningen kan vara att de nyss har fått körkort och släpper inte händerna från styret ;) eller.. att dom inte såg. det måste ju endå vara det enda man kan misstänka

Zebba skrev:
2400778 OM de e nått jag hatar så är de folk som försöker påpeka att man inte har lyset på. Speciellt på min bil brukar typ bara ha angel eyes på å då blinkar folk vilt för att man ska tända lyset då brukar de inte ens vara mörkt. Folk klarar inte av att någon har lyset släckt men köra för fort de e okej lite rolig syn.
Det är ju för DIN skull som man påpekar att lyset inte är på ordentligt!!! Är det svårt att förstå? När du inte har lysena på ordentligt så syns du inte, vilket innebär en större risk för att bli påkörd. Det är ju inte för skoj skull som man har lysen på på bilen, typ som en julgran. Att det dessutom är olagligt är en annan femma, men det är iaf inte det man påpekar! :fatta!

Jag tycker det skulle vara lag på att
1:Hälsa på en annan mc(det kan ju vara en SH medlem)
2:Göra sänka-farten tecknet(en upp å nedrörelse med handen eller armen)när Harry är i antågande.Det kan ju vara en SH medlem...

Hälsningar

Jaja....
Skråhälsningar (mellan likasinnade)är en gammal företeelse som en del yngre här inte har fattat ett skit om...
Förr när en annan började åka hoj (1973) så var alla koder mellan likasinnade skitviktiga.
Man hälsade på ALLA kategorier för att visa att man är kompis med dig och att framför allt! Vägen som jag har åkt på är fri från hinder och framför allt ,Snutar...
Vid problem typ kontroll etc så vinkar man med handflatan neråt eller gör ett V-tecken med knogarna mot den mötande föraren så att han förstår"VARNING"

ALLA andra skithälsningar betyder inget..
typ blinka med lyset etc...
Det förvillar bara den mötande som inte fattar ett skit..

MVH
Roffe:tummenupp

VRM Roffe skrev:
2401414 Jaja....
Skråhälsningar (mellan likasinnade)är en gammal företeelse som en del yngre här inte har fattat ett skit om...
Förr när en annan började åka hoj (1973) så var alla koder mellan likasinnade skitviktiga.
Man hälsade på ALLA kategorier för att visa att man är kompis med dig och att framför allt! Vägen som jag har åkt på är fri från hinder och framför allt ,Snutar...
Vid problem typ kontroll etc så vinkar man med handflatan neråt eller gör ett V-tecken med knogarna mot den mötande föraren så att han förstår"VARNING"

ALLA andra skithälsningar betyder inget..
typ blinka med lyset etc...
Det förvillar bara den mötande som inte fattar ett skit..

MVH
Roffe:tummenupp
Jodå, nu började jag köra (lagligt) nästan 10 år före dig, men det du säger stämde även på 60-talet då även alla MC-poliser hejade och stannade och snackade om man stannat någonstans.
Så länge de inte var helt j-a tvungna så satte de aldrig dit en hojåkare för någonting heller.
Skillnaden då och nu är att mc-kollektivet är inte längre så homogent som det var då. Då mekade alla med sina hojar, man visste hur allting fungerade, majoriteten körde för det var jäkla kul och inte i korteger och liknande för att visa upp sig. Därför förstod man varandra bättre, man snackade om samma saker, dvs hur man fick hojen att bli snabbare, mer körbar, lättare att få stopp på osv.
När jag stannar vid något fik någonstans ibland och hör hur man diskuterar hur mkt krom man kan få plats med, om backens förträfflighet när underlaget är mjukt, vem som är ordförande i vilken klubb, vilken tatuerare som är bra, vilken ICA-affär som har billigast grillkorv, osv så undrar jag, MEN HOJEN DÅ!! Hur är den att köra? Hur beter den sig när det är blött? Får man "brake fade" med just de där beläggen? Är accelerationsnivåerna sådana på den nya vassa kammen att man måste ha annat ventilspel?
Detta är uppenbarligen inte några större eller viktiga issues för de flesta hojåkare idag och jag kan därmed konstatera att gruppen motorcyklister är synnerligen inhomogen nuförtiden.

Därför känns det där med att heja på alla jag möter inte så livsavgörande ... jag gör det ju inte när jag kör bil ...

elwe skrev:
2401467 Jodå, nu började jag köra (lagligt) nästan 10 år före dig, men det du säger stämde även på 60-talet då även alla MC-poliser hejade och stannade och snackade om man stannat någonstans.
Så länge de inte var helt j-a tvungna så satte de aldrig dit en hojåkare för någonting heller.
Skillnaden då och nu är att mc-kollektivet är inte längre så homogent som det var då. Då mekade alla med sina hojar, man visste hur allting fungerade, majoriteten körde för det var jäkla kul och inte i korteger och liknande för att visa upp sig. Därför förstod man varandra bättre, man snackade om samma saker, dvs hur man fick hojen att bli snabbare, mer körbar, lättare att få stopp på osv.
När jag stannar vid något fik någonstans ibland och hör hur man diskuterar hur mkt krom man kan få plats med, om backens förträfflighet när underlaget är mjukt, vem som är ordförande i vilken klubb, vilken tatuerare som är bra, vilken ICA-affär som har billigast grillkorv, osv så undrar jag, MEN HOJEN DÅ!! Hur är den att köra? Hur beter den sig när det är blött? Får man "brake fade" med just de där beläggen? Är accelerationsnivåerna sådana på den nya vassa kammen att man måste ha annat ventilspel?
Detta är uppenbarligen inte några större eller viktiga issues för de flesta hojåkare idag och jag kan därmed konstatera att gruppen motorcyklister är synnerligen inhomogen nuförtiden.

Därför känns det där med att heja på alla jag möter inte så livsavgörande ... jag gör det ju inte när jag kör bil ...

Precis!!!

Kan inte annat än att konfirmera.
Det var bättre förr.
Ju förr destå bättre.....
Halleluja!

:tummenupp

elwe skrev:
Grattis, du har kommit upp i åldern då alla var bättre förr :tummenupp ;)

Jompa05 skrev:
2401355 den anledningen kan vara att de nyss har fått körkort och släpper inte händerna från styret ;) eller.. att dom inte såg. det måste ju endå vara det enda man kan misstänka
Jag missar ofta i sta'n, där jag ofta jobbar med frikoppling och försöker titta åt alla håll samtidigt...

sandstream skrev:
2401502 Grattis, du har kommit upp i åldern då alla var bättre förr :tummenupp ;)
Det var det åxå!
Förra veckan t.ex. Då sken solen.
KäFt SlYnGeL!:blah

Last edited:
Bruzda skrev:
2400545 Ja det första jag gör är att kolla lyset sedan saktar jag ner om det eventuellt var en vaning rörande antingen polis eller annat på vägen

Samma här, inte många alternativ att välja på. Men ett blink på 30-väg tolkar jag annorlunda som ett blink på 90-väg. Knappast poliser på 30-väg, snarare att jag glömt lyset (eller så tror den mötande att jag glömt blända av eller ngt). På 90-väg är det troligare att man möter polis än att man glömt lyset.

Ursprunget till handhälsningen hänger också ihop med att man visade ett liggande V med pek- och långfinger. Gamla tiders radar såg ut som en långsmal tratt som stod på ett trebensstativ och fingrarna skulle likna tratten. Lätt och snabbt att bara lyfta upp handen från hantaget och göra ett liggande V-tecken.

Last edited:
elwe skrev:
2401467 Jodå, nu började jag köra (lagligt) nästan 10 år före dig, men det du säger stämde även på 60-talet då även alla MC-poliser hejade och stannade och snackade om man stannat någonstans.

Bara en liten detalj, på sextiotalet när hojarna snittade 40 hk så var säkert plus eller minus 5 hk rent livsavgörande. Med 100 hk + på "alla" hojar så kanske inte kamöppningstiderna är på agendan dagligen. Sen så pajar ju inte hojarna längre så då måste man prata styling och varmkorv?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph