Inte den vanligaste 125an

!ante skrev:
2562063 men det roligaste av allt är att det inte går att regga in den igen som eu moppe... polaren tänkte för 100år sedan importera en moppe, besiktningen gick inte med på det alls:näsblod så då sket han i det!


De säljer sånna på Lillemans i Lund så det ska nog gå bra.
 
ThorskeN skrev:
2562306 Motorhispania RX såldes ju med regpapper för att regga den som lätt mc.

/ThorskeN
Sån är det min granne har, vill inte köra den som 125:a tro mig, gammel nsren har bättre fjädring.

eXter skrev:
2561799 Jo rå d e Turbokit men den kan va reggad som lätt mc...
Enligt bilprovningen totalt omöjligt, synd hade chans att köpa en rs motor och hade en drd sm, kunde blivigt fränt.
 
Last edited:
Dock är jag ganska säker på att detta faktiskt är en 125a:rolleyes:

Ska förbi yamahacenter någon dag denna vecka ska se om jag inte kan bevisa:tungan
 
det undrar jag med

125_next sa att en moppe inte går att regga som lätt mc men det finns ju en som man kan regga om :tungan
 
lasse kongo skrev:
2562920 varför inte bara köpt en riktig 125:va 50cc som a1.....:confused:

du tror inte att han bytt cylinder på den ? Det tror jag! :D

Antagligen finns väl en trimcylinder på 124cc som man kunde köpa och sätta på, sedan använda reg-pappret för att få den reggad och besiktad.
 
cybertron skrev:
2563205 du tror inte att han bytt cylinder på den ? Det tror jag! :D

Antagligen finns väl en trimcylinder på 124cc som man kunde köpa och sätta på, sedan använda reg-pappret för att få den reggad och besiktad.


nej 125cc på en moppe... koppling/låda håller nog inte så länge min k50pallde inte äns med 10cc ökning
 
lasse kongo skrev:
2563231 nej 125cc på en moppe... koppling/låda håller nog inte så länge min k50pallde inte äns med 10cc ökning

jo men så är ju k50 en sisådär 20 år gammal oxå :D

men om du har läst tråden/och mer om motorhispania så är det väl som så att allt på den är överdimensionerat, dvs. gjort för tyngre grejor.
Jag menar, min TS50 jag hade var överdimensionerad i vissa saker, men dit hör inte saken,
min poäng är att i princip all dagens moppar är väl överdimensionerade i och med att de flesta byggs för hastighet 80km/h (standard i ex. italien/grekland om jag inte minns fel)
 
Ignition skrev:
2562943 det undrar jag med

125_next sa att en moppe inte går att regga som lätt mc men det finns ju en som man kan regga om :tungan


Ja menade att det inte går att regga om en moppe nutid inte för 4 årsen då den dära "125:an" reggades...
 
125_next skrev:
2563239 Ja menade att det inte går att regga om en moppe nutid inte för 4 årsen då den dära "125:an" reggades...

du har helt rätt, det går inte att regga om moppar idag då dessa är helfordonsgodkända
däremot om man kan få tag på en motohispania rx50 från typ 2002-2003 så borde denna gå att regga idag...kanske. men bästa man kan göra är att kolla med vv / besiktnignen de vet ju bäst om inte annat så vet dem inte så vem vet?
 
cybertron skrev:
2563242 du har helt rätt, det går inte att regga om moppar idag då dessa är helfordonsgodkända
däremot om man kan få tag på en motohispania rx50 från typ 2002-2003 så borde denna gå att regga idag...kanske. men bästa man kan göra är att kolla med vv / besiktnignen de vet ju bäst om inte annat så vet dem inte så vem vet?


Nej det går itne att regga om dem... gick för typ 4 årsen om inte längre typ precis när Eu-moppen kom men det går inte längre... Nya lagar osv tror du en fjut ram som är gjord för 45 skulle hålal för en krock i 100 Km/h??:va tror inte de
 
125_next skrev:
2563256 Nej det går itne att regga om dem... gick för typ 4 årsen om inte längre typ precis när Eu-moppen kom men det går inte längre... Nya lagar osv tror du en fjut ram som är gjord för 45 skulle hålal för en krock i 100 Km/h??:va tror inte de

ärligt talat, som jag skrev ovan. eu-moppar är helfordonsgodkända vilket innebär: INGA FÖRÄNDRINGAR får göras, inte ens byta blinkers! DÄrmed kan du inte byta motor / eller regga om dem. Däremot bör det fortfarande gå att regga en "icke eu-moped" OM denna redan har alla papper klara (därmed menar jag att motorhispania rx 50 som ,enligt vad jag läst, är den enda moppe som kunde reggas/ och som därmed även borde gå att regga fortfarande) då eu-moppelagen inte påverkar denna.
om inte annat kan man ju alltid regga alla moppar som "ombyggt fordon" om man har alla papper, dock kommer man ju inte kunna köra på A1 kort i de fallen. och då finns det ju ingen större mening med att regga en moppe till A1 klass om man ändå behöver A körkort för att få köra den!

Och vet du vad, jag tror inte att våra små 125cc ramar skulle hålla för en krock i 100km/h heller. skit, jag tror inte ens att en 1000cc ram skulle klara en krock i 100km/h...jag menar, inte ens en bil klarar detta speciellt bra. så det är nog det minsta problemet.
Däremot har jag rätt i att Eu-mopeder är byggda för en hastighet runt 80km/h då detta är deras "orignal" hastighet inann svensk lag stryper ner dem/pluggar dem.
 
cybertron skrev:
2563279 ärligt talat, som jag skrev ovan. eu-moppar är helfordonsgodkända vilket innebär: INGA FÖRÄNDRINGAR får göras, inte ens byta blinkers! DÄrmed kan du inte byta motor / eller regga om dem. Däremot bör det fortfarande gå att regga en "icke eu-moped" OM denna redan har alla papper klara (därmed menar jag att motorhispania rx 50 som ,enligt vad jag läst, är den enda moppe som kunde reggas/ och som därmed även borde gå att regga fortfarande) då eu-moppelagen inte påverkar denna.
om inte annat kan man ju alltid regga alla moppar som "ombyggt fordon" om man har alla papper, dock kommer man ju inte kunna köra på A1 kort i de fallen. och då finns det ju ingen större mening med att regga en moppe till A1 klass om man ändå behöver A körkort för att få köra den!

Och vet du vad, jag tror inte att våra små 125cc ramar skulle hålla för en krock i 100km/h heller. skit, jag tror inte ens att en 1000cc ram skulle klara en krock i 100km/h...jag menar, inte ens en bil klarar detta speciellt bra. så det är nog det minsta problemet.
Däremot har jag rätt i att Eu-mopeder är byggda för en hastighet runt 80km/h då detta är deras "orignal" hastighet inann svensk lag stryper ner dem/pluggar dem.

Krock tog ja som ett exempel det är en stor skilland mellan en ram på en 125 och en 50... jämför aprilia rs 125 och rs 50 så fattar du och sen när man buter en 50 till en 125 genom att bara byta motorn så tror ja inte det är något speciellt bra
 
125_next skrev:
2563330 Krock tog ja som ett exempel det är en stor skilland mellan en ram på en 125 och en 50... jämför aprilia rs 125 och rs 50 så fattar du och sen när man buter en 50 till en 125 genom att bara byta motorn så tror ja inte det är något speciellt bra

vad jag ville säga var det motsatta, att i alla fall är det inte så olika ramar, ta ex. en ts50 från 1994, det är exakt samma ram som på ts125 (vid samma årsmodell)
så det finns moppar som är byggda med komponenter som klarar högre hastigheter/påfrestningar, Derbi Senda är väl ett annat exempel där komponenterna är överdimensionerade...

men sak samma, detta kan man diskutera i oändlighet om vem som har rätt/fel osv.
Hur som helst, motorhispanian som är till salu är antagligen helt legitim och ok. (den är dessutom rätt snygg :D )
Sen vill jag gärna få reda på om den där tzr:en är 125cc eller 50cc ...snygg är den i vilket fall som :D

ps. om ni undrar så händer det inte så mycket på jobbet för tillfället...och då kan man ju alltid surfa :yoparty
 
125_next skrev:
2563330 Krock tog ja som ett exempel det är en stor skilland mellan en ram på en 125 och en 50... jämför aprilia rs 125 och rs 50 så fattar du och sen när man buter en 50 till en 125 genom att bara byta motorn så tror ja inte det är något speciellt bra
jo ramen kanske är bättre på 125an men det betyder inte att den är bättre vid eventuella olyckor!
 
cybertron skrev:
2563238 jo men så är ju k50 en sisådär 20 år gammal oxå :D

men om du har läst tråden/och mer om motorhispania så är det väl som så att allt på den är överdimensionerat, dvs. gjort för tyngre grejor.
Jag menar, min TS50 jag hade var överdimensionerad i vissa saker, men dit hör inte saken,
min poäng är att i princip all dagens moppar är väl överdimensionerade i och med att de flesta byggs för hastighet 80km/h (standard i ex. italien/grekland om jag inte minns fel)


no shit.. har läst tråden men tror fortfarande att en moppe inte är byggd för att palla med en 125cc cylinder
 
Jag tycker fortfarande att det inte är dåligt att få en 125cc cylinder på en 50cc motor. Jag menar det är ju en ökning på 250% Undrar om jag skall ta och sätta på en 312,5 cc cylinder på min :rolleyes:

Varför måste de sätta på en 125cc cylinder? Då får den troligtvis inte registreras eftersom coc intyget inte stämmer då, eller ger de ut ett felaktigt från början? lagen säger MAX 125cc och en effekt på 11kw. Det betyder ju inte att det måste vara så, dock kan ju bromsprovet i 90 km/h bli svårt med den :hihi
 
125_next skrev:
2563330 Krock tog ja som ett exempel det är en stor skilland mellan en ram på en 125 och en 50... jämför aprilia rs 125 och rs 50 så fattar du och sen när man buter en 50 till en 125 genom att bara byta motorn så tror ja inte det är något speciellt bra

Vad tror du om denna då:arsele Lättmc-ram med 135hk på bakhjulet
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=138615

Men de är ingen som tror på mig att detta skulle vara en 125a alltså:rolleyes:
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top