Cagiva Mito med CB 500 Turbo motor

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu har jag äntligen hittat bilder på en hoj som jag letat som en galning efter. Det är en Cagiva Mito 125 med en Honda CB 500 motor utrustad med turbo.
Två cylindrar, turbon är en T25:a. Intercooler, portad topp, MSD mc1 tändsystem, trycker genom förgasarna.
Effektuppgifterna som jag lyckats vaska fram är: 135 hk / 95 Nm på hjulet. Han laddar som fan... Vid runt 10000 varv laddar han 27 PSI, och det är 1,86 bar :tummenupp

Bifogat

• project17.jpg
    project17.jpg
    61.7 KB · Visningar: 644
  • project17005.jpg
    project17005.jpg
    93.7 KB · Visningar: 305
  • project17byrobertburnett006.jpg
    project17byrobertburnett006.jpg
    79.9 KB · Visningar: 698
  • project17009.jpg
    project17009.jpg
    91.3 KB · Visningar: 188
  • project17010.jpg
    project17010.jpg
    100.6 KB · Visningar: 255
  • project17011.jpg
    project17011.jpg
    100.7 KB · Visningar: 275
Den cykeln klipper med framhjulet original, hur i h-vete ska den bli körbar med 135 slanghästar?????

Ja, lite tuff är den allt. Han ville först montera en TDM 850 motor (med turbo) i den, men den motorn var tydligen för klent byggd och så fick den inte plats i Mito-ramen heller...

Precis ett sånt bygge skulle jag ägna mig åt om jag hade obegränsat med fritid.

Jävligt ball, vi behöver mer såna projekt i Sverige. Å nästa sommar MÅSTE det bli en turboträff.

Så burnar vi å grillar på aggregaten :D å super å svinar å ljuger..å ställer på laddtrycket å plockar motordelar. Eller så super vi bara:tummenupp

Aaah kool! Har sett bilder på en mito med cr 500 snurra men den var tydligen hyffsat svårkörd. Det var visst svårt att hålla knät i backen med framhjulet i luften..

heliac skrev:
2554645 Jävligt ball, vi behöver mer såna projekt i Sverige. Å nästa sommar MÅSTE det bli en turboträff.

Så burnar vi å grillar på aggregaten :D å super å svinar å ljuger..å ställer på laddtrycket å plockar motordelar. Eller så super vi bara:tummenupp
Jepp, jag håller med dig ang. turboträffen!!! Mycket öl, mycket grilla och mycket laddtryck. Jag har fyra extrakolvar i bokhyllan :tummenupp

Nya projekt kommer säkert. Jag har nog något roligt på gång, ska bara skrapa ihop lite pengar till :näsblod Jag är ju student nu...

Skitfräckt !

Men vad är det för plenum .., ventilkåpa till en gammal beach buggy :D

Edit: lahi har du någon kontakt, mail till killen som äger hojen ?
Exakt en sån Cagiva fanns det på blocket för ett tag sen utan motor.

Last edited:
lahi skrev:
2554707 Jag har nog något roligt på gång, ska bara skrapa ihop lite pengar till :näsblod

Tell us more...

Jag har projekt på G så det räcker och blir över...:)

Silverryggen skrev:
2561595 Tell us more...

Jag har projekt på G så det räcker och blir över...:)
Hehe, nja, det får vi nog ta när vi ses, här på forumet skriver jag det inte :hihi Inte än iallafall.

Bearing skrev:
2554686 Coolt! undra vad den väger.

Hade en själv förut, dock modellen innan den där. Min vägde ca 150 kg helt standard.

Jag har ingen aning om hur mycket skapelsen på bilden kan väga, den nya modellen blev väl en aningen lättare med har jag för mig. 170-180 kg kanske?

hur funkar det med bilprovningen när de är trubo å så?

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!