Inte bara MC-förare skriver insändare.

Felix skrev:
Skämtar du :confused: .... :gnissla

Inte ett dugg. Vi behöver kanske inte fler lagar o förbud,men det hade fan inte skadat om de befintliga efterlevdes. Hade folk hållt ner ljudnivån i tätorten, kört som folk i innerstan och rent allmänt visat lite hänsyn när de satt på sin egoförstärkare så hade vi kunnat köra som svin ute på landsbygden på vilket jävla hjul vi ville och andas genom de värsta Micron-burkarna som gick att hitta.

Kan förstå att folk blir irriterade på hojar. Det är väl inte så underligt att det skapar irritation?
Blir själv förbannad om ngt lever om mitt i veckorna när man skall sova för att orka jobba dagen efter.
Stör mig inte på hojarna som drar iväg vid rödljuset utan om folk spelar musik mitt i natten.

Att inte ngn här i forumet blir förbannad är väl inte så konstigt, men det behöver ju inte betyda att man inte kan förstå andra som upplever motorljud som buller?!

Chrille skrev:
Inte ett dugg. Vi behöver kanske inte fler lagar o förbud,men det hade fan inte skadat om de befintliga efterlevdes. Hade folk hållt ner ljudnivån i tätorten, kört som folk i innerstan och rent allmänt visat lite hänsyn när de satt på sin egoförstärkare så hade vi kunnat köra som svin ute på landsbygden på vilket jävla hjul vi ville och andas genom de värsta Micron-burkarna som gick att hitta.
Förvisso är det onödigt med en jäkla massa buller i stan men i hålan jag bor står oväsendet mest av trimmade bilar och en och annan glidare, sporthojare ser man sällan inne i stan (varför skall man köra där är frågan)

Chrille skrev:
DubbelWORD! :fakta

Felix skrev:
Det är nog att hoppas på för mycket om man tror man kan skatta och lagstifta bort folk som har problem med egot...

Visserligen, men man kan skrämma bort dem.
Wheelar du i stan? - Bort med lappen
Bullrar du som ett svin i innerstan?? - 2000 spänn i böter.

Den stilen på genomdrivandet av befintliga lagar hade skapat ett annat klimat.

Chrille skrev:
Visserligen, men man kan skrämma bort dem.
Wheelar du i stan? - Bort med lappen
Bullrar du som ett svin i innerstan?? - 2000 spänn i böter.

Den stilen på genomdrivandet av befintliga lagar hade skapat ett annat klimat.
Wheela i stan = vårdslös körning, den lagen finns väl?
Bullra som ett svin? vem avgör det? en db mätning skickar en till ombesiktning samt böter.

Vad är det vi diskuterar, är det för få poliser som bedriver trafikövervakning?

Felix skrev:
Wheela i stan = vårdslös körning, den lagen finns väl?
Bullra som ett svin? vem avgör det? en db mätning skickar en till ombesiktning samt böter.

Det är nog snarast bristande omdöme hos vissa tvåhjulsförare som diskuteras.

Felix skrev:
...

Absolut. Jag känner inte någon som har åkt dit för vare sig bakhjulsåkning eller buller.

Lagarna gör ingen nytta om de inte efterlevs. Efterlevs de inte så får de genomdrivas....

Felix skrev:
Det kan man nog inte göra så mycket åt, bristande omdöme genomsyrar samhället.

Japp,där håller jag med. Det tråkiga är ju att för att hantera de få som inte klarar av eget ansvar så blir alla strypta i sina möjligheter.
Om hojfolk leker och gasar på "rätt" ställen så är det få som bryr sig. Rätt ställe är inte nödvändigtvis utanför lokala fjortishaket.

Chrille skrev:
Och?!? Insändarskribenten störs av
- att det är ett jävla väsen på motorcyklar.
- de framförs på ett farligt sätt.
- det fuskas med ljuddämpning och att polisen har annat att göra.

Han/hon har ju rätt så hur fan ska det göras sketch. Sketcherna borde göras om alla R1-ägare som åker omkring och tror att de blir något pga hojen.

Håller med dig ang. folk som burnar, varvar, wheelar i stan, men när man skriver om motorcyklar i största allmänhet och platser i allmänhet så störs jag av det. Om varje grupp ska stå för sina egna kostnader så är det ju bara de som uppträder på ett störande sätt ska bära sina egna kostnader samt alla barnfamiljer, för sin barnomsorg, gammla för sin sjukvård, solk som inte borstar tänderna ordentligt för sin tandvård, folk som röker för sin sjukvård, osv.....

Och vafan har du för problem med mig som R1-ägare då?? Håll diskussionen på en vettig nivå!

Problemet med bullret är i min mening de lönnfeta, gråhåriga återfallsknuttarna som tror att de är James Dean eller Dennis Hopper när de vrålar runt på sina Harley Japanson med raka rör. Till råga på eländet kan de inte köra en sån båge heller. I stället för att dunka lungt genom samhället och låta alla andra lönnfeta, gråhåriga blivande återfallsknuttar frestas av kromet och mullret, så kör de som de tror att de sitter på en sporthoj.

Missförstå mig rätt, de behövs för statistiken, de hjälper till för blivande hojåkare genom att "om grannen bredvid (55år, VVS-tekniker och bott i området i 22år) kan ha en MC så varför skulle inte min grabb ha en?" och jag tycker det är trevligt att ha lite mångfald där ute. Det de behöver är lite vett och sans -de är inte tjugo längre.

Att sedan vi sporthojsåkare inte heller kan hålla oss i skinnet alltid håller jag med om, men jag tycker att det mesta (och högsta) bullret kommer från glidaråkarna.

Buskörningen i stan har jag upplevt komma mest från ungdomar med sänkta, importerade BMW:s och japseturbos. För nåt år sedan var det nån dåre här i malmö som brakade rätt in i en populerad uteservering efter att förlorat kontrollen vid ett race mitt inne i stan!

Jag kör alltid lagligt och med orginalljuddämpare på.

Utom ibland förstås, men då är det ingen där som kan se det, så det gälls inte...

-med risk för skäll-

pilsner

Chrille skrev:
Absolut. Jag känner inte någon som har åkt dit för vare sig bakhjulsåkning eller buller.

Lagarna gör ingen nytta om de inte efterlevs. Efterlevs de inte så får de genomdrivas....
Nu tänkte jag skriva att polisen kan använda sina resurser till bättre saker än att mäta buller på motorcyklar men det låter så gnälligt...

Sen är jag inte så förtjust i tanken på poliser överallt som ägnar sig åt att jaga folk för skitbrott, (väsnas, cyklar utan lampa osv) men det är bara min åsikt. Med tanke på de resurser som finns tillgängliga idag så är det nog inget man behöver oroa sig för.

/F

Tom skrev:
Japp,där håller jag med. Det tråkiga är ju att för att hantera de få som inte klarar av eget ansvar så blir alla strypta i sina möjligheter.
Om hojfolk leker och gasar på "rätt" ställen så är det få som bryr sig. Rätt ställe är inte nödvändigtvis utanför lokala fjortishaket.
Precis, men problemet är ju att vi har en politiskt majoritet som inte fattar att det finns en minoritet som ALLTID missköter sig oavsett om det kör hoj eller spelar bingo. Därför ropas det efter förbud och lagar så fort nåt klantarsle med ett visst intresse ställt till det för sig.

/F

PMR skrev:
...

Och vafan har du för problem med mig som R1-ägare då?? Håll diskussionen på en vettig nivå!

Trodde inte det behövde förklaras - R1 har sedan den kom varit symbolen för hojar som skaffas som penisförlängare. Störst, värst och lätt att åka på bakhjulet med för folk som inte vågar med klenare hojar.

Jag kan skriva "allasporthojsägaresomskaffatstörrehojjarändeförstårellerklararavbaraförattfånågontypavbekräftelse" istället om du vill.

Pilsner skrev:
....

Utom ibland förstås, men då är det ingen där som kan se det, så det gälls inte...

...

Tänk om alla hade gjort det. Om vi alla försökte dölja våra brott i de här sammanhangen så hade ju nästan ingen haft något att klaga på.

Chrille skrev:
Trodde inte det behövde förklaras - R1 har sedan den kom varit symbolen för hojar som skaffas som penisförlängare. Störst, värst och lätt att åka på bakhjulet med för folk som inte vågar med klenare hojar.

Jag kan skriva "allasporthojsägaresomskaffatstörrehojjarändeförstårellerklararavbaraförattfånågontypavbekräftelse" istället om du vill.

Jag antog att du läste i min avatar, vad jag har för hoj, för att få till det lite snitsigt, sen tycker jag att gixxrarna har varit penisförlängare längre :rofl

Edit: Förresten så lärde jag att wheela på min RD125 LC, en grym penisförlängare :hihi

Chrille skrev:
VA? Menar du 240 med Simoniz 3tummare då? Det är väl inte speciellt vanligt nu för tiden. Nu ska ungarna bara ha fräcka slutrör.
De som låter värst är BMW bilarna! Redan innan de ersätter avgassystemet med rör stora som dagvattenledningar så låter de fult & högt. Har ej heller förstått vitsen med att hotta en pizzaexpress, japsen kör ju cirklar runt dem ändå????

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT