Installera tvättmaskin - vem får göra det?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Min andra hälft oroar sig för att tvättmaskinen i vår bostadsrätt inte är installerad av någon som är ”behörig”; att vi skulle kunna drabbas av en vattenskada och inte ha rätt till ersättning. Jag menar att hemförsäkringen inte kräver att den som skruvar i vattenslangen från maskinen till avloppet är ”behörig”.

Vem har rätt?

Och hur är det med köket? Måste spis eller diskmaskin ”installeras”*av någon med viss ”behörighet”?

:confused:

Får man kakla själv i köket??!!

:confused: :confused:

Min andra hälft oroar sig för att tvättmaskinen i vår bostadsrätt inte är installerad av någon som är ”behörig”; att vi skulle kunna drabbas av en vattenskada och inte ha rätt till ersättning. Jag menar att hemförsäkringen inte kräver att den som skruvar i vattenslangen från maskinen till avloppet är ”behörig”.

Vem har rätt?

Och hur är det med köket? Måste spis eller diskmaskin ”installeras”*av någon med viss ”behörighet”?

Får man kakla själv i köket??!!

Snedtändning? :3freak

Vad skulle kunna gå fel med tvättmaskinsslangen menar du? Skruva dit den ordentligt om den sitter löst. Tvättmaskinen står väl troligtvis i ett, iaf vad golvet beträffar, våtrum dessutom?

Diskmaskinen måste stå på ett vattenskydd för att försäkringen ska gälla. Utöver det så skulle jag säga: Kan du installera en diskmaskin själv så skulle du förmodligen inte fråga om man fick. Jag installerar mina själv även fast jag inte är nån rörmokare och kör enligt principen: Håller tätt= lyckat, Läcker vatten= misslyckat.

El ska du givetvis inte pyssla med om du inte vet till 100% vad du håller på med. Låt en elektriker installera spisen.

Ja du får kakla själv. Du får även tapetsera om du känner för det.

Jo du, helt och hållet. Kvinnor... :brinnerup

Martein skrev:
Vad skulle kunna gå fel med tvättmaskinsslangen menar du?
Inget! Det är min fru som är orolig för att hemförsäkringen inte ska gälla om man gör minsta grej själv...

Martein skrev:
Jag installerar mina själv även fast jag inte är nån rörmokare...
Jo visst, det har jag också gjort. Men är det ok enligt förs.villkoren? Har letat men inte hittat någon info om detta?

Är det fackmannamässigt utfört så täcker försäkringen. Om de anser att det föreligger slarv bakom installationen så kommer du inte få ut ett ruttet öre, f-bolagen gör allt för att INTE betala.
Vad gäller elen så finns det inget krav på att du ska ha bevis på att det är korrekt installerat men samma sak där så underlättar det om du har faktura från elektrikern samt att det ser korrekt ut.

Ett tips är ju att du ringer ditt f-bolag och frågar vad de anser om det hela, om de tycker att det är ok att du installerar det själv.

Edit/ Vad gäller kakling så ska du även här utföra det som en fackman. Dvs godkänt tätskikt hela vägen och deet är aldrig fel att dokumentera med bilder och spara i en mapp tillsammans med kvitton på inköpt material. Kom ihåg bara att kopiera kvitton då de tappar färgen inom ett år typ...

Är ok om du vet vad du gör,vet du inte hur man gör så låt bli.

Kakla kök är ok,inget våtutrymme.

Våtrum har tidigare varit ok om man utfört det på ett fackmannamässigt sätt,dvs. läs på vad som gäller och utför det enligt reglerna(kan vara ändrat,osäker där)

Använd denna grundregel i allt ni utför eller tänker ge er på,har funkat fint för mig.

"Om jag inte vet hur det fungerar,ta reda på det. Om jag ändå inte förstår,låt bli"

Henrik

Jag ringde bostadsbolaget och de gav telfonnr till en de rekommenderade, ringde även en pling till försäkringsbolaget för att höra mig för.
Om olyckan är framme så är det sista man vill göra att bråka med ett försäkringsbolag. Raka besked och ärlighet uppskattar FK och då är de oftast mycket medgörliga när de ska ersätta.

Last edited:
Edit/ Vad gäller kakling så ska du även här utföra det som en fackman. Dvs godkänt tätskikt hela vägen och deet är aldrig fel att dokumentera med bilder och spara i en mapp tillsammans med kvitton på inköpt material. Kom ihåg bara att kopiera kvitton då de tappar färgen inom ett år typ...

Fast vid kakling i kök behöver du väl inte tätskikt!?

Jag blir så illa tvungen, verkar det som. Det är ju bara en slang från tvättmaskinen som ska gängas på vattenlåset! Herregud...

:6surkart

Herregud ta dig i kragen karljävel och dra dit slangenjevelen frågar du frugan om lov vid toalettbesök också LR?

Så om man vill göra jobbet rätt, klart i tid och till den kostnad man har
bestämt från början så får man alltså inte kakla själv?

Haha, precis...

Fast vid kakling i kök behöver du väl inte tätskikt!?

Självfallet inte, jag läste jävligt slarvigt helt enkelt. I kök krävs endast tätskikt på golv om du har golvbrunn men det är ju inte så vanligt...

Last edited:
Jag frågade henne förstås inte om lov! Innan jag hann göra det bad hon mig att först kolla med försäkringsbolaget, så att jag inte gjorde något...otillbörligt.

:3freak

Ähh, ge henne en lavett och förklara att man måste våga leva farligt ibland! Som tröst kan hon ju få köpa ett kuddfodral på Ikea eller dylikt.

*/ ?>
Back