Inställt Stunt & Street kvällar...

Det här suger ju fett !!!
Inte för att jag är en av er som kör men jag hör till den skaran som är på platts med kameran riktad mot er som kör.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva men det suger värkligen och jag lider med er som kör.

Men alltså. Polisen har filmat folk som kör olagligt, med kamera.... massa text.

Men att fotbollen får fortsätta trots bråk utanför arenorna vs. barkaby stängs ner efter att det buskörs i Stockhom samma kväll, tycker jag är bra liknelser, och så nära man kan komma. Om än lite på olika nivåer, men det ska inte spela någon roll i en demokrati.

Slutsats:
Den som gapar högst och har mest riksdaler i pungen vinner.

// Linus

Som jag skrev innan, om man nu har identiferat dem som buskörde varför inte straffa dem?

Det gjorde man nog oxå. Men nu var det ju vägverket och samarbetsgruppen som valde att upphöra med verksamheten efter som "folk" gjorde precis tvärtom mot vad hela arrangemanget står för i deras ögon. Och JAG tycker inte att det är så konstigt.

Tycker flera har påvisat att du har fel, att du sedan vägrar acceptera det betyder inte att folk inte slår hål på dina argument.

Ge gärna exempel. Att folk tycker annorlunda än mig tycker jag e helt ok. Det innebär inte att jag måste acceptera deras syn på det hela eller hur?
Cykelstyre och jag kom överens tillslut trots att vi tyckte lite annorlunda. Sen kommer du och kör med exakt samma argument som vi redan plöjt igenom.

Jag tycker vi lägger ner nu. Tror inte Swedie gillar att 2 personer sitter och tjafsar allt för länge. Jag har fått sagt det jag ville ha sagt så jag är nöjd.

Men att fotbollen får fortsätta trots bråk utanför arenorna vs. barkaby stängs ner efter att det buskörs i Stockhom samma kväll, tycker jag är bra liknelser, och så nära man kan komma. Om än lite på olika nivåer, men det ska inte spela någon roll i en demokrati.

Slutsats:
Den som gapar högst och har mest riksdaler i pungen vinner.

// Linus
Tycker inte ens vi ska behöva jämföra körningarna med fotboll, att det händer skit där vet vi redan men börjar man jämföra detta med fotboll så handlar diskutionen strax om fotbollens vara eller inte vara.

Arrangemangen startades för att minska busandet, man man nu har identifierat några som busar varför inte försöka föra en dialog med dem?

Tycker inte ens vi ska behöva jämföra körningarna med fotboll, att det händer skit där vet vi redan men börjar man jämföra detta med fotboll så handlar diskutionen strax om fotbollens vara eller inte vara.

Arrangemangen startades för att minska busandet, man man nu har identifierat några som busar varför inte försöka föra en dialog med dem?

Håller med dig om att man dialog är det bästa.
Att jag gjorde analogin med fotbollen som exempel är att det stör mig att polisen inte är konsekventa i sin bedömning.

Ge gärna exempel. Att folk tycker annorlunda än mig tycker jag e helt ok. Det innebär inte att jag måste acceptera deras syn på det hela eller hur?
Cykelstyre och jag kom överens tillslut trots att vi tyckte lite annorlunda. Sen kommer du och kör med exakt samma argument som vi redan plöjt igenom.
nej du behöver inte acceptera vad andra tycker dock verkar det vara åtminstonde ett par användare som tycker det är fel beslut att stänga ner ett arrangemang bara för att några få missköter sig.

Är väl ingen idé att älta detta, du har en annan uppfattning om saken än jag däremot skulle jag vilja veta om du någonsin har varit på arrangemanget och varför du anser arrangören vara "oseriös"

Last edited:
Jag vet ärligt talat inte vad polisens syn har varit på den här tillställning med anledning av att dom faktiskt har godkänt eventet tidigare. Antar att man med dessa skattemedel är med och försöker bidra till eventet för att dom ser vinster i det, dvs har en annan målsättning än vi som är där för att ha skoj! Vad dessa vinster är vet jag inte, men en gissning kan ju vara trafiksäkerhetshöjande genom att låta folk "stå-på" under organiserade former och inte leka i trafiken. De vet säkert att mycket gasande/lekande hittar ut på gatan iom att eventet inte är igång. Då menar jag inte att folk Ska HÄmnAS, DirEcKt! Jag menar att vi är en skara dårar som gärna gasar, blir det inte under organiserade former, blir det under andra former.

Om detta är en av målsättningarna blir ju stängningen av eventet riktigt puckat. Men jag kanske har fel, polisen går med på det här utan några som helst egna målsättningar. Tycker likväl att ett så pass uppskattat event ska tvingas stänga för att några få inte sköter sej är fel väg att gå. Men som du skriver Dreggel, visst är det ingen rättighet att få gasa helvete under polisens beskydd på barkarby. Men jag kommer aldrig förstå mentaliteten i att ALLA ska sköta sej, annars blir det inget. Arrangörerna kan ansvara och styra upp det som sker på området, i övrigt är vi individer i trafiken med eget ansvar. Nyp killarna som gasa ist för att filma och strypa hela eventet. Arrangörerna behöver inte heller släppa in dom framöver. Spontant tycker jag det känns som ett rimligt sätt att hantera det.

Trist är det iaf...

Last edited:
...Maciej kommer med vettiga åsikter tycker jag.

Det trista i det här är att det inte på något sätt gör situationen bättre, nu har de som busade av sig på laglig väg inte många alternativ, och alla vi som åker mc vet hur gasrullen lockar...

Kontentan är att det blir mer busåkande på gatan, hur man än vrider på det, och de som polisen störde sig på denna gången är nog av kalibern "det skiter jag högaktligen i".

/J

nej du behöver inte acceptera vad andra tycker dock verkar det vara åtminstonde ett par användare som tycker det är fel beslut att stänga ner ett arrangemang bara för att några få missköter sig.

Är väl ingen idé att älta detta, du har en annan uppfattning om saken än jag däremot skulle jag vilja veta om du någonsin har varit på arrangemanget och varför du anser arrangören vara "oseriös"

Jag tycker oxå att det är "fel" att de stänger ner. Eller iaf synd. Men jag förstår varför de gör det. Jag tycker dessutom det är en konstig inställning att "nu ska ni få se på fan vad vi kan wheela och åka fort överallt" bara för att de stänger ner evenemanget just på grund av att det just var därför man stängde ner.

Vad jag menade med "oseriös" var att det mig veterligen inte ligger någon organisation eller förening bakom. Det var alltså inte menat nedlåtande på nåt sätt, vilket jag oxå skrev inom parentes strax efter.
Hade det varit t.ex SMC som anordnade evenemanget så hade det nog inte evenemanget blivit nedstängt. Och då menar jag inte att BB & Co gör ett sämre jobb, bara att de är mindre, och har antagligen inte samma rättigheter eller tyngd som SMC.

Själv så ser jag på det hela på två sätt.

Det ena är att nu skiter jag i eventuella kommande träffar och kör av mig på alla illegala race som finns runt om i Stockholmstrakten, stuntar ute vid Lunda & Skogskyrkogården. Finns ju inget alternativ längre.
Jag gillar att köra och tvingas jag vara outlaw för att få göra det så är det den vägen det får bli.
Finns ju inte en suck att man väntar till en eventuell träff i slutet på augusti.

Den andra sidan har jag viss förståelse för att polisen och VV är upprörda. Tycker dock inte det hela står i proportion med åtgärden dom tagit.
Som någon sa, ta fast dom som betedde sig illa utanför på vägen och ge dom böter då och stäng av dom från framtida träffar.
Som det känns nu har vissa bara väntat på en ursäkt att skjuta det hela i sank och nu fick man ursäkten.

Vad jag menade med "oseriös" var att det mig veterligen inte ligger någon organisation eller förening bakom. Det var alltså inte menat nedlåtande på nåt sätt, vilket jag oxå skrev inom parentes strax efter.
Hade det varit t.ex SMC som anordnade evenemanget så hade det nog inte evenemanget blivit nedstängt. Och då menar jag inte att BB & Co gör ett sämre jobb, bara att de är mindre, och har antagligen inte samma rättigheter eller tyngd som SMC.
Samordningsgruppen som arrangerar dessa träffar består av:
· Folksam
· Ignite MC
· Länsförsäkringar
· Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund
· NTF - Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande
· Polisen
· SMC - Sveriges Motorcyklister
· Stockholms Trafikskolors Förening
· Svensk Bilprovning
· Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund
· Trygg Hansa
· Vägverket förarenheten
· Vägverket Region Stockholm

Samordningsgruppen som arrangerar dessa träffar består av:
· Folksam
· Ignite MC
· Länsförsäkringar
· Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund
· NTF - Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande
· Polisen
· SMC - Sveriges Motorcyklister
· Stockholms Trafikskolors Förening
· Svensk Bilprovning
· Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund
· Trygg Hansa
· Vägverket förarenheten
· Vägverket Region Stockholm

Ålrajt!
Nu förstår jag ännu mer varför de valde att lägga ner. Troligt att de där organisationerna vill bli förknippade med direkt olaglig buskörning på allmän väg?

Det är väl snarare BB & co som arrangerar träffarna och får ett svagt ja från Samordningsgruppen som i sin tur tillåter träffen.

// Linus

Så hade jag oxå uppfattat det.

Last edited:
Som det känns nu har vissa bara väntat på en ursäkt att skjuta det hela i sank och nu fick man ursäkten.

Det är nog väldigt nära sanningen, säkerligen har man sett liknande beteende runt tidigare träffar med (men är det inte så att de som busar, gör det oavsett vad det är för träffar...).

/J

Det är väl snarare BB & co som arrangerar träffarna och får ett svagt ja från Samordningsgruppen som i sin tur tillåter träffen.

// Linus
Ja det kan väl bara Jannica & CO uttala sig om officiellt är det dock de som jag skrev som bildar samverkansgruppen och anordnar träffarna.

Ålrajt!
Nu förstår jag ännu mer varför de valde att lägga ner. Troligt att de där organisationerna vill bli förknippade med direkt olaglig buskörning på allmän väg?

Så hade jag oxå uppfattat det.
ja det är väl trist att du precis som polisen blandar ihop de som busar med resten av hojåkarna... men organisationen är väl knappast oseriös... där sköt jag hål på ett av dina argument ;)

Last edited:
ja det är väl trist att du precis som polisen blandar ihop de som busar med resten av hojåkarna... men organisationen är väl knappast oseriös... där sköt jag hål på ett av dina argument ;)

Ehm, nej du förstärkte just min ståndpunkt snarare. Först och främst så var det BB & Co som var den "oseriösa" organisationen, och jag tror nog att det förhåller sig mer så som #Limpan skriver än att det skulle vara samverkansgruppen som tagit initiativ till träffarna.
Och med tanke på vilka som ingår i samverkansgruppen så fattar väl vem som helst att de inte vill ha nåt samarbete med en liten "oseriös" organisation när det förekommer just det som de ALLA jobbar emot?
Tråkigt? Ja, ännu större anledning att inte ställa till det för andra när BB & Co nu varit så duktiga och fixat till träffen till att börja med.

Tror ni på allvar att de som ingår i samverkansgruppen bryr sig ett skit om ifall ett par hundra MC åkare har nån "lokal" att vara i? Det finns ett helt jävla vägnät därute att åka MC på, så länge man håller sig inom lagens ramar, som medlemmarna i den här gruppen dessutom ansvarar för.
Inte nog med det, de här medlemmarna har både statens och allmänhetens öga på sig. Skulle tro att de är mer rädda om att se vackra ut utåt sett än att böja sig efter vad 100 mc åkare tycker.

Det här är inte min personliga åsikt, utan hur jag tror att verkligheten ligger till.
Så nu skiter jag i detta. Nu är det ut i solen som gäller! Kör försiktigt i helgen! :tummenupp

// Linus

Nej där har du fel.

Alla i samverkansgruppen som Maciej har räknat upp står bakom dom här kvällarna lika mycket.
Sen att de inte är representanter från alla dessa myndigheter och annat i gruppen ute på kvällarna har inte med dåligt intresse att göra.
Alla i den här gruppen har dragit åt samma håll lika mycket. Ngt som BB & company försökt förklara vid flera tillfällen men som tyvärr inte riktigt gått in på alla håll o kanter.

Ehm, nej du förstärkte just min ståndpunkt snarare. Först och främst så var det BB & Co som var den "oseriösa" organisationen, och jag tror nog att det förhåller sig mer så som #Limpan skriver än att det skulle vara samverkansgruppen som tagit initiativ till träffarna.
Och med tanke på vilka som ingår i samverkansgruppen så fattar väl vem som helst att de inte vill ha nåt samarbete med en liten "oseriös" organisation när det förekommer just det som de ALLA jobbar emot?
Tråkigt? Ja, ännu större anledning att inte ställa till det för andra när BB & Co nu varit så duktiga och fixat till träffen till att börja med.

Tror ni på allvar att de som ingår i samverkansgruppen bryr sig ett skit om ifall ett par hundra MC åkare har nån "lokal" att vara i? Det finns ett helt jävla vägnät därute att åka MC på, så länge man håller sig inom lagens ramar, som medlemmarna i den här gruppen dessutom ansvarar för.
Inte nog med det, de här medlemmarna har både statens och allmänhetens öga på sig. Skulle tro att de är mer rädda om att se vackra ut utåt sett än att böja sig efter vad 100 mc åkare tycker.

Det här är inte min personliga åsikt, utan hur jag tror att verkligheten ligger till.
Så nu skiter jag i detta. Nu är det ut i solen som gäller! Kör försiktigt i helgen! :tummenupp

Tyvärr tror du fel.

Last edited:
Läs den här tråden också!

Där förklaras mycket av det ni "tror" och där Jannica i inlägg 61 undertecknar med // Jannica - representant för Ignite MC - en del av Samverkansgruppen.

Att Jannica (BB) syns så mycket vad det gäller Barkaby är väl bara bra, alla vet att hon är inblandad, hon är lätt att få tag i på SH och ni slipper femtioelva olika inlägg av olika "inblandade" i Samverkansgruppen om var, hur och när evenemangen äger rum. :tummenupp

Hon är värd all heder för att ha försökt (tillsammans med övriga funktionärer) och det är bara att beklaga att några få lyckas förstöra för så många :huvet

Last edited:
Tyvärr tror du fel.

i att?
Oavsett vem som arrangerar det i huvudsak så tror jag att jag har ganska rätt.

Anders Wedberg skrev:
Detta trafikuppträdande strider mot allt vad vi talat om vid träffarna och skrivit om på sporthoj.com.
Med anledning av detta ställer vi nu in de tre nästkommande kvällarna på Barkarby.

Han skriver det ju rakt upp och ner själv till och med.
Men ni har säkert rätt...de är ute efter oss! De vill sätta ditt oss! De ligger i buskagen och siktar på varenda MC!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla