Inställning luftskruvar Ducati 900 1997 - enligt manual

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Hej,

jag har kollat all dokumentation som jag kan hitta om Ducatin.

Hur luftskruvarna ska ställas hittar jag ingenstans. Nån som vet?
 
Det behövs ingen manual för det. Blipp-testet för luftskruvar är universellt med förgasare.

1) Fullt uppvärmd motor.
2) Blippa gashandtaget.
_2.1) Dröjer det någon sekund innan varvtalet återgår till normalt, för klent justerad, öppna upp 1/2 varv. Gör om punkt 2.
_2.2) Håller motorn på att stanna/storkna efter en blipp, för fett justerad. Skruva igen 1/2 varv. Gör om punkt 2.
_2.3) Återgår varvtalet inom en sekund efter ett blipp, gå till punkt 3.
3) Kör och var glad!
 
Det behövs ingen manual för det. Blipp-testet för luftskruvar är universellt med förgasare.

1) Fullt uppvärmd motor.
2) Blippa gashandtaget.
_2.1) Dröjer det någon sekund innan varvtalet återgår till normalt, för klent justerad, öppna upp 1/2 varv. Gör om punkt 2.
_2.2) Håller motorn på att stanna/storkna efter en blipp, för fett justerad. Skruva igen 1/2 varv. Gör om punkt 2.
_2.3) Återgår varvtalet inom en sekund efter ett blipp, gå till punkt 3.
3) Kör och var glad!
Det är ett bra test. Provade det nyligen då du nämnt den metoden.

I TS fall, med två förgasare, justerar du båda samtidigt och lika mycket då?
 
Tack Anders, Men det innebär väl att man måste skruva isär vid varje justering?

Det var därför jag tänkte att om det fanns en standardinställning att börja med så kanske den hade funkat utan att behöva justera?
 
Är du medlem i SDK?
Där finns folk som har skruvat Ducatis förgasare sedan 1800 kallt.
Att det skiljer mellan horisontell och vertikal förgasare tror jag är som det ska.
 
Tack Anders, Men det innebär väl att man måste skruva isär vid varje justering?

Det var därför jag tänkte att om det fanns en standardinställning att börja med så kanske den hade funkat utan att behöva justera?
Når du inte blandskruvarna utan att skruva loss förgasarna?
 
Servicemanualen beskriver ett "något" tillkrånglat sätt där man ska mäta 3% till 6% CO, en förgasare åt gången. Lixom, det är vanliga Mikuni-förgasare med justerskruv lätt åtkomlig undertill.
 
Tjo, nu har jag kört med de inställningarna som var från början 1 och 3 varv ut. Och den går som en anka på lågfart, den går fint när man börjar lyfta på trotteln, så påslag och avslag går fint, men ligga på jämnt lågt varv är omöjligt.

Nu har jag skruvat ut bägge 3 varv och jag tror att den kanske går lite fett, då den stannar ibland efter ett blipp.

Finns det annat att tänka på för att den ska lite mjukare (en Ducati kan ju aldrig gå mjukt iofs)
 
Last edited:
Lite större pilotmunstycken, och justera tillbaka luftskruvarna bara lite igen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Om du inte redan gjort det så kolla över tändningen också.
Bara lite fel så blir det märkbart.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top