Inställning av RS36 (snälla hjälp)

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
Jag har visserligen öppnat en tråd i ämnet innan men jag har ändå inte fått "de rätta svaren" Jag håller på att bli tokig på mina fuggar eftersom jag har betyckat in absurdum utan att få hojen att gå bra. Snälla, hjälp mig, och säg inte att jag skall bänka den, det kostar tre lock att få den inställd i bänk.

Det huvudsakliga problemet är att den "hänger" sig vid höga varv när den är varm. Dvs. om jag står stilla med varm motor och jag varvar upp den till 8-10rpm, när jag släpper gasen (trottlarna går omedelbart ner, jag har kollat) så hänger den på 6-9 krpm en sekund innan den långsamt går ner till tomgång. Detta ställer till det för mig när man växlar med varm motor. När den är kall funkar allt normalt fötutom att det puffar från mina separata filter. Jag vet att det är typiska symptom när den får för lite soppa. Därför provade jag först att justera bränslaskruvarna utan resultat, jag vet inte hur många gånger jag har skruvat dem ut och in. Sen bytte jag till ett fetare lågfartsmunstycken (1 stl. dvs. 20,0) Det var ingen skillnad. Därefter provade jag att höja nålen ett snäpp, lite bättre men inte bra. Sen jag jag mig på att montera fetare muvusmunstycken i hopp om att detta skulle feta upp hela registret, det gjorde heller ingen sjkillnad förutom att jag sotade ner, och förstörde en uppsättning stift. Just nu är setupen på min GSX 1200 motor: R-kammar, Mikuni RS36 och Micron carbon slipon. I förgasaren sitter det fn. 140 i huvudmunstycken, 20 i lågfart och nålen i mitten. bränsleskruvarna at ute ett varv. Det går som fan och drar med pondus över hela registret och går fint på tomgång, men den hänger sig vilket är MYCKET irriterande när man växlar. Detta beror inte på slapp fjäder, avsaknad av returvajer eller något annat mekaniskt. Det måste ha med blandingen att göra. Tack på förhand och glad midsommar.
 
Jag hade själv ett liknade beskymmer på TL1000S...det var förvisso insprut på den oxå men symtomen dom samma.
Min dalade ner så fint till tomgång när den va "kall"(30-65 grader) men sen när den va i normal arbetstemp så fastnade den nästan alltid vid 2500-3000 varv(en twin är det) för att sen gå ner till normala 1200.
Allt det försvann när jag slängde på orginalpiporna :3freak efter det så gick den som en klocka.
Vet inte om det är lösningen för dig men symptomen är dom samma så det kanske kan va värt att testa...

//TwinSucker
 
Trippel kolla så att det inte är några sprickor i insugningsgummina. Enda jag kan tänka mig. Lycka till! / Gradin
 
Hallå!

Tack för ditt svar, jag har faktiskt funderat på att prova med en annan burk. Den jag har nu(Micron) är synnerligen öppen och ger i princip fritt blås. Sätter jag på orginalburken så kväver jag hojen, det kommer inte att funka. Men jag kan kanske prova med lite ull i burken eller nått.


TwinSucker skrev:
Jag hade själv ett liknade beskymmer på TL1000S...det var förvisso insprut på den oxå men symtomen dom samma.
Min dalade ner så fint till tomgång när den va "kall"(30-65 grader) men sen när den va i normal arbetstemp så fastnade den nästan alltid vid 2500-3000 varv(en twin är det) för att sen gå ner till normala 1200.
Allt det försvann när jag slängde på orginalpiporna :3freak efter det så gick den som en klocka.
Vet inte om det är lösningen för dig men symptomen är dom samma så det kanske kan va värt att testa...

//TwinSucker
 
De är hela, har gjort "startgastestet" ett antal gånger samt nya o-ringar mot toppen. Tack ändå....


Gradin skrev:
Trippel kolla så att det inte är några sprickor i insugningsgummina. Enda jag kan tänka mig. Lycka till! / Gradin
 
Inazuma skrev:
Hallå!
Tack för ditt svar, jag har faktiskt funderat på att prova med en annan burk. Den jag har nu(Micron) är synnerligen öppen och ger i princip fritt blås. Sätter jag på orginalburken så kväver jag hojen, det kommer inte att funka. Men jag kan kanske prova med lite ull i burken eller nått.
Jag ville bara flika in vad som fick min att skärpa till sig :)
Jo, jag misstänker att den inte blir så nöjd med just orginalburken med tanke på att du har lite vassare kammar och så. Jag hade oxå fritt flås på min, men som du testa med att dämpa pipan lite mer, det kan ju vara där problemet sitter. Annars är det bara att ge sig in på nästa bit som kan spela roll...fuggarna.
Det är väl vaccumfuggar på den eller? Det enda jag kan tänka mig annars är om det är nåt knas med membranen i fuggarna.
 
140 i huvudmunstycke låter stort, sätt i 127,5 det funkar alltid.
RS-gasare bestyckning.
 
Hallå!

Nej, jag övergav sugfuggar till förmån för race trottelfuggar just för att det skulle bli lättare att tuna in dem och få bättre gasrespons, men nu vet jag inte längre :va


TwinSucker skrev:
Jag ville bara flika in vad som fick min att skärpa till sig :)
Jo, jag misstänker att den inte blir så nöjd med just orginalburken med tanke på att du har lite vassare kammar och så. Jag hade oxå fritt flås på min, men som du testa med att dämpa pipan lite mer, det kan ju vara där problemet sitter. Annars är det bara att ge sig in på nästa bit som kan spela roll...fuggarna.
Det är väl vaccumfuggar på den eller? Det enda jag kan tänka mig annars är om det är nåt knas med membranen i fuggarna.
 
Tror du det räcker med 127,5 när jag har r-kammarna, RS och så pass fritt blås? isfa är saken klar, jag har alldrig provat under 130. Däremot hela skalan upp till 140.



gixxer_1255 skrev:
140 i huvudmunstycke låter stort, sätt i 127,5 det funkar alltid.
RS-gasare bestyckning.
 
Hmmm, du är den andra på tråden som säger det. Jag får väl pilla av gummina för femtielvte gånen då och syna dem under mikroskåp


Mr_Mike skrev:
Har varit med om samma problem då va det insugnings gummina somm hade get sig...


///Lycka till
 
Inazuma skrev:
Tror du det räcker med 127,5 när jag har r-kammarna, RS och så pass fritt blås? isfa är saken klar, jag har alldrig provat under 130. Däremot hela skalan upp till 140.
Jag kör med 1300cc, modifiedkammar, portat lock och RS36 med 127,5.
Körde länge med 130 innan jag provade mig fram till 127,5.
Kan byta till 136 när jag kör med V&H Pro (ormbo) = riktigt öppet system utan baffel :näsblod
 
Last edited:
Okey, då skall jag slänga in 130 till att börja med, har du nålen i mitten också?




Biker66 skrev:
Jag kör med 1300cc, modifiedkammar, portat lock och RS36 med 127,5.
Körde länge med 130 innan jag provade mig fram till 127,5.
Kan byta till 136 när jag kör med V&H Pro (ormbo) = riktigt öppet system utan baffel :näsblod
 
Nålen i mitten och 17mm flottörhöjd.
 
Jag fixade bågen igår (midsommar) och satte in 133:or ist för 140, orginal lågfart allatså 17,5,nålen i mitten och checkade flottörhöjden så alla var exakt 17mm (skjutmått). Jag kollade även med hjälp av några sprut 5-56 så att det inte var några stopp i kanalen mellan lågfart/bränsleskruv till öppningen i förgasaren. För säkerhetsskull disablade jag accpumpen samt dubbekollade insugsgummina. Tror du inte på fan att den gick sämre. Den hänger sig fortfarande på höga varv, stannar ibland efter kraftigt gaspådrag etc. Vad i h-e är det frågan om, stiften hade dessutom inte samma färg efter 4 mils provkörning, de såg lite torra ut på ena sida och lite feta på den andra. Skall man skruva in skruven där det går torrt och ut på det feta eller är det tvärt om? Jag håller på att bli knäpp.





Biker66 skrev:
Nålen i mitten och 17mm flottörhöjd.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top