Behöver hjälp med förgasarinställning RD350 (dellorto 30mm förgasare, ej original).

På neutral, hur menar du?

Sant i och för sig :)

Också sant som du säger, men just nu känner jag mig hyfsat säker på att jag ligger i rätt zon för att slippa haveri. Stiften har som sagt helt rätt färg, den bööar inte någonstans i registret (gör den något så bluddrar den snarare) förutom just det här med att den dör på för mycket gas och det gäller ju numera endast vid belastning (ska försöka fånga även detta på film) och det går väldigt fint och varvar ut bra utan tendenser till svackor när man drar på... Så jag hoppas iallafall att den pallar lite lek, men jag ska ta det lugnt :) Bara inte alltför lång tid kvar att leka på, rycker ju in nu på lördag...

Rent logiskt så borde den ha havererat för längesen, när jag körde som snålast låg jag ju 30 storlekar under detta i huvudmunstycke och med nålen på snålaste steget så där om någon gång borde den ju dött... Men inte ens under de förhållandena gick den särskilt dåligt, eller varmt för den delen:va Som jag berättat så ligger den ju väldigt lågt i temp jämfört med vad den gjort tidigare, men originalknasarna låg den stadigt mitt på tempmätaren under körning men nu är det högsta jag fått den att gå ca en tredjedel... :va

Men det är helt rätt, man ska vara rädd om grejerna. Men det är svårt att låta bli när den nu börjar gå bra... :D

Visst är det svårt att låta bli, vet av egen erfarenhet.:huvet

På neutral menar jag utan att du kör den, står du och torrgasar kan det bli rätt tråkig respons.
 
Last edited:
Visst är det svårt att låta bli, vet av egen erfarenhet.:huvet

På neutral menar jag utan att du kör den, står du och torrgasar kan det bli rätt tråkig respons.

Heh, jepp...

Ok, förstår. Och när/vad är det som gör att den går dåligt på neutral menar du? Är inte riktigt med på vad vi pratade om.
 
Heh, jepp...

Ok, förstår. Och när/vad är det som gör att den går dåligt på neutral menar du? Är inte riktigt med på vad vi pratade om.

På neutralen kommer den att få för mycket soppa, går den rappt och fint på neutral går den med största sannoliket något magert på last.

Enda tillförlitliga sättet är att köra den, endast då för du en indikation på var du ligger.

Men som sagt innan, att ge den för mycket är ett mindre problem än att ge den för lite, så feta på bara.
 
Det låter som att du behöver större lågfartsmunstycken.

Beroende på tryck så varierar kondenseringsnivån av bränsle på förgasarväggarna.
När man lyfter trotteln sker en tryckstegring och mer bränsle kan och kommer kondenseras på väggarna. Därför har man en accpump på fyrtaktsmotorer för att överbrygga/kompensera det bränsle som stannar kvar på förgasarens väggar vid gaspådrag.

Går din motor magert på låga så har du mindre marginaler för just detta problemet när du vrider på rullen.
 
På neutralen kommer den att få för mycket soppa, går den rappt och fint på neutral går den med största sannoliket något magert på last.

Enda tillförlitliga sättet är att köra den, endast då för du en indikation på var du ligger.

Men som sagt innan, att ge den för mycket är ett mindre problem än att ge den för lite, så feta på bara.

Aha, nu är jag med.

Yessir, will do! :)
 
Det låter som att du behöver större lågfartsmunstycken.

Beroende på tryck så varierar kondenseringsnivån av bränsle på förgasarväggarna.
När man lyfter trotteln sker en tryckstegring och mer bränsle kan och kommer kondenseras på väggarna. Därför har man en accpump på fyrtaktsmotorer för att överbrygga/kompensera det bränsle som stannar kvar på förgasarens väggar vid gaspådrag.

Går din motor magert på låga så har du mindre marginaler för just detta problemet när du vrider på rullen.

Jag förstår... Tack för tipset, får försöka leta fram, lågfartsmunstycken då! Litet problem bara: Addemoto har inga... :( Någon som vet var man kan hitta? Varken Ebos eller lillemans har grejer till dellorto...
 
Kolla vad "http://braigasen.se/" har hemma. Han verkar ju sluta med dellorto men kanske har grejor kvar. Kan dessutom vara en god idé att bara tala med honom om förgasarinställningen.

Ni verkar ju mejslat ut vad som felar nu men han kan nästan helt säkert bekräfta det för dig med isf. Duktig kille som kan sina förgasare.
 
Last edited:
Ursäkta för lån av tråd lite, men kör du med original gasvajer? Och om inte, vad har du istället?
Har själv kört med dessa http://secure.mycart.net/product_images/catalog2486/choicepic71334.jpg fram tills nyligen men efter två vajerhaverier är jag ute efter nåt annat.

Har nu tillfälligt RD 350 originalvajer monterat vilket gör jag kan bara lyfta trottlarna till ca 2/3 av fullt.
Jag kör utan oljepump samt med Lectron 36:or
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top