Inställning av dämpare

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Hej kawa vänner jag har lite problem och funderingar.

1: jag ska åka bana med min zx9r -99 och undrar om nån kan säga hur man ska ställa in dämparn och gafflarna för bästa set upp för bana?
Tackar på förhand.

2: ett lurigt problem.
Min zx9r har slipon kn filter och är bänkad och inställd.
Problemet
Jag åker på morgonen till jobbet ca 0550 och har ca 4 mil, ligger i ca120km/h, efter ca 2 mil börjar den gå orent men vrider jag fullt går den som den ska.
När jag åker hem vid 4 och ligger i sammahastighet går den gör fint inga tendenser att gå orent.

Vad kan detta bero på????
 
1. Du kan ställa det i precis vilket läge du vill. En 10 år gammal originalfjädring som inte servats enl raceintervaller är ingen hit oavsett.

2. Vatten i flottörhusen?
 
Ang dämpningen. Boris svar gör kanske ingen glad även om den är ack så sann. :tungan

Normalt när jag kör på gata ensam, brukar jag ha gaffelförspänningen och bakdämparen i normalläget, eller lite åt det mjukare hållet både fram och bak. På bana spänner jag upp förspänningarna fram och bak till cva 75% av max. Kompressionsdämpningen bak tar jag lite mer åt det hårdare hållet. Fram finns inget annat än förspänning.

Man får experimentera lite alltså och känna efter med vilka inställningar bågen känns bäst i kurvorna.

Så gör iaf jag.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top