Insprutsproblem Gixxer 750 -02:a

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Hojen vägrar starta efter att jag plockat ned tändningslåset på tävlingshojen och satt ihop det som det satt innan. Sen vägrar den att starta. :mad:

Efter mycket letande så kom vi på att den öppnar inte spridarna, så hojen får ingen soppa.
Är det boxen tro? Kan man kolla det på något sätt? :confused:
Har någon isåfall en som jag kan låna och kolla om det är det som är felet?

Tacksam för hjälp! :)

Vi plockade bort spridarbryggan och ingen av spridarna öppnade.
Vi har inte kollat strömmen fram till spridaren, bara att det fanns ström i stora kopplingen under tanken. Och där var det olika strömstyrker i kontakten.

Måste dit med ett 100 ohms motstånd

till brun eller grå kabel i tändlås kretsen mellan jord å nån av dom

OK, kanske bara först bekräfta att spänning finns mellan jord och minst en kabel till spridarna när tändning är påslaget. (Det är väl grundförutsättning antar jag)

fråga 1. Varför plocka isär ett tändningslås som fungerar?
fråga 2. Har du verkligen mätt upp spänningen på utgångarna från tändningslåset (det var ju där som problemen började)
fråga 3. Har du kollat säkringarna?
fråga 4. Har du kollat tippsensorn och kablaget till den?
fråga 5. Går besinpumpen igång när du drar på tändningen?

Av din beskriving att döma så låter det mest troligt att du inte fått ihop tändningslåset rätt, förutsatt att det funkade innan förstås. Annars kanske du har glapp i någon kontakt någonstans efter ditt rivande bland kablarna till tändningslåset.

[PlastRaket] skrev:
2127439 fråga 1. Varför plocka isär ett tändningslås som fungerar? Vill ha en vippströmbrytare istället, förlåt. :huvet
fråga 2. Har du verkligen mätt upp spänningen på utgångarna från tändningslåset (det var ju där som problemen började) Nej.
fråga 3. Har du kollat säkringarna? Ja.
fråga 4. Har du kollat tippsensorn och kablaget till den? Ja.
fråga 5. Går besinpumpen igång när du drar på tändningen? Ja.

Av din beskriving att döma så låter det mest troligt att du inte fått ihop tändningslåset rätt, förutsatt att det funkade innan förstås. Annars kanske du har glapp i någon kontakt någonstans efter ditt rivande bland kablarna till tändningslåset.

Mer ideér?

är det CDìI boxen du är ute efter att låna? ja har en extra, ja PM :ar mitt tel nr om du behöver det!

/ Jocke

Polare som ringde och sa att det är startspärren som slagit in.
Finns det på denna?
Trodde det kom senare.

Någon som har något förslag på hur man gör då? :confused:

Mogge70 skrev:
2127832 Polare som ringde och sa att det är startspärren som slagit in.
Finns det på denna?
Trodde det kom senare.

Någon som har något förslag på hur man gör då? :confused:

Finns ingen startspärr på den liknande K5-K6.

Vad exakt har du pillat med sen hojen gick nu menar jag allt?

Superbike Roger skrev:
2127870 Finns ingen startspärr på den liknande K5-K6.

Vad exakt har du pillat med sen hojen gick nu menar jag allt?

Tagit isär tändningslåset. Tog bort 2 st röda kablar + 1 organge kabel, men lödde tillbaka dem på sin plats. Detta för att enl. elschema (tror jag, är ej elektriker) var det dem som man skulle sätta en vippbrytare emellan.
Tagit bort quickshiften.
Tagit bort tanken + luftburken.
Haft bort och satt tillbaka vältsensorn. (den med en kula i)
Tagit bort batteriet flera gånger för att ladda.
Haft Powercommandern igång och bortkopplad.

newstead skrev:
2128015 Stoppknappen är intryckt.. :hihi

Nä. :arsele

Mogge70 skrev:
2128016...Haft bort och satt tillbaka vältsensorn. (den med en kula i)...

Nä. :arsele
:tungan

Sitter tippsensorn rätt då?

Har du kollat felkoder?
Det ligger en kontakt med två kablar under cutsen. Kortslut den och slå på tändningen. Då ska det stå c00 på instrumenteringen om ingen felkod finns lagrad. Står det nåt annat så är det felkoden.

newstead skrev:
2128025 :tungan

Sitter tippsensorn rätt då?

Har du kollat felkoder?
Det ligger en kontakt med två kablar under cutsen. Kortslut den och slå på tändningen. Då ska det stå c00 på instrumenteringen om ingen felkod finns lagrad. Står det nåt annat så är det felkoden.

Har letat efter den kontakten men hittar den inte. Antagligen har de tagit bort den för att det är en racehoj och många delar, typ lyse, fläkt, m.m. är borttaget. Annars skulle den väl felkoda hela tiden.
Tippsensorn sitter rätt, har kollat med mätare när den "klipper".

Mogge70 skrev:
2128029 Har letat efter den kontakten men hittar den inte. Antagligen har de tagit bort den för att det är en racehoj och många delar, typ lyse, fläkt, m.m. är borttaget. Annars skulle den väl felkoda hela tiden.
Tippsensorn sitter rätt, har kollat med mätare när den "klipper".
Den felkodar inte på lysen och sånt. Att ta bort kontakten gör inte att det inte blir några felkoder heller. Kontakten är ju bara till för att man ska kunna kolla felkoderna.

Edit: Blinkar FI-lampan när du slår på tändningen?

Last edited:
newstead skrev:
2128035 Den felkodar inte på lysen och sånt. Att ta bort kontakten gör inte att det inte blir några felkoder heller. Kontakten är ju bara till för att man ska kunna kolla felkoderna.

Edit: Blinkar FI-lampan när du slår på tändningen?

Men det finns ingen vit kontakt någonstans. Varken under sadeln eller under tanken, bakdelen är ju borttagen. Allt sitter under sadeln.

FI-lampan är det fast sken på, och börjar blinka när man drar runt startmotorn.

I displayen så är det ---. Skall väl vara så eftersom hojen är kall.

Mogge70 skrev:
2128046 Men det finns ingen vit kontakt någonstans. Varken under sadeln eller under tanken, bakdelen är ju borttagen. Allt sitter under sadeln.

FI-lampan är det fast sken på, och börjar blinka när man drar runt startmotorn.

I displayen så är det ---. Skall väl vara så eftersom hojen är kall.
Kablarna från kontakten kommer från ECU:n så den borde ligga där nånstans om den inte är borttagen. Kontakten på min har plats för fyra stift men det är bara två kablar i den. En svart/vit och en vit/röd. Det ska vara samma färger på -02:an enligt elschemat.

Ja, om motorn är kall så ska displayen visa ---, däremot ska inte FI-lampan blinka när man kör på starten om jag fattat rätt från verkstadshandboken :va

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg