Insplanet, går ej att lita på deras priser!

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Hej Sporthojare! Tecknade en försäkring via insplanet idag och allt var frid och fröjd tills jag pratade med dem på telefon nyss. Jag hade tecknat en helförsäkring via deras hemsida för 9416 kr hel/hel på min BMW S1000RR, tyckte det var väldigt billigt. Men fick ju även ett försäkringsbrev där allt stod klart och tydligt. Alla uppgifter stämde.
Sen sa en säljare på Insplanet att det hade blivit ett datastrul och att priset jag fick av dem inte gäller. Eftersom 9416 kr ska vara månadskostnaden och inte årskostnaden för försäkringen.

Jag kommer inte använda insplanet något mer iallafall i framtiden.

Butter och irriterad /Try

9416 i månaden är ju lite dyrt faktiskt.

Insplanet och andra försäkringsskojjare är inte att lita på. Dom samarbetar oftast inte med alla försäkringsbolag som dom säger, utan bara vissa som dom har avtal med.

Samma sak med lendo, provade dom på skoj en gång, fick 4 offerter från "gemoney bank" och liknande, alla med ockerräntor. Ingen offert från en svensk bank. BLUFF.

9416 i månaden är ju lite dyrt faktiskt.

Insplanet och andra försäkringsskojjare är inte att lita på. Dom samarbetar oftast inte med alla försäkringsbolag som dom säger, utan bara vissa som dom har avtal med.

Samma sak med lendo, provade dom på skoj en gång, fick 4 offerter från "gemoney bank" och liknande, alla med ockerräntor. Ingen offert från en svensk bank. BLUFF.

Det roliga är om jag skulle få ett pris från ett vanligt försäkringsbolag direkt så hade det gällt oavsett om jag hade fått försäkringen snorbilligt.
Men här har de friskrivit sig den möjligheten i avtalet med "Genom att använda insplanets kostnadsfria tjänster godkänner du att insplanet ej ansvarar för eventuella och uppenbart orimliga felaktigheter i pris eller villlkorsuppgifter"

Har samma erfarenheter av Insplanet. En säljare ringde och skröt att han kunde sänka min premie på bilen, för skoj skull satte jag honom i arbete. Facit: Hans bästa pris låg 5000:- per år över mitt nuvarande pris. Vilken pajas:död

Det roliga är om jag skulle få ett pris från ett vanligt försäkringsbolag direkt så hade det gällt oavsett om jag hade fått försäkringen snorbilligt.
Men här har de friskrivit sig den möjligheten i avtalet med "Genom att använda insplanets kostnadsfria tjänster godkänner du att insplanet ej ansvarar för eventuella och uppenbart orimliga felaktigheter i pris eller villlkorsuppgifter"

Gäller verkligen en sådan där klausul om den ställs mot konsumentköplagen?

Det finns ju två scenarion; den gäller alltid, oavsett felskrivningens rimlighet. I det fallet är ju en offert aldrig bindande och i stort sett värdelös eftersom man alltid kan hänvisa till en felskrivning om man ändrar sig senare.

Det andra scenariot är att den gäller uppenbara felskrivningar. 9 500 tycker inte jag är uppenbart, det är ett väldigt bra pris men inte uppenbart fel. 950:- hade varit uppenbart fel.

Eftersom det står "eventuella OCH uppenbara" lutar jag mot scenario två, annars borde det ha stått "eller". Nu måste det ju både vara en felskrivning och en uppenbar felskrivning.

Slå en pling till konsumentombudsmannen, du kan ju alltid jävlas lite med de och det tycker jag man ska ha när man gör sådana misstag :)

Last edited:
Gäller verkligen en sådan där klausul om den ställs mot konsumentköplagen?

Det finns ju två scenarion; den gäller alltid, oavsett felskrivningens rimlighet. I det fallet är ju en offert aldrig bindande och i stort sett värdelös eftersom man alltid kan hänvisa till en felskrivning om man ändrar sig senare.

Det andra scenariot är att den gäller uppenbara felskrivningar. 9 500 tycker inte jag är uppenbart, det är ett väldigt bra pris men inte uppenbart fel. 950:- hade varit uppenbart fel.

Eftersom det står "eventuella OCH uppenbara" lutar jag mot scenario två, annars borde det ha stått "eller". Nu måste det ju både vara en felskrivning och en uppenbar felskrivning.

Slå en pling till konsumentombudsmannen, du kan ju alltid jävlas lite med de och det tycker jag man ska ha när man gör sådana misstag :)

Tack killen! Det ska jag verkligen göra, för uppenbart är det inte. Eftersom vissa försäkringsbolag skyddar sig mot sporthojar genom att sätta premien runt 100k/år, så är väl 9500:- år helt orimligt, men tecknar jag en försäkring via IF så får jag den för ca 20k/år och då är ju inte 9500:- orimligt.

Mvh /Try

Men TS, du kan väl aldrig på allvar tro att du skall kunna försäkra den där hojjen för under 10k/år?
Går nog inte ens om man så har 100 skadefria år och bor i Gällivare....

Men TS, du kan väl aldrig på allvar tro att du skall kunna försäkra den där hojjen för under 10k/år?

Det är ju principen Starstriker ;) Jag har den försäkrad via IF och eftersom huvudförfallodagen infinner sig snart så kollade jag runt. Men förut har det varit så att om man har fått ett pris och köpt försäkringen så gäller den, men inte på insplanet, det gör mig sur.. :krama

Jo är man 46 år och bor på Djurö så får man den för ca 10k/år hel/hel..

Tack killen! Det ska jag verkligen göra, för uppenbart är det inte. Eftersom vissa försäkringsbolag skyddar sig mot sporthojar genom att sätta premien runt 100k/år, så är väl 9500:- år helt orimligt, men tecknar jag en försäkring via IF så får jag den för ca 20k/år och då är ju inte 9500:- orimligt.

Mvh /Try

Precis, försök få tag på lite exempel att det går att försäkra hojen för 20k eller mindre, då verkar inte 9 500 helt otroligt längre.

Dessutom är ju konsumentlagarna oftast inte disponibla så det går inte att avtala bort det som står där genom att skriva "om vi fuckar upp är det ditt problem" :)

Har du dessutom tecknat avtalet borde det gälla, en felaktigt offert kan man ju vanligtvis bara åtgärda genom att korrigera den innan kunden fått den felaktiga offerten, inte efter att avtalet är slutet.

Jag är inge vidare på konsumenträtt men jag tycker det låter otroligt att en sådan där klausul verkligen gäller.

Jag betalar lite styvt 10k för min helförsäkrad men det är ju i München :tungan

Last edited:
Insplanet ska man aldrig gå genom eftersom dom inte samarbetar med alla försäkringsbolag vilket i sin tur ger större sannolikhet att man missar bra affärer med ex mindre bolag.

Du hade ju billig försäkring första åren, så det där är ju därmed inte orimligt. Det andra priset på 9500/mån däremot är orimligt :D

jag är ingen expert, men gäller inte http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/distans--och-hemforsaljningslagen på insplanet?
"Lagen gäller även finansiella tjänster. Till exempel om du tecknar en hemförsäkring via Internet.
Lagen gäller inte

Distans- och hemförsäljningslagen gäller inte vid så kallad canvasförsäljning. Exempel på canvasförsäljning är gatuförsäljning eller försäljning i anslutning till ett köpcentrum."

Fick 49408 kr hel/hel på Z1000SX:an. Hoppas dom ringer upp snart. Snacka om att man inte har koll på läget alltså.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!