Insparkad dörr på nynäsvägen 30/5 ~18:45

Precis alla som inte följer lagen skall straffas med en spark i dörren......... eller kanske med utlagt lösgrus på bulten så folk kan lära sig hålla hastigheten.

Helldriver skrev:
2206773 Precis alla som inte följer lagen skall straffas med en spark i dörren......... eller kanske med utlagt lösgrus på bulten så folk kan lära sig hålla hastigheten.

Det här handlar i första hand om brist på respekt för andra människor. Vad lagen säger är sekundärt.

Har du sett någon komma och knuffa ut en unge i konsumkön och därefter tagit dess plats? Detta är samma sak! Han sitter skyddad i sin stora bil och räknar med att den stackars försvarslösa motorcyklisten ska hålla undan för honom.

Skulle någon sparka sönder min backspegel för att jag gör ett fel, visst det var inte ett litet fel han gjorde men iallafall, så skulle jag nog vilja sparka sönder personen som sparkade sönder min backspegel. Jag vet ju inte hur jag skulle reagerat i samma situation som killen med hayabusan gjorde, men jag har väldigt svårt att tänka mig att jag skulle göra nått liknande.

wheelieman skrev:
2206608Lite kul att höra dig Teddy, om du skulle varit på väg att bli medvetet inprejad i ett räcke eller liknande och själv få se döden lite i vitögat, skulle du då be om ursäkt för att du väjade lite för effektivt så att han faktiskt aldrig han köra på dig eller hur menade du??
Att du sedan påstår att samma person inte skulle göra liknande sak om båda var fotgängare eller liknande får ju i så fall stå för dig själv. :rolleyes:
År 1999 på E4/E20 södergående i jämnhöjd med Karolinska Sjukhuset låg jag i högerfilen jämnsides en BMW 320 i vänsterfilen, båda på väg ner i Eugeniatunneln, då Einstein bakom ratten på BMW'n kommer på att han inte alls ska ut på Essinge leden och således måste korsa min fil och det omedelbart varvid han påbörjar ett filbyte. Döm om min förvåning! Jag bromsar, väjar, svär och skriker, Einstein vinkar och ler.

Korsningen Birger Jarlsgatan Karlavägen norrgående år 2000, en välklippt herre missar informationen om att han har väjningsplikt och kör sin nyvaxade Audi rakt ut i min färdväg och inser sitt misstag när jag nitat framhjulet en decimeter framför hans förardörr.

Ösbyrondellen i Djursholm år 2001, "hej, hej här kommer jag!", säger jag liksom lite tyst, fast bara för mig själv, till gubben i den vita Passat kombin som ska in i rondellen och alltså har väjningsplikt. Gubben tittar mig rakt i ögonen och liksom säger "jaha, där kommer du och här kommer jag..." och kör rakt in i rondellen utan att nudda bromspedalen.

Bla bla bla, listan kan göras hur lång som hellst. För att inte nämna alla de gånger jag blivit prejad och hindrad på banan under träning och tävling.

Aldrig har jag kängat en dörr, backspegel, kåpa eller människa. Jag vet, jag är en fegis, tanken har faktiskt aldrig slagit mig överhuvudtaget, men jag kan faktiskt inte se vad för gott som skulle komma ur det. Vid ett par tillfällen har jag diskuterat händelser på banan med berörda personer, antingen för att uttrycka mitt missnöje med deras uppträdande eller för att själv framföra en ursäkt. Jag tycker att det är ett bättre sätt att lösa konflikter på.

Om man känner sig kränkt och promt måste "ge igen" kan man inte då åtminståne vara karl nog och ställa sig ansikte mot ansikte och framföra sitt budskap och vedergällning. Det skulle vara på något sätt lite sådär skönt engelskt gentlemannamässigt och ett bevis på good sportsmanship att låta den andre även få chansen att både få försvara sig och ge igen. Om jag någon gång igen blev prejad och i ett infall av svaghet gav efter för en impuls att "visa den jävlen" skulle jag kunna tänka mig att följa efter prejaren till han stannar och sen ta av mig hjälmen, ställa mig ansikte mot ansikte och ta fram en tuschpenna och kladda honom i ansiktet och sen ge honom en visitkort. :)

Make Love, not war.

Teddy skrev:
2208494
Aldrig har jag kängat en dörr, backspegel, kåpa eller människa.
Tanken har faktiskt aldrig slagit mig överhuvudtaget.

Du drar upp några exempel som iaf. jag inte riktigt tycker har samma...hmmm.. uppretningskaliber.
Att bilister sällan ser oss och har alldeles för lite kunskap om hur en mc kan komma farande, det är något som vi motorcyklister får ha med i beräkningen.

Men kan du rent ärligt säga att det inte ens skulle rycka lite i benet om du skulle råka ut för det som den här tråden handlar om, dvs att bilen ligger brevid dig och har sett dig men ändå svänger rakt in i mot dig på rent jävulskap... tja, då är du en väldigt harmonisk människa som troligtvis aldrig kommer att hetsa upp dig, bara att gratulera i så fall.

För oss andra som inte gillar att ta sådant, så blir det lätt en reaktion.

bra skrivet Teddy! :tummenupp

Two stroke man skrev:
Har du sett någon komma och knuffa ut en unge i konsumkön och därefter tagit dess plats? Detta är samma sak! Han sitter skyddad i sin stora bil och räknar med att den stackars försvarslösa motorcyklisten ska hålla undan för honom.

så lösningen i kön är att gå fram och knäcka knäskålarna på individen? vad sägs om att verbalt besegra personen och hans handlingar istället för att göra något olagligt?

hoppas jag inte är ensam om att hellre diskutera med hjärnan än knytnävarna.

Werzion skrev:
2208535
så lösningen i kön är att gå fram och knäcka knäskålarna på individen? vad sägs om att verbalt besegra personen och hans handlingar istället för att göra något olagligt?

Ganska udda hypotes att disskutera om, men tänk då för skoj skull att det var ditt barn som står i kön, en stor buse tänker kasta iväg ungen så att den kommer att skada sig.... och du gör då vad?!?

I den situationen så skulle jag vilja se dig behålla ditt lugn..

Tror inte tråden blir bättre på något sätt av att diskutera helt andra ämnen. :va
Snart är ni väl inne på om 11-sep-händelsen är rätt eller inte. Konstig debatteknik....
/u

Last edited:
Werzion skrev:
2208535 bra skrivet Teddy! :tummenupp

För det första har du knappast någonsin sett en vuxen människa knuffa en unge ur konsumkön för att ta ungens plats!? Men i det här fallet utnyttar en person i sin anonymitet samt skyddande stålbur sin mångfaldigt större makt att försöka knuffa en svagare från sin plats!

0x2142 var så verbal man kan på en motorcykel, till en person i en bil! Han tutade och vinkade men det hjälpte inte.
Om nån ber dig kliva av din båge och överlämna nycklarna till honom! Gör du det då? Eller försöker du med din verbala begåvning? Lycka till i så fall!

Det finns tillfällen när dina verbala begåvningar inte hjälper längre! Och tyvärr är det inte du som väljer dom fortsatta följderna utan din antagonist.

ulf_lundin skrev:
2203298 Snacka om moral är ju inget argument. Det handlar om ifall man är förmögen till impulskontroll och rationell tankeverksamhet.
Har man för lite av det första så klart man sparkar in bildörrar.
har man för lite av det andra så försvarar man sparkandet.

Ni som förespråkar dörrsparkning får gärna motivera er åsikt och berätta vad som är så bra med det.
Förutsätter givetvis att ni oxå själva accepterar att andra gör så mot er när dom så tycker.

Så kom igen nu och motivera privatpolisandet och omedelbara straffutmätningen i trafiken.
/u

så du blir hellre ner mejjad :va

Teddy skrev:
2208494 År 1999 på E4/E20 södergående i jämnhöjd med Karolinska Sjukhuset låg jag i högerfilen jämnsides en BMW 320 i vänsterfilen, båda på väg ner i Eugeniatunneln, då Einstein bakom ratten på BMW'n kommer på att han inte alls ska ut på Essinge leden och således måste korsa min fil och det omedelbart varvid han påbörjar ett filbyte. Döm om min förvåning! Jag bromsar, väjar, svär och skriker, Einstein vinkar och ler.

Korsningen Birger Jarlsgatan Karlavägen norrgående år 2000, en välklippt herre missar informationen om att han har väjningsplikt och kör sin nyvaxade Audi rakt ut i min färdväg och inser sitt misstag när jag nitat framhjulet en decimeter framför hans förardörr.

Ösbyrondellen i Djursholm år 2001, "hej, hej här kommer jag!", säger jag liksom lite tyst, fast bara för mig själv, till gubben i den vita Passat kombin som ska in i rondellen och alltså har väjningsplikt. Gubben tittar mig rakt i ögonen och liksom säger "jaha, där kommer du och här kommer jag..." och kör rakt in i rondellen utan att nudda bromspedalen.

Bla bla bla, listan kan göras hur lång som hellst. För att inte nämna alla de gånger jag blivit prejad och hindrad på banan under träning och tävling.

Aldrig har jag kängat en dörr, backspegel, kåpa eller människa. Jag vet, jag är en fegis, tanken har faktiskt aldrig slagit mig överhuvudtaget, men jag kan faktiskt inte se vad för gott som skulle komma ur det. Vid ett par tillfällen har jag diskuterat händelser på banan med berörda personer, antingen för att uttrycka mitt missnöje med deras uppträdande eller för att själv framföra en ursäkt. Jag tycker att det är ett bättre sätt att lösa konflikter på.

Om man känner sig kränkt och promt måste "ge igen" kan man inte då åtminståne vara karl nog och ställa sig ansikte mot ansikte och framföra sitt budskap och vedergällning. Det skulle vara på något sätt lite sådär skönt engelskt gentlemannamässigt och ett bevis på good sportsmanship att låta den andre även få chansen att både få försvara sig och ge igen. Om jag någon gång igen blev prejad och i ett infall av svaghet gav efter för en impuls att "visa den jävlen" skulle jag kunna tänka mig att följa efter prejaren till han stannar och sen ta av mig hjälmen, ställa mig ansikte mot ansikte och ta fram en tuschpenna och kladda honom i ansiktet och sen ge honom en visitkort. :)

Make Love, not war.

Det är säkert bäst att bete sig så, men kanske inte så lätt alla gånger och speciellt inte om man nästan dött pga. av någons misstag i trafiken eller varit med om en olycka.
Jag tycker själv jag är en rationell människa och brusar sällan upp över något.
Trodde aldrig att jag skulle ta till våld eller sparka in nåns dörr.
Jag löser inte problem med handgemäng...men....

När jag bodde i Belgien hände detta:
Jag var på väg till jobbet, körandes på en 70-väg. Då kommer en tjej i en bil från en korsande väg där det är väjningsplikt och ska köra ut på "min" väg.
Hon stannar, tittar på mig och står stilla. Jag avvaktar lite, men håller sedan farten (70) då hon står kvar.
Helt plötsligt när jag börjar närma mig hennes väg, så kör hon ut mitt framför mig!!! :huvet
Hon inser snabbt sitt misstag, släpper ratten på sant tjejmanér och blir helt fastfrusen, skikandes, mitt i vägen där jag kommer.
Jag bromsar så hårt det går utan att gå omkull, gör en ofrivillig stoppie och hinner precis stanna så att jag touchar sidan av hennes bil med mitt framhjul.
Hon sitter och gråter och jag blir så himla adrenalin-förbannad att jag sparkar till på sidan av hennes bil.
Svär så gott jag kan på flamländska blandat med lite svenska värre svordomar, talar om för henne vad hon är värd och kör sedan vidare....När jag vänder mig om står hon ff kvar, mitt i vägen..

Jag tyckte att det var rätt åt henne, att hon minsann aldrig skulle göra om det igen osv...
Inte ett bra sätt att avreagera sig på, men en reaktion jag inte tycker är konstig att den uppstår...
Jag kunde ju ha dött, hon fick en bucklig bildörr i vilket fall.... :rolleyes:

/Sara

Last edited:
Two stroke man skrev:
2208795 För det första har du knappast någonsin sett en vuxen människa knuffa en unge ur konsumkön för att ta ungens plats!? Men i det här fallet utnyttar en person i sin anonymitet samt skyddande stålbur sin mångfaldigt större makt att försöka knuffa en svagare från sin plats!

0x2142 var så verbal man kan på en motorcykel, till en person i en bil! Han tutade och vinkade men det hjälpte inte.
Om nån ber dig kliva av din båge och överlämna nycklarna till honom! Gör du det då? Eller försöker du med din verbala begåvning? Lycka till i så fall!

Det finns tillfällen när dina verbala begåvningar inte hjälper längre! Och tyvärr är det inte du som väljer dom fortsatta följderna utan din antagonist.

(ahh, crap, glömde att skriva in i det inlägget, som alla mina andra inlägg i tråde, att mina inlägg handlar om ämnet generellt så jag inte var med och såg den specifika situationen)

vad jag ser som bästa lösning skulle vara att bromsa/sakta ner (alt. gaspådrag) för att på så sätt samarbeta.
det är allt det handlar om i trafiken, samarbeta, och visst, som MC-förare krävs det att man ser allt och alla runt om en som älgar/idioter och tänka åt dem också.

vad gäller om någon skulle be mig överlämna nycklarna så skulle jag inte göra det, troligen bara ge gaspådrag och dra därifrån, min första handling skulle iallafall inte innehålla våld, det kommer senare i våldstrappan - och varför du jämföra med ett rån förstår jag inte riktigt... ett rån är inte ett misstag...

(återigen, jag tänker inte på den specifika situationen som första inlägget handlar om, och har aldrig skrivit om den händelsen)

Teddy skrev:
2208494 År 1999 på E4/E20 södergående i jämnhöjd med Karolinska Sjukhuset låg jag i högerfilen jämnsides en BMW 320 i vänsterfilen, båda på väg ner i Eugeniatunneln, då Einstein bakom ratten på BMW'n kommer på att han inte alls ska ut på Essinge leden och således måste korsa min fil och det omedelbart varvid han påbörjar ett filbyte. Döm om min förvåning! Jag bromsar, väjar, svär och skriker, Einstein vinkar och ler.

Make Love, not war.

På banan tar och ger man spår på ett lite annat sätt än i trafiken. Där vet alla vad som är acceptabelt, och inte. Sen är det fina där att de flesta är personerna på banan träffar man även nästa helg. Så man lär känna dom efter ett tag och vet att olika personer lägger den acceptabla ribban lite olika. Vilket gör att man även kan anpassa sig efter det. Jag har själv samlat på mig en kort lista på personer som jag inte skulle tveka att knuffa av banan(Jag kör cross och ibland enduro). Och observera att det handlar inte om att ge igen! Det är mer bara en anpassning. På samma sätt som jag t.ex är mindre generös mot snåla kompisar.

Werzion skrev:
2209019 (ahh, crap, glömde att skriva in i det inlägget, som alla mina andra inlägg i tråde, att mina inlägg handlar om ämnet generellt så jag inte var med och såg den specifika situationen)

vad jag ser som bästa lösning skulle vara att bromsa/sakta ner (alt. gaspådrag) för att på så sätt samarbeta.
det är allt det handlar om i trafiken, samarbeta, och visst, som MC-förare krävs det att man ser allt och alla runt om en som älgar/idioter och tänka åt dem också.

vad gäller om någon skulle be mig överlämna nycklarna så skulle jag inte göra det, troligen bara ge gaspådrag och dra därifrån, min första handling skulle iallafall inte innehålla våld, det kommer senare i våldstrappan - och varför du jämföra med ett rån förstår jag inte riktigt... ett rån är inte ett misstag...

(återigen, jag tänker inte på den specifika situationen som första inlägget handlar om, och har aldrig skrivit om den händelsen)

Om du hade orkat läsa hela kedjan, skulle du nog förstått att jag pratar om att man ibland måste stå på sig för att inte bli utnyttjad. Därav min jämförelse med rånet.

>Hanning< skrev:
2208859 så du blir hellre ner mejjad :va
I detta sammanhang helt felställd fråga. Hoppas du inser det.
(F.ö. är du tyvärr inte den 1a som kommer med liknande dumheter.
Hade du säkert sett om du läst tråden.)
/u

Tycker samma sak. Jag tror att många av incidenterna beror på att en hoj syns dåligt och dyker upp snabbt. Jag hoppas att det är många som är tuffa bakom tangentbordet annars blir jag mörkrädd. Ungefär som min kompis som hade en tillfällig gympolare i 20-årsåldern. Visade sig att den killen gick runt med en s.k. stövelkniv i kängan... tyckte att det var "bra att ha" i Luleå. En sån kille har nog inte alla mackor i picknick-korgen men kan säkert sparka in dörrar och annat. De tränade inte ihop sen.

ulf_lundin skrev:
2206404 Som hojåkare blir jag nedstämd över den höga andelen anaboljunkie-inlägg i tråden. Men inte speciellt förvånad.
Samma sak inträffar varje gång nåt liknande ämne kommer upp.

Och för varje gång får jag större förståelse för allmänhetens negativa attityd och blir mindre förvånad över div. myndighetsförslag om restriktioner för hojåkning.

Många jobbar ju aktivt för att såga av grenen dom sitter på. Iaf att döma av svaren.
/u

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...