Insparkad dörr på nynäsvägen 30/5 ~18:45

Pinky skrev:
2204005 Skriv så jag förstår :4skrika. är ju bara lillkille vet du. Hoppas du såg en gnutta ironi i mitt förra inlägg. Vi tar det lite kortare istället. Hur skulle du reagera om du fick en spark i dörren för att du höll på att preja någon av vägen? Som jag redan sagt tidigare så hade jag tagit åt mig och skämts över att jag gjort fel, om jag var bilisten vill säga.
Det är ju vi 60-talister som ska vara den "ironiska generationen" inte ni 80-talister! ;-)
Ber om ursäkt om jag missade ironin. Du är nog lugnare och klokare än jag var i din ålder.

Angående ditt exempel så var jag inte inne på den "låga" nivån, jag ville bara ha det klarlagt att även om våld kan vara moraliskt påbjudet i ett litet antal situationer av liv och död (vilket det kanhända var i nynästunnelincidenten). Så måste det ändå ses som ett nederlag för oss motorcyklister när det inträffar, vi är ju så oskyddade att om vi skulle få våldet mot oss skulle det inte gå så bra. Som alla minoritetet i samhället bör vi därför predika tolerans från andra (och för att få förståelse, leva därefter) om vi vill överleva. Det var det som var min point.

Men visst, ibland löser våld problem, såsom i ditt exempel. Men då bara om ingen annan utväg finns, dvs. Eller ett annat extremt men mindre antagonistiskt "ja-till-våldsexempel" vinklat åt ett annat håll: om jag sitter i en brinnande bil med armen ohjälpligt fastklämd, då skulle jag uppskatta om du skar av den.

Mvh
Jörgen

Jörgen Karlsson skrev:
2204157 Det är ju vi 60-talister som ska vara den "ironiska generationen" inte ni 80-talister! ;-)
Ber om ursäkt om jag missade ironin. Du är nog lugnare och klokare än jag var i din ålder.

Angående ditt exempel så var jag inte inne på den "låga" nivån, jag ville bara ha det klarlagt att även om våld kan vara moraliskt påbjudet i ett litet antal situationer av liv och död (vilket det kanhända var i nynästunnelincidenten). Så måste det ändå ses som ett nederlag för oss motorcyklister när det inträffar, vi är ju så oskyddade att om vi skulle få våldet mot oss skulle det inte gå så bra. Som alla minoritetet i samhället bör vi därför predika tolerans från andra (och för att få förståelse, leva därefter) om vi vill överleva. Det var det som var min point.

Men visst, ibland löser våld problem, såsom i ditt exempel. Men då bara om ingen annan utväg finns, dvs. Eller ett annat extremt men mindre antagonistiskt "ja-till-våldsexempel" vinklat åt ett annat håll: om jag sitter i en brinnande bil med armen ohjälpligt fastklämd, då skulle jag uppskatta om du skar av den.

Mvh
Jörgen

Många ord där :hihi, tolkar det hela som att du förstår vad jag menar så jag gör :tummenupp.

EDIT: Läste igen för att förstå det hela :). Visst stämmer det som du säger att vi borde föregå med lite gott exempel men samtidigt så lär sig ju aldrig bilisterna att titta en extra gång om vi inte säger ifrån. Men visst finns det säkert ett bättre sätt att upplysa bilisten än att sparka in en dörr.

EDIT 2: Tolkade jag dig verkligen rätt nu eller tycker du att vi bara ska bita i det sura äpplet och leva efter bilisternas vilja för att överleva?

Last edited:
Min fråga är: Sparkar ni för att undvika olycka eller för att ni är förbannade och vill visa den fan vem som bestämmer?

Alla försöker få sitt resonemang till att det var det första alternativet som rådde, men tongångarna pekar mer på alternativ två.

Alternativ-ettare har min förståelse.
Alternativ-tvåare är patetiska.

Varför använda foten när man har såna här :hihi

IMG_0181.JPG

Kuritas skrev:
2204247 Min fråga är: Sparkar ni för att undvika olycka eller för att ni är förbannade och vill visa den fan vem som bestämmer?

Alla försöker få sitt resonemang till att det var det första alternativet som rådde, men tongångarna pekar mer på alternativ två.

Alternativ-ettare har min förståelse.
Alternativ-tvåare är patetiska.

Hmm lite både och kan man säga markera att han gör fel och skulle det vara så att bilen missat mig även fast vi har haft ögonkontakt så lär han ju upptäcka mig när det dunkar till i dörren iaf

Pinky skrev:
2204166 EDIT 2: Tolkade jag dig verkligen rätt nu eller tycker du att vi bara ska bita i det sura äpplet och leva efter bilisternas vilja för att överleva?

Naturligtvis ska vi inte det! :pannkyss
När wire-räckena inleddes på prov ville många skära av dem med vinkelkap. De duktiga hojåkare som tillsammans ev får bort dem elller får dem modifierade i framtiden lär inte ha använt vinkelkap. Samma med bilistbeteenden. Om tex El_tomaso och busakillen hypotetiskt tog numret och anmälde bilisten och vittnade tillsammans så blir det stelt och tråkigt för bilisten tack vare att de samarbetet via detta hojforum (vilket bilisten inte har någon motsvarighet till). Men då är sparken till hinders, (Om den inte var nödvändig för att rädda busakillen. Vilket den kanske var)
Det var så jag menade.
Nu är den här frågan utagerad för min del tror jag. Måste gå hem från jobbet snart.

Inge hojåka denna onsdagkväll, jääla skitväder. Dumma! =/
Mvh
Jörgen

Hmmm..... mycket spinna vidare på andra helt ovidkommande scenarion här...??

Notera att han sökte och fick kontakt med föraren, men den förståndshandikappade jäv... valde ändå att MEDVETET svänga över i hans fil och preja honom.
Mao inte ett försvarbart betende.

Personligen skulle jag vilja förgylla din fot (0x2142) och hänga upp den på väggen som ett gott exempel, all heder åt dig!!

Bilägaren fick vad han förtjänade :tummenupp

wheelieman skrev:
2205192 Hmmm..... mycket spinna vidare på andra helt ovidkommande scenarion här...??

Notera att han sökte och fick kontakt med föraren, men den förståndshandikappade jäv... valde ändå att MEDVETET svänga över i hans fil och preja honom.
Mao inte ett försvarbart betende.

Personligen skulle jag vilja förgylla din fot (0x2142) och hänga upp den på väggen som ett gott exempel, all heder åt dig!!

Bilägaren fick vad han förtjänade :tummenupp

Nä precis, för i precis denna situationen så satt foten rätt när den satt i dörren på bilen

enhjuling skrev:
2201784 Om nån sparkade på min bildörr kanske jag blir rädd och vrider på ratten åt vänster.....
hur går det då?
Seriöst om du vrider ratten te vänster när du blir rädd borde du elda upp ditt B kort snarast.
Hoppas du verkligen skojjar för annars hoppas jag innerligen att jag aldrig möter dig på vägen.
Tänk om en hare springer över vägen och du börjar rycka och slita i ratten!
Jo du kan rätt lätt räkna ut vad som händer...
Bara hoppas det är diket du sitter i och inte någon annan.

Till Topic:
Om nu bilföraren hade ögonkontakt med mc föraren och prejjade han för det borde han ha haft mer än dörren insparkad :fatta!

Två fel gör inte ett rätt!
Tänk så här....killen i bilen kanske är en knarkare eller en människa utan empati för andra, han kanske tar ditt reg.nummer och ger igen.
Antingen genom att sabba din cykel eller kanske något annat ännu värre.

Jag förstår att man blir arg, det skulle jag garanterat bli men någon dörr skulle i varje fall inte jag sparka in.

Freddola skrev:
2205390 Seriöst om du vrider ratten te vänster när du blir rädd borde du elda upp ditt B kort snarast.
Hoppas du verkligen skojjar för annars hoppas jag innerligen att jag aldrig möter dig på vägen.
Tänk om en hare springer över vägen och du börjar rycka och slita i ratten!
Jo du kan rätt lätt räkna ut vad som händer...
Bara hoppas det är diket du sitter i och inte någon annan.

Till Topic:
Om nu bilföraren hade ögonkontakt med mc föraren och prejjade han för det borde han ha haft mer än dörren insparkad :fatta!

Mitt inlägg var ett försök att tala om att det är dumt att sparka på bilar eftersom man är i underläge.
Och vad jag menade var att jag kanske vrider på ratten för att jag blir förbannad på idioten som sparkar på dörren men sen skyller på att jag blev rädd.....
Jag tror jag vinner fighten och dessutom klarar mig i rättegången.
Nu är ju inte jag sån så det kommer nog aldrig att hända men tänk om....

enhjuling skrev:
2205547 Mitt inlägg var ett försök att tala om att det är dumt att sparka på bilar eftersom man är i underläge.
Och vad jag menade var att jag kanske vrider på ratten för att jag blir förbannad på idioten som sparkar på dörren men sen skyller på att jag blev rädd.....
Jag tror jag vinner fighten och dessutom klarar mig i rättegången.
Nu är ju inte jag sån så det kommer nog aldrig att hända men tänk om....

Ojje skrev:
Två fel gör inte ett rätt!
Tänk så här....killen i bilen kanske är en knarkare eller en människa utan empati för andra, han kanske tar ditt reg.nummer och ger igen.

Jag förstår att man blir arg, det skulle jag garanterat bli men någon dörr skulle i varje fall inte jag sparka in.

Det håller jag med om....
NÄR du sparkar in en välförtjänt dörr, se till att komma undan fort, bilar är hårda :3freak
Och parkera gärna någon annanstans än på den registrerade adressen.

Men fel att sparka in den i detta fallet.....?!?! ICKE :tungan

Som hojåkare blir jag nedstämd över den höga andelen anaboljunkie-inlägg i tråden. Men inte speciellt förvånad.
Samma sak inträffar varje gång nåt liknande ämne kommer upp.

Och för varje gång får jag större förståelse för allmänhetens negativa attityd och blir mindre förvånad
över div. myndighetsförslag om restriktioner för hojåkning.

Många jobbar ju aktivt för att såga av grenen dom sitter på. Iaf att döma av svaren.
/u

ulf_lundin skrev:
2206404 Som hojåkare blir jag nedstämd över den höga andelen anaboljunkie-inlägg i tråden. Men inte speciellt förvånad.

Och för varje gång får jag större förståelse för allmänhetens negativa attityd och blir mindre förvånad

Många jobbar ju aktivt för att såga av grenen dom sitter på. Iaf att döma av svaren.
/u
Ja, så är det nog, tyvärr. Allmänhetens negativa attityd har inte kommit från ingenstans. Det är just sådana här incidenter som sedan diskuteras i fikarummet på jobbet, i omklädningsrumet innan träningen o s v. Att sparka på dörrar och backspeglar på bilister så fort man känner sig förorättad är bara sååå korkat och ett så typiskt barnsligt fegisbeteende hos Mc-förare med ömma tår. Hur kan man vara så lättstött att man är tvungen att "ge igen"? Samma person skulle aldrig "ge igen" om situationen var den att de var två fotgängare som stötte på varandra eller två bilister som krockade. Hela grejen är just det att man kan "ge igen" och springa och gömma sig under mammas kjol.

ulf_lundin skrev:
Som hojåkare blir jag nedstämd över den höga andelen anaboljunkie-inlägg i tråden. Men inte speciellt förvånad.
/u

Teddy skrev:
2206449 Ja, så är det nog, tyvärr. Allmänhetens negativa attityd har inte kommit från ingenstans. Det är just sådana här incidenter som sedan diskuteras i fikarummet på jobbet, i omklädningsrumet innan träningen o s v. Att sparka på dörrar och backspeglar på bilister så fort man känner sig förorättad är bara sååå korkat och ett så typiskt barnsligt fegisbeteende hos Mc-förare med ömma tår. Hur kan man vara så lättstött att man är tvungen att "ge igen"? Samma person skulle aldrig "ge igen" om situationen var den att de var två fotgängare som stötte på varandra eller två bilister som krockade. Hela grejen är just det att man kan "ge igen" och springa och gömma sig under mammas kjol.

Lite nyfiken bara, ber ni om ursäkt om någon skulle gå fram och slå er på käften också....??

Personligen ser jag inget fel i att försvara sig själv och sin egendom.

Lite kul att höra dig Teddy, om du skulle varit på väg att bli medvetet inprejad i ett räcke eller liknande och själv få se döden lite i vitögat, skulle du då be om ursäkt för att du väjade lite för effektivt så att han faktiskt aldrig han köra på dig eller hur menade du??
Att du sedan påstår att samma person inte skulle göra liknande sak om båda var fotgängare eller liknande får ju i så fall stå för dig själv. :rolleyes:

Lätt att istället komma med brorduktig inställning och förmanande kommentarer när man inte själv varit med om det..... :rolleyes: men det här är ju just ett diskussionforum där folk har olika åsikter. Inte ett ställe där man behöver fastställa vad som är rätt och fel. /H

Ojje skrev:
2205443 Två fel gör inte ett rätt!

Eller tänk så här! Om denna bilförare är det lilla minsta normal i skallen och/eller rädd om sin bil kommer han tänka efter 2ggr nästa gång han försöker preja en motorcyklist ur spår.

Jag betraktar det hela som en självförsvarssituation. Ibland måste man stå på sig när vissa försöker utnyttja människors normala konflikträdsla för att ta egna fördelar. Om nån försöker gå förbi mig i en kö så säger jag stopp! Och utan oss som faktiskt vågar säga ifrån skulle betydligt fler morallösa individer kliva över oss andra.

Du borde kanske tacka 0x2142! För i förlängningen har han kanske räddat just ditt liv.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti