Inspänningstryck.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Har provat mina ventilfjädrar och de har ett inspänningstryck på ca. 22kg. Med ett schims på 1mm ökar det till 27kg. Vid 1,5bar blir trycket på insugsventilen ca. 10,6kg om jag inte har räknat fel.

Vilket tryck bör jag schimsa till? Erfarenhet någon?



PS: Då ingen av de försäljare av hårda fjädrar jag talat med kan svara på vad deras fjädrar har för tryck vill jag heller inte köpa några. Att åka med på tok för hårda fjädrar sabbar bara kammarna.
 
Fjädertrycket står iofs bara för en mindre del (1/10 ?) av max.trycket på kammen.
Men visst, onödigt hårda kostar friktion förstås.
Edit: Hmm, kanske var lite för snabb, accelerationen av ventilen från fjädern
är förvisso mindre, men fjädertrycket kan ju vara större än vad som behövs,
speciellt runt max.lyft.
Så, en nypa salt tack.
/u
 
Last edited:
Ventilfjädertrycket är som viktigast för avgasventilen att den kan stänga i tid och inte studsa (som sliter på ventilerna). Insuget är det mindre viktigt på (att den stänger exakt 100 på samma ställe, rent körbarhetsmässigt. Slitagemässigt är det inte bra). Det är ju så sällan du kör med så högt laddtryck så om insugsfjädern råkar få lite mindre sätestryck just under den lilla tiden... big deal. Till 99% kör du ju utan laddtryck alls.

Bara det inte blir så olyckligt som på Ronnys hoj, att fjädrarna inte orkar hålla emot laddtrycket. Fast så är ju inte fallet med din hoj.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top