Inslag om mc-olyckor på TV4 strax

Många äldre återfallare anser sig inte behöva träna pga att dom redan har körkortet. :kocko Dom inbillar sig att just innehavet av ett körkort betyder att dom kan köra. Hur dum får man bli?? Sen tränar dom inte bromsteknik heller eftersom dom aldrig kör så fort. :kocko

Jag är glad att jag precis missade att få min A behörighet på köpet. Hade jag fått det är jag tveksam om jag skulle ha övat så mycket. Typ bromsprov i spöregn och 14 km garagevändningar en kväll. Nu har jag sedan en månad MC kortet, men det betyder bara att jag får fortsätta att öva på egen hand. För fullärd det blir man aldrig.

Förutom att det är många återfalls knuttar med dålig mc-vana, så tror jag att iallafall en del utav olyckorna dom är med i hade slutat bättre om dom hade haft bättre skydds utrustning.
Många utav dom har en helt annan mentalitet när det gäller hojåkning än den vane mc-föraren.
Min tjejs förre chef tyckte bara om att åka hoj när det var tillräckligt varmt för att sitta å köra i shorts å t-shirt, lägg till en en sån där löjlig Jet-hjälm på det... allt för många som tänker så.

/Dan

Efter inslaget kan man ju bara säga att nästan dubbelt så många omkommit i år och större andel av dessa är över 35 år jämfört med tidigare år. Som sagt lite statistik, hur många över 35 äger mc och är dem överrepresenterade? Inte alls säker på att det är A-kortet på köpet som är det störtsta problemet. Möjligen kombinationen aldrig haft hoj innan+gubbe+stor hoj... Hoppas det kommer lite mer info

von reisen skrev:
Konstigt reportage, okej att det är många över 35 som kör ihjäl sig men knappast på en HD.
Och det baserar du på vadå?
Det har väl ingen betydelse vilken hoj du sitter på när hastigheten tex är 90 km/h och en bil svänger ut framför? Hinner man börja bromsa så är nog en sporthoj betydligt bättre än en HD eftersom den har bättre bromsar och väger mindre.

Är det inte egentligen nästan löjligt att prata om en 50-procentig ökning när det trots allt handlar om ganska få dödsolyckor?
Jag menar inte att man skall förneka att det har ökat men... om det hade ökat från 2000 till 3000 hade det också varit en ökning med 50% men då hade de nog sagt att det har varit TUSEN fler.
Vad vill de visa? har vi inte sett annan statistik nyligen som visar att olyckorna per motorcykel har minskat?

bagerah skrev:
.......men jag håller om det där med "gratisbehörigheten". Helt sanslöst egentligen att inte göra något åt det. när jag övningskörde privat i våras hade min handledare inte en aning om, än mindre kunde han själv genomföra delar av vad en uppkörning innehåller...(Han fick sitt kort på köpet)....................

Jag har också haft en sån handledare. Dålig att köra men vill ändå inte träna och omöjlig att övertala. Inte ens ett sketet bromsprov i 50 har det blivit. :kocko

Det är totalt omöjligt att få den här personen att träna de mest elementära saker.....man blir mörkrädd :huvet

Vore det inte lämpligt o låta alla som fick hojkortet på köpet göra nån slags uppkörning?

Custom nissarna är ju inte alltförnoga med skyddsklädseln tyvärr, kanske skulle rädda nåt liv extra om året om fler hade det iallafall.

enhjuling skrev:
Är det inte egentligen nästan löjligt att prata om en 50-procentig ökning när det trots allt handlar om ganska få dödsolyckor?...Vad vill de visa? har vi inte sett annan statistik nyligen som visar att olyckorna per motorcykel har minskat?

Det är visserligen fortfarande ett lågt antal, men varför har det trots allt varit en så pass våldsam procentuell ökning just i år?
Customtrenden som TV4 använde som exempel har ju hållit på länge, och det räcker inte längre att vara 35 år för att ha fått körkortet "på köpet". Då ska man vara betydligt äldre.
Edit: Tror att en av mina kollegor som var med i "sista kullen" fick sitt AB-kort 1978.

En förklaring är givetvis att hojarna blivit dubbelt så många som i början på 90-talet (och då är ökningen procentuellt sett förståelig, även om det är väldigt tråkigt)...men frågan kvarstår: Varför fördubblas siffrorna just i år?

Last edited:
Gpx skrev:
Vore det inte lämpligt o låta alla som fick hojkortet på köpet göra nån slags uppkörning?

Custom nissarna är ju inte alltförnoga med skyddsklädseln tyvärr, kanske skulle rädda nåt liv extra om året om fler hade det iallafall.

Vet inte om skyddsklädseln är så avgörande när det gäller just olyckor med dödlig utgång. En bra hjälm möjligen i vissa fall och så ryggskydd förstås.

Ett flott Dainese räddar inte liv bara skinn.

Många år av målmedvetet nedbrytande av vägnätet börjar visa resultat.
Man kan inte skjuta upp renoveringar av vägar hur många år som helst.
Säkert är fusklagningar och gruslagningar en del av dessa siffror också. :mad:

Flagga skrev:
Det är visserligen fortfarande ett lågt antal, men varför har det trots allt varit en så pass våldsam procentuell ökning just i år?
Customtrenden som TV4 använde som exempel har ju hållt på länge, och det räcker inte längre att vara 35 år för att ha fått körkortet "på köpet". Då ska man vara betydligt äldre.

En förklaring är givetvis att hojarna blivit dubbelt så många som i början på 90-talet (och då är ökningen procentuellt sett förståelig, även om det är väldigt tråkigt)...men frågan kvarstår: Varför fördubblas siffrorna just i år?

Ett så "litet" antal är för litet för statistik och styrs av Slumpen tror jag.....men jag vet inte allt....

Om man drar en gräns vid 35 år så kommer jag att tänka på en klar riskgrupp i samhället.
-Nämligen alla "välbetald,nyskild med begynnande 40-årskris samt 2-3 ungar varannan vecka ".
Vet flera som tillhör tillhör den kategorin och det är inte Glidare som gäller för dem, snarare värsta sporthojen på marknaden. Kan tänka mig att detta bidrager till statistiken. (Ofta nytaget körkort med i bilden)

Fart- och spänningssökarna blir helt enkelt äldre.

Eller?

eftersom antalet motorcyklar ökar ökar självklart oxå olyckorna.

Enhjuling: det var fråga om en 100% ökning, inte 50%.

mudder: Den dagen jag är Fullärd Mc förare, då skall ja sluta köra MC.

riktig skydds utrustning borde det nästan vara lag på, hjälm e det iof lag på, men många "återfalls knuttar" har ofta en gammal utrustning som dammas av å puttsas upp lite snabbt, å hur bra är de grejorna från mitten på -70talet jämfört med idag?? :kocko

enhjuling skrev:
Ett så "litet" antal är för litet för statistik och styrs av Slumpen tror jag.....men jag vet inte allt....

Bara att hoppas att de kommande tio åren visar att du har rätt.

Pebl skrev:
"välbetald,nyskild med begynnande 40-årskris samt 2-3 ungar varannan vecka ".
Vet flera som tillhör tillhör den kategorin och det är inte Glidare som gäller för dem, snarare värsta sporthojen på marknaden.

Låter definitivt som en ny utsatt grupp, några sådana känner jag inte själv. De nyblivna hojåkare "över 35" som jag själv träffat, har utan undantag kört Custom.

enhjuling skrev:

Jo.. statistik är slumpartad, svårt se en verklig "trend" utifrån vad som händer ett enskilt år...

Skulle vilja gissa att det är det explosivt ökat antal hojåkare som nu sätter sina spår, fördubblat antal hojar i trafik jämfört med för fem år sedan, tror jag att jag läste någonstans. Lär väl tyvärr kunna bli som i början av 80-talet då det skrevs om MC-döden i kvällsspressen, -"Ska din hojåkande son/dotter bli organ-donator i år?" med passbilder på omkommna hojåkare på löpsedeln... :( (Bo Strömberg, tror jag det var) på Expressen hatade verkligen hojåkning.. :fatta!

Vet inte vad som gäller för landet i helhet, men förra året dog tyvärr 7 st hojåkare i Sthlms Län, och då var det mestadels klass 7 hojar med "erfarna" förare i hög fart, därav VVs kampanj mot/för klass 7 hojar. I år har det redan omkommit 7-8 i Sthlm, dock med en annan "bild" av vilka som varit inblandade, och hur... 2 st på vad man inte vet är moppe el liten MC, Gnesta, ett par på en BMW mot en bil som felar, rondell i S-tälje, bil med gubbe som kör ut framför hoj, cross i södertälje, förare ev full, påkörd hoj (äldre man) vid vägbygge Rotebro, samt en avkörning i hög fart.

Kanske lätt brösta sig då... "bilisternas fel", men senast var det en hoj på Värmdövägen som tog med sig 5 bilar i en olycka...

SÅ... snälla... ta det fint vid dom "farliga sitiuationerna", dvs vänstersvängande bilar, omkörningar, och där det är tät trafik. Gasa på "rätt ställe", och gasa riktigt rejält på bana. Sedan ska vi nog se om vi inte kan förklara för VV att dom SKA upphöra med fula gruslagningar.. IOFS oftast inte dödsolyckor, men tillräckligt lidande för inblandade hojåkare, att det är värt hitta en annan lagningsmetod med tanke på det ständigt antalet hojåkare på vägarna!

/B

Fluxir skrev:
eftersom antalet motorcyklar ökar ökar självklart oxå olyckorna.

Enhjuling: det var fråga om en 100% ökning, inte 50%.

mudder: Den dagen jag är Fullärd Mc förare, då skall ja sluta köra MC.

riktig skydds utrustning borde det nästan vara lag på, hjälm e det iof lag på, men många "återfalls knuttar" har ofta en gammal utrustning som dammas av å puttsas upp lite snabbt, å hur bra är de grejorna från mitten på -70talet jämfört med idag?? :kocko

Skyddsutrustning... givetvis skyddar en modern utrustning bättre.. vid olyckor i lägre hastighet, skrapsåren, islagskador mm blir mindre med ett modernt skinnställ istället för GoreTex (som jag själv kör med, med extra ryggskydd, och justa stövlar, handskar, lätt modern hjälm) eller ett gammalt skinnställ, men... vid en rejäl smäll, tex i hög fart mot en bil som kommer ivägen, spelar det mindre roll.. då knäcks ryggen ändå, dom inre organen fortsätter framåt i full fart när kroppen stannar, blodådrar går av.. Man ska inte luras av att sin "riktiga skyddutrustning" kan göra en odödlig...

Men/Samt.. helt korrekt, fullärd hojåkare blir man aldrig, lär mig något nytt varje runda, trots ganska många mil/år på hoj...

/B -som kommer fortsätta ha kul på två hjul länge till!

Folk kommer dö varje år hur man än gör med bilarna(fordonen).
Nån missar alltid en stoppskylt eller en väjningsplikt osv.

Så är det bara.

Att fler folk dör just detta året är tråkigt. men kollar man på år 2000 var det ju hela 21 som dog. Medel var ju då runt 14. Detta året kanske kommer stå för flest genom tiderna :(

Man kan ju bara köra efter sin egen förmåga. Att folk kör ihjäl sig för att de inte kunnat hantera sin hoj... ja, det e ju rätt onödigt då det finns kurser osv.

Fler bankörningar och mindre gasglad i trafiken tror jag är en bra idé. Lönt o köra i trafiken som man gör på bana. Kasar man på bana hamnar man oftast inte i ett träd....

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph