Inslag om mc-olyckor på TV4 strax

benkar skrev:
vid en rejäl smäll, tex i hög fart mot en bil som kommer ivägen, spelar det mindre roll.. då knäcks ryggen ändå, dom inre organen fortsätter framåt i full fart när kroppen stannar, blodådrar går av..

Fy va äckligt!!! Statistik eller inte, nu ska jag ta bussen hem istället....

Hmmm

X-up skrev:
Ja, men vad de inte sa i sin statistik, som förklaring till att äldre nu finns med, är att de yngre får allt svårare att åka hoj pg a för höga premier, dålig ekonomi mm. MC-folkets medelålder har ju ökat markant de senaste åren..... :kocko
Tror nog inte det är personen som står för Mc:n e med i statestiken... Det är dom som dör i trafiken!!! undra vem som e :kocko ,,,, HAhahahha :tungan

mudder skrev:
Många äldre återfallare anser sig inte behöva träna pga att dom redan har körkortet. :kocko Dom inbillar sig att just innehavet av ett körkort betyder att dom kan köra. Hur dum får man bli?? Sen tränar dom inte bromsteknik heller eftersom dom aldrig kör så fort. :kocko

Jag är glad att jag precis missade att få min A behörighet på köpet. Hade jag fått det är jag tveksam om jag skulle ha övat så mycket. Typ bromsprov i spöregn och 14 km garagevändningar en kväll. Nu har jag sedan en månad MC kortet, men det betyder bara att jag får fortsätta att öva på egen hand. För fullärd det blir man aldrig.
Snackar du om mc kort eller Baletlektioner???? :confused: :confused:

bara för tat det nu visade sig att återfallsknuttarna stod för hälften av olyckorna kan man inte bara glöma att de yngre står för den andra hälften.

Jag är en såndär som fått A-kortet i flingpaketet.
Har hittills klarat mig från svåra olyckor (kört hoj sedan 1970).
Kör lusigt, om jag vill uppleva fortkörning brukar jag titta på RR.
Att olyckor sker beror både på otur och orutin eller en kombination av
otur/orutin.
När jag idag åker tillsammans med nyblivna hojägare så ser man flera orsaker
till att det blir olyckor,
man kör med blinkers på kilometervis!
man genar i kurvor på smala vägar!
för korta avstånd till varandra!

Silwer skrev:
bara för tat det nu visade sig att återfallsknuttarna stod för hälften av olyckorna kan man inte bara glöma att de yngre står för den andra hälften.

Fast det för tillfället disskuteras återfallsknuttar tror jag nog inte att nån har glömt de yngre, eftersom det tyvärr ständigt är aktuellt.

BMW R90s skrev:
Jag är en såndär som fått A-kortet i flingpaketet.
Har hittills klarat mig från svåra olyckor (kört hoj sedan 1970).
Kör lusigt!
Det har givetvis inget med att du har AB kort att göra, du har ju kört hela tiden och på så sätt hållit förmågan uppe.

Däremot den som nu vid 50 års ålder minsan ska åka hoj och kanske aldrig kört förr han är nog en fara.
Man förds inte med de reaktioner som krävs för mc-körning även om man kan tro det om man är på detta forum ett tag.

Ja ni vet ju den där känslan när man kör för första gången efter vintern. Kul men man känner sig verkligen som en nybörjare.
Nu finns det en massa människor i alla åldrar som har en hoj men den går max 100 mil/år. resten av tiden ligger den hemma på garagegolvet och sover.
Det innebär att varje gång de sätter sig på hojen är de nybörjare, i synnerhet om de är återfallsknuttar som gjort uppehåll i 20 år eller körde hoj för första gången för några år sedan.

Nu kan man ju argumentera att ju mer man kör desto större sannolikhet för en olycka men jag tror att just bristande rutin är en stor olycksorsak.

eisbaer skrev:
Snittet har varit 16 innan 2004

Ajdå, missade visst det :kocko

Tycker det är tragiskt att så många ska dö i trafiken men det är faktiskt inte så lätt att se en Mc komma i hög fart :(
Möjligtvis så hör man när de kommer :rolleyes:

Bikacapa skrev:
Jag säger bara, dra in A behörighet på alla som inte har gått en utbildning på MC. Dumt och livsfarligt att köra runt utan dessa kunskaper :kocko

Exakt vad finnarna gjorde med min A-behörighet. Min årskull var sista som i finland som fick det gratis men sedan återkallades A-behörigheten.

Idag är jag oerhört glad att de gjorde det för annars hade jag aldrig börjat köra mc...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph