insider ikväll

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Granskning av byggbranschen. Insider jämför priser genom att begära in anbud på arbete från ett antal entreprenörer...

nån som kollar på det , dom visar också husbyggen från eksjöhus..
det är ju för jävligt ... allt är ju helt åthelvete , min päron sållde sin gård
och byggde också ett nytt hus , och dom köpte ett hus från sävsjöhus
och precis som på programmet så är golvet helt snett det slår på 2 cm på 2 meter lite ojämnt om man säger så. väggarna är också snea , dom skulle ha en
fin lite mysspis som dom skulle kunna elda i trista höstkvällar i vardagsrummet , den har inte blivit insatt , den står utanför , och där har den stått i 1 år nu , ja det är mycket mer
men det orkar jag inte skriva upp , tänkte bara fråga om det är någon utav er som känner igen det här , eller har varit med om nått liknande.
berätta gärna så man får höra lite olika idiotiska lösningar från hanverkare , husförsäljare medmera...

:huvet

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Grävfirman som vi anlitade försöker blåsa oss på 100 lök. Idioten sket helt enkelt i att vi måste ha armering i grunden och att det är ganska bra med betong. Det värsta av allt är att han slank undan hela tiden med att komma med kontraktet. När väl byggstart kom så var det inte helt enkelt att fixa fram någon annan så dom körde igång på det muntliga då vintern knackade på dörren. Big misstake :huvet Idioten skalade direkt bort hälften av det vi kommit överens om och såg ut som en fågelholk. 70 papp extra för att anlita någon som fixa gjotningen och att handla armering. Allmänna reklamationsnämnden är inkopplad. I sitt svar till ARN påstår spånskallen nu dessutom att extraarbete har utförts med bla. inkoppling av VA, vägbygge fram till grunden och utplanering av shaktmassor mm. Man kan hu undra hur man är funtad när man som grävmaskinfirma tror att man tex. ska kynna flyga in grävmaskin och grusbilaar där grunden ska vara och hur han fått för sig att vi ska bära in vatten i hinkar och ha mulltoa. El, kabel-TV och telefon verkar ha ingått i alla fall.
Inga garantier och inga kvalitetssäkringshandlingar har jag fått heller.
Dagvattenrören till stuprören sitter felplacerade i alla fyra hörnen.
Fy fan nu åker jag snart till Herrskogen och släcker snubben :kulspruta

jag känner igen det där med stuprören . hemma hos mor och far så har han
snickarn endast gjort ett lite hål i backen och tryckt ner rören , så dom är helt täppta och svämmar över hela tiden satans idiot...

Jag har måånga håresande historier att berätta från byggbranchen. Sysslade ett helt sommarlov med att försöka restaurera ett nybyggt flerbostadshus (sommarjobbar som byggare) som ett stort skånsk byggbolag byggt fel. Jag kan inte förstå hur man kan göra sååå mycket fel som de hade gjort....

1. Fuktskador i alla badrum (14st) pga felmonterade golvbrunnar vilket resulterade i att golvet reste sig. Dessutom var där fel på fallet vilket gjorde att om du duschade rann vattnet inte ner i golvbrunnen utan ut på golvet där brunn saknades.

2. Ventilationen var underdimensionerad (byggbolaget hade inte följt ritningarna utan använt andra rör+fläktar) Jättekul att såga upp ett helt nytt hus.

3. Flera fönster och dörrar fick monteras ner och sättas upp igen pga sättningar som gjorde att de inte kunde öppnas.

4. Brandstegar hade de glömt att montera !

5. Bygger avek massor från ritningarna bla var 230 utag monterat i hälften av duscharna.

6. Säkringarna gick i ett pga felkoppling viklet ledde till snedbelastning

Visst, det kan ju bli fel onekligen eftersom det är ett hantverk som uträttas. Dock så är det inte helt sällan kunden som totalt missuppfattat att det inte ingår armaturer till lamputtagen och ett års vedförbrukning till kakelugnen etc, etc.

Träffar mycket hantverkare i mitt jobb. Och det finns lite väl många stolpskott i den branschen :kocko

Finns jävligt duktiga killar också, de som bygger till åt mig nu t ex. Toppenkillar, som tänker igenom vad de gur, hur det bör göras och som är väldigt noggranna med utförandet. Inte alls dyra heller.

Har jobbat mycket svart inom den branschen trots att jag inte har nån utbildning men det gick hur bra som helst fick t.o.m beröm av en platschef på skanska när jag putsa en mur en gång trots att det var första gången jag gjort det, jag vet knappt vad jag höll på med :kocko Det är mycket snabba pengar i den branschen så det är väl det som lockar diverse oseriösa männinskor

robbandalal skrev:
Det är mycket snabba pengar i den branschen så det är väl det som lockar diverse oseriösa männinskor

Vad är det för snabba pengar i den branschen då?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt