Insider ikväll

MagnusK skrev:
Hur tänker du nu? Man vet inte vilken verksamhet stölderna sponsrar. Men visst den direkta förlusten kanske minskar.

jojo, det är en smula sant... men tex knarkare som drar in pengar på så vis dödar sig själv... Medan trafikanter är vad man kan kalla oskyldiga...

Fotrally skrev:
Vill väl egentligen inte vara en sk. besservisser men jag anser det är fullt förståligt..

fortkörningar och rattfylleri dödar mer än vad tex mcstölder...

Jag kommer då iaf titta på det! :tummenupp

Nu anser jag, absolut att jag kan bedömma väglag och hastigheten därefter själv.

Ukiwaza skrev:
Nu anser jag, absolut att jag kan bedömma väglag och hastigheten därefter själv.
Tydligen inte...

Klart man ska se programmet ikväll, gillar Insider.

Läste ni förresten om polisen som glömde sin pistol på muggen? :hihi

Om en MC eller något annat stjäls vad ska polisen göra mer än att ta upp en anmälan? Finns det inga spår på platsen och MC:n inte står där finns det inte mycket dom kan göra. Vill vi verkligen ha ett samhälle där polisen kan göra husrannsakan hos folk utan att det finns en konkret misstanke? Vart ska dom börja leta? I Skåne eller i Arvidsjaur?

Ytterligare ett progam som kommer att visa hur polisen slösar bort skattepengar med fel-prioteringar. Kan bli lite pinsamt för den stackars polis som ska förklara för kameran varför det inte händer något.

Personligen tycker jag polisen gör rätt som prioriterar brott mot liv & hälsa (inkl trafiken) istället för att leta efter en försvunnen moped.

Grov brottslighet börjar alltid med mindre stölder typ snatteri, sno moppar, cyklar etc. Det finns nog jävligt få brottslingar som har gått direkt på bankrån utan att ha "värmt upp" med lite småbrott. Så nog är det viktigt att ta tag i dessa "oskyldiga" brott oxå, då kanske man slipper fler tunga brottslingar i framtiden.

För övrigt är polisen mycket dåliga på att lösa brott oavsett typ. Det är tragiskt att polisen inte sållar ut alla oengagerade kollegor och ersätter med hungriga polisaspiranter istället. Men är det någonstans man håller varandra bakom ryggen så är det hos polisen.

hp skrev:
Om en MC eller något annat stjäls vad ska polisen göra mer än att ta upp en anmälan? Finns det inga spår på platsen och MC:n inte står där finns det inte mycket dom kan göra. Vill vi verkligen ha ett samhälle där polisen kan göra husrannsakan hos folk utan att det finns en konkret misstanke? Vart ska dom börja leta? I Skåne eller i Arvidsjaur?

Personligen tycker jag polisen gör rätt som prioriterar brott mot liv & hälsa (inkl trafiken) istället för att leta efter en försvunnen moped.

Till att börja med kan dem börja leta hos lokala dealers/tjuvar/hälare/småkidsen etc.. Får säkerligen napp förr eller senare. Jobbigt bara om hojen åker utomlands inom 12 timmar, då blir det lite värre.. ;)

Mar skrev:
Haha! Politeiker får inte detaljstyra sånt.
Tja, var och en blir lycklig i sin tro.

Om du tror att politiker inte är med och detaljstyr behöver du bara sitta med på ett kommunmöte med tekniska nämnden så lär du ändra uppfattning snabbt.

Varför tror du alla politikerstyrda verksamheter har problem?

hp skrev:

Kolla på programmet så ser du hur de genom att använda lite resurser kan få tillbaks. Att bara höra ditt resonemang är så tråkigt. Varför ska man överhuvudtaget ha polisen till om de inte ens kan försöka ta sig till platsen.
Kolla uppsalapolisen de är de enda som verkar ha förstått det hela.

Det värsta tycker jag är att se polistanten stå där och försöka slingra sig och tro att deras nuvarande metoder fungerar bra.

Tycker polisen ska lägga största delen av sina resurser på närpoliser som är ute på gatorna och som syns.
I min lilla by är vi runt 20.000 invånare och har en (1) närpolis som syns ute men 5-6 st som sitter och vänder papper på polisstationen :3freak

Och hur kan det ta 45 minuter att fylla i en rapport om olovlig körning?
Det borde göras på platsen med en bärbar dator i polisbilen med ett enkelt formulär på 5 minuter.

För övrigt är polisen mycket dåliga på att lösa brott oavsett typ. Det är tragiskt att polisen inte sållar ut alla oengagerade kollegor och ersätter med hungriga polisaspiranter istället. Men är det någonstans man håller varandra bakom ryggen så är det hos polisen.

Dom poliser som är engagerade tycker jag mest får skäll om man läser i forumet :) Polisen är alltid för få och har för små resurser när man själv blivit drabbad, om det inte är så att man har fått en bot förstås. Då är dom för många och har inget vettigare för sig än att jaga "oskyldiga".. :)

Tycker polisen ska lägga största delen av sina resurser på närpoliser som är ute på gatorna och som syns.
Håller med men tyvärr genomfördes närpolisreformen samtidigt som polisen fick kraftigt minskade anslag. Närpoliser måste därför hjälpa till i utryckningsverksamhet och annat som gör att effektiviteten i närpolisarbetet minskar.

Last edited:
Skjut över mer skattepengar till polisen så det kan rekryteras fler.

Jag jämför åter igen med USA, där du inom ett par minuter från ditt samtal har polisen där med vapen dragna (om det nu är ett sådant samtal).

sandstream skrev:
Och hur kan det ta 45 minuter att fylla i en rapport om olovlig körning?
Det borde göras på platsen med en bärbar dator i polisbilen med ett enkelt formulär på 5 minuter.
Du har aldrig varit på polisstation och gjort anmälan va?
Det tar sjukt lång tid och sist jag var där var kanske 3-4 år sen så använde de fortfarande skrivmaskin :rolleyes:
Men håller fullständigt med om att mer poliser ska ut och träffa ungdomar.
Att sen höra polisen jämt klaga på sina personalbrister, kan lova att även om de fick väldigt många fler poliser så skulle inte de tråkiga brotten klaras upp mer. Läste en bok om ledarskap och där det just var prat om hur äldre poliser lärde de yngre vilka jobb som var viktiga och vilka som inte var lika viktiga.
Kanske dags att starta ett nationalgarde som det som i livvakterna. :lol

Problemet idag för polisen är att civil anställda på polisen har minskat kraftigt.
Detta betyder att poliserna själva får göra mycke mer pappersarbete
nu som dom inte gjorde innan.

Polisen suger inte. Det gör våra korkade politiker.
Svt vissade nåt program om hur statsanställda i resten av norden får sina jobb.
Dom går igenom jobbansökningar som för vilket annat jobb som helst.
Inte som här där allting sker bakom låsta dörrar.

Fy fan för Livets Ord mm ... De verkar inte ha alla hästar i hagen!

Men det är riktigt skoj att folk tror på skiten - "Vi är dom normala... :nicka " :fatta! Ha, ha...--> Mer nöje åt folket! :tummenupp

[- sNaIjK -] skrev:
Till att börja med kan dem börja leta hos lokala dealers/tjuvar/hälare/småkidsen etc.. Får säkerligen napp förr eller senare. Jobbigt bara om hojen åker utomlands inom 12 timmar, då blir det lite värre.. ;)
helrätt, kvarterspolis hette det på min tid, dom hade koll på vad deras områdes ungar hade för sig. det funkade mycket bättre än vad man trodde själv, jag förhörde nämligen polisen när dom var på skolan och informerade en gång. då kunde dom namnge alla mina kompisar och vilka dom var och vad alla vi sysslade med. så dom hade koll. det konceptet lades ner tror jag. synd.

Swedie skrev:
Skjut över mer skattepengar till polisen så det kan rekryteras fler.

Jag jämför åter igen med USA, där du inom ett par minuter från ditt samtal har polisen där med vapen dragna (om det nu är ett sådant samtal).
jag tror inte att mer poliser är inte hela lösningen.
Låt dom poliser som finns i dag göra polisgörat och sekreterare göra pappersjobbet istället. Dragna vapen tyckte ialla fall jag var ytterst otrevligt när man bara kört lite för fort, (och kört om på insidan)
Trigger happy sheriffer med ett par månaders utbildning i juridik och närstrid är inte lösningen..

Det finns alldeles för få poliser. De har inte tid att svara på "småbrott" för att det helt enkelt inte finns resurser / poliser.

Swedie skrev:

min erfarfarenhet av USA

promenerar man runt i en företagspark i USA mer än ett par minuter på ljusa dagen så dyker det upp antingen en polisbil eller väktare och frågar vänligt om allt är OK och kollar att det inte är något fuffens på gång, även om man har kostym eller liknande

promenerar man på kvällen tar det inte heller länge innan det stannar en polisbil och frågar korrekt om allt är OK

Enligt Leif GW Persson, professor i brottsforskning vid Rikspolisstyrelsen, så är Sveriges poliskår bland den mest ineffektiva i hela världen.

Som det sas i programmet; polismännen på fältet drar sig för att rycka ut på uppdrag som är tråkiga, och struntar i att anmäla olovliga körningar, stölder mm, för att slippa tråkigt pappersarbete.

Så en bra början, innan man börjar anställa fler poliser, vore kanske att få den existerande kåren att göra ett bättre arbete, inte bara när det gäller att jaga fortkörare, även om det är roligare.

Exempel på en mindre strålande arbetsinsats: Länk

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...