Insider ikväll 22:00 om trafikskolor

2fast2c

GuldMedlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Olika
Insider (8 September) om trafikskolor

Skall bli riktigt kul och se faktiskt har hört en hel del
skumma grejor om trafikskolor och dess lärare . :kocko

"Övrigt: Svensk samhällsprogram från 2005.
"Insider" låter en yrkeschaufför testa trafikskolor.
När den ena trafikskolan berömmer chaufförens utmärkta körning,
kräver den andra att han ska ta 20 lektioner innan han ens kan
börja tänka på uppkörning. Frågan är om körskolor medvetet lurar sina elever att ta onödiga körlektioner.
Programledare: Robert Aschberg." saxat från tv.nu

Vet dock ej om det är nån mc-skola med, tror ej det.

För er som har missat programmet så är det inspelat :tummenupp
och vad jag förstår uppladdat, läs tråden för mer info.

Last edited:
2fast2c skrev:
Skall bli riktigt kul och se faktiskt har hört en hel del
skumma grejor om trafikskolor och dess lärare . :kocko

"Övrigt: Svensk samhällsprogram från 2005.
"Insider" låter en yrkeschaufför testa trafikskolor.
När den ena trafikskolan berömmer chaufförens utmärkta körning,
kräver den andra att han ska ta 20 lektioner innan han ens kan
börja tänka på uppkörning. Frågan är om körskolor medvetet lurar sina elever att ta onödiga körlektioner.
Programledare: Robert Aschberg." saxat från tv.nu

Vet dock ej om det är nån mc-skola med, tror ej det.

Det ska jag se! :rolleyes:

Så kan man ju alltid kolla på efterlyst 21.00 för det börjar väl ikväll?

Ja nu vet ni som inte har körkort :hihi ,vart ni
inte skall ta lektioner iaf .

Man kanske skulle ta och starta en trafikskola
Nej fyfan och lura av folk så där

En sak jag har funderat på är varför alla ser körkort som en rättighet och att alla ska ha ett i fickan.

Alla kan inte flyga flygplan, alla har inte flygcert.

Alla kan inte framföra båt på öppet vatten alla har inte skepparexamen.

Men ändå tillåts man göra hur många uppkörningar som helst, det är klart att någon gång så släpper dom väl igenom en! Som tejen som hade kört upp 6 ggr nu...
Tycker att man ska sätta en gräns på 5-6 ggr, klarar du dig inte på så många försök så ska man j*vlar inte ha det heller. Det hade nog också hjälpt till att hålla väntetiden till uppkörning nere då folk inte vill "bränna ett försök".

Mina åsikter i alla fall...

Varför ser man aldrig sånna här trådar i tid....ingen som har de inspelat....? elr vet om de går en repris elr nått nån dag...

Espen skrev:
En sak jag har funderat på är varför alla ser körkort som en rättighet och att alla ska ha ett i fickan.

Alla kan inte framföra båt på öppet vatten alla har inte skepparexamen.

Men ändå tillåts man göra hur många uppkörningar som helst, det är klart att någon gång så släpper dom väl igenom en! Som tejen som hade kört upp 6 ggr nu...
Tycker att man ska sätta en gräns på 5-6 ggr, klarar du dig inte på så många försök så ska man j*vlar inte ha det heller. Det hade nog också hjälpt till att hålla väntetiden till uppkörning nere då folk inte vill "bränna ett försök".

Jag ser inte problemet. Vad spelar det för roll om folk kör upp 10 eller 100 ggr? De betalar ju för sig, och de har kanske lärt sig en hel del sedan förra gngn de körde upp.

Ang. programmet tyckte jag det var ren förnedring som tanten i Uppsala drog om en stol med tre ben osv. Jävla hynda!

Zee skrev:
Jag ser inte problemet. Vad spelar det för roll om folk kör upp 10 eller 100 ggr? De betalar ju för sig, och de har kanske lärt sig en hel del sedan förra gngn de körde upp.

Ang. programmet tyckte jag det var ren förnedring som tanten i Uppsala drog om en stol med tre ben osv. Jävla hynda!

Hörde ett jävla pucko som använda vv som en körskola, då det var samma pengar
att köra på körskola/vägverket. Dem berättade ju vad han gjorde för fel, så
han kunde över själv hemma och sedan beställa ny uppkörning igen och sedan
börja om igen. 6 uppkörningar gjorde det arslet på detta sätt. Inte så förvånande
att det då är flera månaders uppkörning.

Så jag håller med om som någon sa, att man kan väl få 3-4uppkörningar, sedan
ska det vara extra lång "straff-tid"/liknande innan dem får nästa uppkörning, så andra
som har lite mer kunskap om körning kan vi visa vad dem går för, sedan så
kan dem mindre begåvade få en längre tid att få övningsköra istället.

UrbanTiger skrev:

*ASG* Den va bra !!!!

Angående programmet så var ju hon
skönast som sa SLARVIG ! du är Slarvig.. förstår du vad det betyder
(med eftertryck dessutom)... Där lös det igenom att dom såg verkligen
"Juan" som en "mjölkkossa"......!!

Framtidens Trafikskola skall ha massa cred som ordinerade en dubbellektion
för att "finslipa"... Dom både tjänar lite pengar och "safe´ar" för kunden så han klarar det, smart :-) ! /M

Avelin skrev:
Hörde ett jävla pucko som använda vv som en körskola, då det var samma pengar
att köra på körskola/vägverket. Dem berättade ju vad han gjorde för fel, så
han kunde över själv hemma och sedan beställa ny uppkörning igen och sedan
börja om igen. 6 uppkörningar gjorde det arslet på detta sätt. Inte så förvånande
att det då är flera månaders uppkörning.

Så jag håller med om som någon sa, att man kan väl få 3-4uppkörningar, sedan
ska det vara extra lång "straff-tid"/liknande innan dem får nästa uppkörning, så andra
som har lite mer kunskap om körning kan vi visa vad dem går för, sedan så
kan dem mindre begåvade få en längre tid att få övningsköra istället.

Jag håller med, på sätt och vis. Det är otrolig kö till uppkörningarna och det har ju blivit värre sen VV la ut alla kostnader för sig, alltså att man inte betalar för en uppkörning i lämpet. Syrran fick förklarat för sig från körskolan att hon var redo för en uppkörning (B-kortet) men att det inte fanns några tider på tre månader (i en liten håla som Landskrona - tänk då i storstäderna... :3freak) så hon fick snällt vänta... Tur att hon inte bokade som privatist...

Så tre försök och sen en 'strafftid' är jag definitivt för.

Espen skrev:
............

..........

Kan säga att om du ska ta flygcert så får du bara 4 gånger på dig med teorin.... om du bommar fjärde så får du vänta 3 år innan du ens får försöka igen.

vad det gäller själva flygningen märker en lärare om en elev bör avskiljas från flygträningen redan efter ca 10 timmar..... då hoppet är ute för att dom ska bättra sig. dessutom får man inte skriva teorin innan man flygit ensam för första gången.... normalt efter 10-15 timmar.

Nu tycker jag inte att man kanske ska vara riktigt lika hård mot bilister - i ett flygplan kan man ju inte stanna i väggrenen o dra i handbromsen och vänta på hjälp - man måste kunna fatta beslut själv.

Men alla är inte lämpade att köra bil. Eller MC. Eller flygplan, båtar m.m....

/Pilot

Espen skrev:
Tycker att man ska sätta en gräns på 5-6 ggr, klarar du dig inte på så många försök så ska man j*vlar inte ha det heller.

Under hur lång tid, livstid eller?

En människa utvecklas under hla livet och kan mogna/förändras till det positiva eller negativa varför jag anser det orimligt att hindra någon från att försöka klara teori och praktik för att "få" sitt körkort.

Ordet "få" är i detta fall en ren felaktighet dessutom eftersom elven själv bekostar det hela. Om sedan vv. inte tar tillräckligt betalt för att klara av antalet elever så är väl problemet inte hos eleverna utan snarare hos vv., eller?

Vad som dock ÄR orimligt är att om vi väl har lyckats ta vårat körkort så får vi behålla det i all evighet så till vida inte en läkare anser annat. Detta oavsett vad som händer i livet. DET är orimligt. För en person som följer lagen och INTE har körkort utgör inte någon direkt livsfara för andra i trafiken medan en människa som var ok vid 18 års ålder men inte vid 89 (eller varför inte 32 eller 47 eller...) han/hon har laglig rätt att bruka sitt fordon så länge han/hon eller läkare/polis anser honom/henne som olämplig.

Jag vet, ansvaret ligger hos den enkilda individen att avgöra om man är i stånd att på ett trafiksäkert sätt framför sitt fordon utan fara för sig själv eller annan. men vi lever i en värld där människor har olika omdömme vid olika tillfällen i livet varför det är en orimlighet för vv. att för livstid avgöra om en person har tillräckligt gott omdömme i framtiden. Vilket då ger oss den situationen att vi ute i trafiken idag har människor som INTE borde köra motordrivet fordon (moped,mc,bil,buss,lastbil mm.). Men ändå har vi det!?

Jag anser det motiverat att man med jämna mellanrum får visa att man fortfarande är trafiksäker. Dvs. göra en ny uppkörning! Kanske finns andra lösningar på detta men detta är åt minstånde ett förslag som skulle förbättre situationen jämfört med idag!

Fast det skulle väl reta gallfeber på allt för många om man gjorde slag i sak av det!?

Mvh!
// Niklas

imaster skrev:
Jag håller med, på sätt och vis. Det är otrolig kö till uppkörningarna och det har ju blivit värre sen VV la ut alla kostnader för sig, alltså att man inte betalar för en uppkörning i lämpet. Syrran fick förklarat för sig från körskolan att hon var redo för en uppkörning (B-kortet) men att det inte fanns några tider på tre månader (i en liten håla som Landskrona - tänk då i storstäderna... :3freak) så hon fick snällt vänta... Tur att hon inte bokade som privatist...

Så tre försök och sen en 'strafftid' är jag definitivt för.

Hmm. Jag visste inte att det var sååå lång väntetid. Då låter det ju inte helt fel. Max 2 uppkörningar på 1 år, kanske?

Avarage skrev:
Jag anser det motiverat att man med jämna mellanrum får visa att man fortfarande är trafiksäker. Dvs. göra en ny uppkörning! Kanske finns andra lösningar på detta men detta är åt minstånde ett förslag som skulle förbättre situationen jämfört med idag!

Jag håller med till 100% :tummenupp en enklare uppkörning skulle sålla bort många som har fel attityd, dåliga ovanor eller bara inte klarar av att köra bil längre. Det tror jag skulle rädda fler liv än alla fartkameror tillsammans! :fakta

zpeppy skrev:
Varför ser man aldrig sånna här trådar i tid....ingen som har de inspelat....? elr vet om de går en repris elr nått nån dag...

Just det! Jag vill oxå se programet.

//Jason

Zee skrev:
Hmm. Jag visste inte att det var sååå lång väntetid. Då låter det ju inte helt fel. Max 2 uppkörningar på 1 år, kanske?

Vad skulle det leda till då tror du ?
Vi har redan ett gäng stolpskott som är ute och kör utan behörighet, med sådana regler skulle dom bara bli ännu fler. Jag tror iallafall inte det skulle funka.

Jag är för att vart 10e år få göra om uppkörningen och ytterliggare fasta kontroller vid 65,70,75,80 osv års ålder.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT