Insider ikväll 22:00 om trafikskolor

tjockisbulle skrev:
Jag är för att vart 10e år få göra om uppkörningen och ytterliggare fasta kontroller vid 65,70,75,80 osv års ålder.
Håller med delvis men tycker att det då ska vara en enklare variant och att man kanske börjar med det i 50 års åldern.
Men så kommer det aldrig att bli eftersom de som bestämer är just mellan 50 och 70 :3freak

Programmet i sig var rätt trist men visade pinsamt tydligt vilken skyddad verkstad det är att ha en trafikskola.

sandstream skrev:
Håller med delvis men tycker att det då ska vara en enklare variant och att man kanske börjar med det i 50 års åldern.
Men så kommer det aldrig att bli eftersom de som bestämer är just mellan 50 och 70 :3freak

Programmet i sig var rätt trist men visade pinsamt tydligt vilken skyddad verkstad det är att ha en trafikskola.

Dom som bestämmer har väl privatchaffisar? :va

Dock arbetar dom bestämmande väl med att avskaffa privat övningskörning?

Zee skrev:
Hmm. Jag visste inte att det var sååå lång väntetid. Då låter det ju inte helt fel. Max 2 uppkörningar på 1 år, kanske?
...man får la göra som jag gjorde. Eller, man kanske inte får göra så längre. Boka med lååång framförhållning.
Jag ringde och bokade tid till 18-årsdagen i april. Ringde i oktober.. :tomten

Men så kanske man inte kan göra längre?

Edit: I och för sig hjälper det inte om man kuggar... men hallå. :fatta!
Har man lång tid på sig att öva, så kuggar man inte.

hejdaniel skrev:
Vad gäller den politiska inriktningen så är det nog Aftonbladet du tänker på... eller så har du ju bara fel. ;)

Det var väl länge sen kvällstidningarna hade några politiska förankringar?! Dom handlar väl mest om lådviner, zlatan, dokusåpor, lådviner, svennis vänsterprassel, hur man trimmar sin dator, lådviner, billiga solresor, mystiska sk folksjukdomar och ibland även lådviner... :rolleyes:

Hoztic skrev:
Det var väl länge sen kvällstidningarna hade några politiska förankringar?! Dom handlar väl mest om lådviner, zlatan, dokusåpor, lådviner, svennis vänsterprassel, hur man trimmar sin dator, lådviner, billiga solresor, mystiska sk folksjukdomar och ibland även lådviner... :rolleyes:

Och "SEX-CHOCK". Det finns massor av den varan...

Och lådviner. Eller har vi redan sagt det?..

Zee skrev:
Och "SEX-CHOCK". Det finns massor av den varan...

Och lådviner. Eller har vi redan sagt det?..
Vi har missat att alla rasar hit och dit. Ingen verkar ha bra balans ute i världen.

Edit: Vaddå offtopic? :fatta!

zpeppy skrev:
Varför ser man aldrig sånna här trådar i tid....ingen som har de inspelat....? elr vet om de går en repris elr nått nån dag...
Två fönster ska man ha uppe ständigt när datorn är på, www.sporthoj.com och www.tv.nu :tungan

Jävligt intressant program, känner igen det från kompisar som körde bättre än vad jag gjorde när jag körde upp men ändå blev rekomenderade 10 lektioner till.

Sen när min vanliga körlärare sa att jag va redo sa min reserv(som även ägde skolan) att jag nog skulle ta en 5 dubbla till...

John skrev:
Edit: Vaddå offtopic? :fatta!

Det är ju så det funkar här! För att prata GR kan du starta vilken sorts tråd som helst, dom glider in på det iaf. För att prata tex bra banhoj så frågar du vilket ställ som är bra, för att prata om bra ställ så ska du fråga om bra däck och för att prata om bra däck ska du fråga om bra banhoj... :D

(sorry, nu ska jag inte spamma sönder tråden mer, åter till ämnet)

Jag missade visserligen programmet, och har aldrig kört bil på en trafikskola, men hann med 3 st när jag tog hojkortet. Det är en otrolig skillnad mellan olika skolor, både vad gäller hojar, inställning och engagemang. Dessutom har alla olika långa lektioner, så det är nästan omöjligt att jämföra priser. Får man ens ha det så? Dom borde ha ett jämförpris, så oavsett om dom har 47 eller 34-minuterslektioner borde man alltid kunna se vad det kostar per timme!

zpeppy skrev:
Varför ser man aldrig sånna här trådar i tid....ingen som har de inspelat....? elr vet om de går en repris elr nått nån dag...

Surfa SH oftare! :tummenupp
(Eller använd www.tv.nu eller www.tvprogram.nu som jag gör, vägrar köpa AB och Exp.)

Det är i alla fall repris av programmet den 11/9 kl. 01:00 (Natten till måndag, enligt tv3s hemsida).

Det var lite skrämmande program, speciellt "de tre benen på stolen/pallen" och "slarvig", att det är en så vansinnigt skyddad bransch blir man ju mörkrädd av. De där jämförelserna de pratade om är något som borde fixas så fort som möjligt, så man som kund kan jämföra "varans" kvalitet. Sen är det ju också så att de från VV som är med på uppkörning också beter sig olika. Har hört historier (om de nu är sanna var ju en annan fråga) om folk som kört upp men inte fått godkänt bara för att "han redan godkänt så många idag" eller "han godkänner varannan som kör upp"...

Någon här som sitter på Sporthoj-hubben?
Skicka mig ett pm, så ser vi till att Insider finns där... jag har detta avsnitt, nämligen.

Avelin skrev:
Hörde ett jävla pucko som använda vv som en körskola, då det var samma pengar
att köra på körskola/vägverket. Dem berättade ju vad han gjorde för fel, så
han kunde över själv hemma och sedan beställa ny uppkörning igen och sedan
börja om igen. 6 uppkörningar gjorde det arslet på detta sätt. Inte så förvånande
att det då är flera månaders uppkörning.

Så jag håller med om som någon sa, att man kan väl få 3-4uppkörningar, sedan
ska det vara extra lång "straff-tid"/liknande innan dem får nästa uppkörning, så andra
som har lite mer kunskap om körning kan vi visa vad dem går för, sedan så
kan dem mindre begåvade få en längre tid att få övningsköra istället.

det kan även bero på att VV är billigare än körskolorna och man lär sig mer där......
sjukt men sant :kocko
så tycker man om pengar gör man så

Hoztic skrev:
Dom som bestämmer har väl privatchaffisar? :va
Dock arbetar dom bestämmande väl med att avskaffa privat övningskörning?
Det vore synd eftersom de i programmet berättade att undersökningar i andra europeiska länder visat att de som blivit utbildade privat inte var inblandade i fler olyckor än de som gått på trafikskola.

sandstream skrev:
Det vore synd eftersom de i programmet berättade att undersökningar i andra europeiska länder visat att de som blivit utbildade privat inte var inblandade i fler olyckor än de som gått på trafikskola.

Ja, verkligen! Jag tror snarare att en som kört privat har mer vana och därmed borde vara inblandad i färre olyckor. Det blir inte många mil på en trafikskola, det kostar ju en slant...

det där va fan på tiden att dom tog upp...börja på körskolan i västervik å fick redan på min första lektion "beröm" för att ja hade så pass god körvana å det la han till i protokollet...MEN det sluta med att efter 8 lektioner så sa ja att nu får det fan va bra, tack å hej...boka uppkörning privat å det va inga problem...så vill man bli rövknullad en längre tid så kör på körskola....

MEN med detta menar ja inte att alla inte behöver en hel drös med lektioner..nej nej dom finns allt....

Jahopp nu finns den på dc hubben med nu då...

Så den som vill tanka kan göra de nu...

Ligger i Film/Insider, i min filelist....

John skrev:
...man får la göra som jag gjorde. Eller, man kanske inte får göra så längre. Boka med lååång framförhållning.
Jag ringde och bokade tid till 18-årsdagen i april. Ringde i oktober.. :tomten

Men så kanske man inte kan göra längre?

Edit: I och för sig hjälper det inte om man kuggar... men hallå. :fatta!
Har man lång tid på sig att öva, så kuggar man inte.

Man får inte boka uppkörning innan man klarat teoriprovet nuförtiden.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti