Inreggning av hoj från Tyskland.

Mr Strider

Medlem
Gick med
27 Nov 2006
Hoj
Daytona 650, Suzuki GSXR 600 Corona Edition...
Jag kollar på att köpa en hoj som är importerad från tyskland och inte inreggad i sverige än och tänkte bara kolla hur lätt är det att regga den i sverige? Vad behöver göras? Säljaren sa att moms behöver betalas innan den kan reggas in i sverige??

:confused:

Moms?
Är den helt ny?
Annars ingen moms.

Annars är det väl bara regbesiktiga om du har alla papper?

Håller med Njelger... Lät konstigt såvida den inte är sprillans...

I övrigt tar du med dig alla papper (regbevis bl.a.) till besiktningen, pröjsar lite pengar och sen tar dom hand om allting. efter en 30-45 minuter är det klart sen är det bara hem och vänta på regplåten.

Så var det med min Gixxer iaf.

Ok det är en 03 och har gått 450 mil så ny e den inte så då borde inte moms behöva betalas för att kunna regga den.

när jag besiktigade bilen häromdagen så frågade jag om detta, fick svar att 31 jan va sista dagen bilprovningen höll i detta, man skulle tydligen skicka in alla papper själv nu,,
dom trodde att kostnaden skulle gå ner..

ska söka på det

Ok det är en 03 och har gått 450 mil så ny e den inte så då borde inte moms behöva betalas för att kunna regga den.
"Betala mervärdesskatt om fordonet är nytt
Om fordonet är nytt ska du anmäla till Skatteverkets kontor i Ludvika att du har köpt ett fordon. En kopia på köpehandlingen ska också skickas till Skatteverket. Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik mindre än 6 månader."

Källa: http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx

Finns det inte någon regel om att den måste ha gått 600 mil för att klassas som begagnad? Finns någon tidsregel också men vet inte om båda måste vara uppfyllda.

Ok man kanske ska kolla upp om den bara gått 450 mil då, den är ju några år så den borde ju ha gått mer än så om den inte stått still de senaste åren.

Ok man kanske ska kolla upp om den bara gått 450 mil då, den är ju några år så den borde ju ha gått mer än så om den inte stått still de senaste åren.

450 mil då åker du på 25% mums mums till staten. kan bli en dyr hoj. då får låna ett löparband och sätta hojen på, eller en mätare från en lika dan hoj med mer mil på

I övrigt tar du med dig alla papper (regbevis bl.a.) till besiktningen, pröjsar lite pengar och sen tar dom hand om allting. efter en 30-45 minuter är det klart sen är det bara hem och vänta på regplåten.

Nix, inte nu längre. Sedan idag (4 feb 2008) ska Vägverket ha Fahrzeugbrief
för att göra ursprungskontrollen. Detta för att Bilprovningen INTE är en myndighet,
men det är Vägverket.

En myndighet kan göra långt mer registersökningar i utlandet än en icke-myndighet
så nu ska bl a kontrollen av stöldanmälda hojar/bilar bli bättre.

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____23735.aspx

http://www.skatteverket.se/skatter/punktskatter/fordon.4.18e1b10334ebe8bc80001159.html

Har du någon aning om varför säljaren inte reggat hojen? Hur länge har han ägt den?

Finns det inte någon regel om att den måste ha gått 600 mil för att klassas som begagnad? Finns någon tidsregel också men vet inte om båda måste vara uppfyllda.

Enligt skatteverkets hemsida måste hojen vara äldre än 6 månader OCH har rullat mer än 600 mil för att räknas som beggad. Både kraven måste tydligen uppfyllas.

Last edited:
Nix, inte nu längre. Sedan idag (4 feb 2008) ska Vägverket ha Fahrzeugbrief
för att göra ursprungskontrollen. Detta för att Bilprovningen INTE är en myndighet,
men det är Vägverket.

En myndighet kan göra långt mer registersökningar i utlandet än en icke-myndighet
så nu ska bl a kontrollen av stöldanmälda hojar/bilar bli bättre.

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____23735.aspx

Nämen va F-N! Sluta ändra lagar när jag precis har lärt mig dom... *suck*
Jahaja... Då blev det ju lite mer knöligt förstås. Men det klart, färre
stulna hojar kan ju vara bra...

från vv.se

"Handläggningstiden för dokument- och registerkontrollen kommer i normalfallet att vara 1-3 arbetsdagar efter att Vägverket tagit emot betalning och nödvändiga handlingar. Ansökningsavgiften för ursprungskontroll kommer att vara 500 kronor. "

vad kostade det innan?
tillkommer andra kostnader?

"Varje år importeras cirka 60 000 fordon till Sverige. Regelbundet avslöjas försök till registrering av fordon med hjälp av stulna eller förfalskade dokument. Med Vägverkets utökade möjligheter till kontroller ökar chansen att dessa försök blir upptäckta.

– Fordon som underkänns vid ursrprungskontrollen får inte registreras i Sverige, säger Birger Höök, direktör vid Vägverket, Trafikregistret. Om vi misstänker oegentligheter kontaktar vi givetvis berörda polismyndigheter i Sverige eller utomlands."

skitbra, men vad händer om min hoj visar sig vara stulen, och jag köpt den av en firma i tyskland?
jag lär ju inte åka dit, dom förhoppningsvis,, men hojen då? skrot?

Hej jag har tagit in två hojar från Tyskland! Den ena en ER6'a 2006 som hade gått 450 mil. Båda från firma dock inte privat person, den ena hojen skrev dom ett intyg att dom hade bytt mätaren på garanti vid 200 mil så hojen skulle då enligt papper gått 650 mil.

Sen var det löst!

Total kostnaden per hoj ca 2800:- för regbesiktning skyltar etc. Vet dock inte vad det kostar nu om dom gjort om reglerna detta var förra året.

vad kostade det innan?
tillkommer andra kostnader?

Har för mig att min senaste import i mars -07 lossnade på 2150:- för vägning,
ursprungskontroll samt den sedvanliga besiktningen av fordonet.

Om VV har rätt så blir det numera 300:- billigare, eftersom de hävdar att den
tidigare kostnaden för ursprungskontrollen kostade 800:-

Nåja, man får väl se om någon månad då det är dags att testa det nya systemet.

http://www.vv.se/templates/page3____22669.aspx

"Hur mycket kommer en ursprungskontroll att kosta?
Det kommer att kosta 500 kronor. För privatpersoner blir det därmed billigare
än idag, eftersom den nuvarande kostnaden är 800 kronor. För bilimportörer
som inte haft någon avgift tidigare blir det däremot en ökning. "

A: som privat person kan man INTE köpa ett fordon inom EU utan moms!!
(inte enligt EU regler i alla fall)QUOTE]

Ehh kan man inte? :confused: Jag har köpt 3 hojar i Tyskland (senast våren 07) och inte behövt betala en spänn i moms...är det nya regler nu eller?

Enligt EU regler vad beträffar momsen så kan du som PRIVAT person ej köpa ett fordon i annat EU land momsfritt!!

Vad som dock är brukligt vid köp av fordon i annat EU land som gått både 600 mil + samt är minst 6 månader gammal är att du slipper betala Svensk moms då du redan betalt gällande moms i det land du köpt fordonet - inget annat!!

Köper du som privat person ett fordon som har gått mindre än 600 mil samt är nyare än 6 månader så skall du efter registrerings besiktning i Sverige betala in 25% moms till skattemyndigheten för att sedan kräva åter den tex Tyska momsen av just Tyskland - dock har folk fram tills nu klarat sig i från denna Svenska moms till trotts att fordonet vart helt nytt vilket dom nya reglerna sätter stopp för då Länsstyrelsen rapporterar detta till skattemyndigheten!!

Hipp hopp lingon sn........eller nått!!

/Fürstenhoff.

Trodde nog att det var nya hojar som avsågs...ville bara kolla :D

paratade med VV idag om nya ursprungskontollen, OM man mot förmodan köper en stulen hoj, ovetandes, så stoppas den i kontrollen och polis underrättas, tyska snuten i detta fallet, hojen tas i beslag och lämnas till sin rättmätige ägare, och själv har man loosat det man betalde..

om man torskar på nått kunde dom inte svara på, det fick polisen svara på.
Deras tips va att kolla upp hojen via tyska myndigheter innan köp.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back