Innan jag drar sönder pinnbultarna till avgassystemet...

RIOTS skrev:
när du värmer så sväller ju muttern sedan när den svalnar så krymper den igen värm bara på muttern om det går och dra lös den (varm)

Precis så :klappar lite lurigt med smågrejer bara, man får vara snabb innan värmen sprider sig :tummenupp

OK, resultatet av mecket blev följande:

Lossnade muttrar 3st
Lossade pinnbultar 2st
Avbruten pinnbult 1st :huvet :huvet :huvet

Den avbrutna pinnbulten, M8 in mot toppen, har gått av där den
blir M6 och sticker ut c:a 1,5 cm från toppen.
Hur tacklar man en sådan på bästa sätt?

Jag undrar om förre ägarn har kört året runt på saltade vägar?
Varenda skruv var rejält rostig.

Retep skrev:
Den avbrutna pinnbulten, M8 in mot toppen, har gått av där den
blir M6 och sticker ut c:a 1,5 cm från toppen.
Hur tacklar man en sådan på bästa sätt?QUOTE]

kan du skruva på en mutter? helst två och dra dessa mot varandra så de sitter använd locktite om det behövs sen provar du att värma igen om pinnbulten sitter, slternativt startar hojen och låter den gå en stund så blir det lite värme, brukar inte behövas så mycket, lycka till!

Pertan skrev:
kan du skruva på en mutter? helst två och dra dessa mot varandra så de sitter använd locktite om det behövs sen provar du att värma igen om pinnbulten sitter, slternativt startar hojen och låter den gå en stund så blir det lite värme, brukar inte behövas så mycket, lycka till!

Om jag bara hade tittat efter lite bättre så hade jag sett att den är M7 och har gått av 1,5 cm från toppen och det är bara M7 som sticker ut. Var f*n hittar man M7 på annadag påsk? Dom som satt där från början är för långa.

Retep skrev:
Om jag bara hade tittat efter lite bättre så hade jag sett att den är M7 och har gått av 1,5 cm från toppen och det är bara M7 som sticker ut. Var f*n hittar man M7 på annadag påsk? Dom som satt där från början är för långa.

Jag har lite M7 grejor hemma.
MVH
Roffe

VRM Roffe skrev:
Jag har lite M7 grejor hemma.
MVH
Roffe

Tack Roffe men trots min ålder så har jag ibland ett tålamod som en fyraåring. Jag har förstås stukat gängorna med en rörtång i hopp om att "ja det går nog ändå" :huvet

Nästa steg är väl att svetsa dit en M8 med MIG.

Kan någon hjälpa mig med det? :Bugar Jag kan montera ett larm eller betala en slant för besväret?

Last edited:
Retep skrev:
.....[snip]
Kan någon hjälpa mig med det? :Bugar Jag kan montera ett larm eller betala en slant för besväret?

Eller är det här tillfället jag väntat på för att äntligen få anledning att köpa mig en pinnsvets (895:-) eller gas-lös mig-svets (1895:-) hos Clas Ohlson? :va

Köp för guds skull ingen 895kr pinnsvets.
Lägg pengarna på en mig.
Sen 5-56 och wd40 är bra på mycket men inte att lösa fastrostade skruvar, till det finns det riktiga rostlösare som fungerar bra.
Volvos rostlösare är nog den bästa jag provat, den enda jag testat som verkligen fungerar bra och är dryg(typ 98%verksamma ingredienser står det på flaskan)
Klampa in på närmsta volvoverkstad och handla, brukar inte stå i hyllorna men frågar du så hämtar dom nog en på lagret åt dig.
Ett plus är att den luktar typ päronglass(visst 5-56 luktar Jenka(tuggummit) men omväxling förnöjer).

ja en svets vore inte dumt nu va! Go for it :banana köp pinnsvetsen :tummenupp en gaslös trådsvets är helt värdelös

se bara till att det går byta polaritet på pinnsvetsen, så det går att köra alla pinnar!

Jag kolla precis på den svetsen för 898 och kan säga att den är bajs, du måste gå upp i prisklass annars så räcker 140amp till men det måste gå att köra 48or med den :(

Last edited:
PD skrev:
Precis så :klappar lite lurigt med smågrejer bara, man får vara snabb innan värmen sprider sig :tummenupp
Spelar ingen roll om du värmer hela muttern och skruven röd mutterns radie växer mer än vad skruven gör, alltså lossnar det.(jag har spenderat ett antal år med att omsätta det jag sagt till praktik, jobbar som lastbilsmek och där är gas-svets ett måste och används dagligen)
Men det ska i princip vara rött innan man kan vara säker på att det ska lossna och inte gå av om det är m6, aluminiumet leder bort värmen bra, så ni behöver inte oroa er för att paja toppen.

Last edited:
Dom pinnsvetsar som säljs för 895 är svetstransformatorer och är helt värdo(pinnarna bara bränner fast och jävlas, en bra kostar bortåt 3000kr), en Mig erbjuder mycket mer till en nybörjare och är så mycket lättare att använda, att den är gaslös gör i princip att det blir som "pinne-på-rulle" bränner på väldigt bra med tanke på storleken men med mindre slaggbildning än pinne.

att det bränner fast med dom pinnsvetsarna beror på att man kör med fel elektroder! med rätt elektroder så är dom mycket lätt tända och enkla att svetsa med! en OK48 i en svetstransformator fungerar inte utan då måste man köra med 43,32or eller liknande men å andra sidan så blir det bara riktigt hållbart med 48or! så en dyrare inverter svets är mycket bättre då kan du också TIG svetsa med den.

men för en helt nybörjare är det ju enklare med en trådsvets! dom utan gas har jag dock inget gott att säga om (kanske har dom blivit bättre på senare år)

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026