Inkörning

Anthony00

Medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
MT 07 2018, Husqvarna 701 2017
:confused: Intresserad av att köpa ny hoj 20 mil ovanför Stockholm o bor själv i Malmö. Vet att man ska variera varven under inkörningen av en hoj, men hur funkar det när man ska köra så långt direkt (med långa sträckor motorväg)??? Andra bra sätt att få den transporterad hem? :Bugar

Anthony00 skrev:
:confused: Intresserad av att köpa ny hoj 20 mil ovanför Stockholm o bor själv i Malmö. Vet att man ska variera varven under inkörningen av en hoj, men hur funkar det när man ska köra så långt direkt (med långa sträckor motorväg)??? Andra bra sätt att få den transporterad hem? :Bugar

Vad är det för ny hoj som inte går att köpa närmare? :va
Bara lite nyfiken. :)

jag undrar, finns det folk som orkar köra in hojarna som tillverkarna rekomenderar? jag har aldrig köpt en hoj ny men jag är övertygad om att jag inte skulle orka köra en sporthoj under 7000varv i massor med mil...
vad är det dom rekomenderar?

Anthony00 skrev:

Be "prästen" köra hem den på småvägar och sånt... när han ändå ska ner till Malmö och titta på sin.. :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=88610

Hmm, inkörning, nästan lika mycket religion som olja, tar ett av mina inlägg från en annan tråd i ämnet:

Upp till 80-100 mil
1) Litet gaspådrag, max 20-30 % av fullgas
2) Varvar upp till ca hälften av maxvarv
3) Aldrig segdragning på låga varv
4) Passar på att leta upp lite fina småvägar och varierar varvet-acc-motorbroms
Byter olja-filter, känner på de flesta bultar och muttrar

80-200 mil
1) Mer gaspådrag, 40-50 % av fullgas
2) Varvar upp till ca trekvart av maxvarv
3) Aldrig segdragning på låga varv
4) Fler fina småvägar och variation av varvet-acc-motorbroms
Byter olja-filter

200 mil -
1) Succesivt full belastning

Alla miltal
1) Låter den aldrig stå på tomgång länge, utan kör iväg ganska omgående med lätt belastning
2) Aldrig hård belastning innan full motortemp, alltså...aldrig!
3) Efter ett hårt pass får den gå någon minut på tomgång, för att jämna ut temperaturerna inne i motorn (helt livsavgörande med turbo)

Det här är MITT sätt att köra in hojen, har kört in sex stycken (och sju bilar) på ungefär samma sätt. Alla har gått väldigt bra (effekt, olja/bensinförbrukning, skrammel etc) jämfört med andra av samma sort.

Vet att andra tycker hojen är inkörd när motortempen första gången har nått upp till 70°C, men jag tycker det känns som om den "släpper" - går lättare efter en sju-åttahundra mil. Det syns även på bränsleförbrukningen som brukar stabilisera sig på en lägre nivå vid dom miltalen, samt att oljan slutar vara metallicfärgad...

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka