Köpa beg. hoj på annan ort?

Prästen

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
ingen än :(
Om jag ,som t ex bor i borlänge får för mej att bli sugen på en hoj t ex en norton commando i någon annan kommun som ligger långt bort ,förslagsvis malmö. Är det någon som har något bra tips på hur man kan lösa detta ,jag har nog inte möjlighet att ta mej ner dit bara för att kolla på en hoj.

Förslag?

Prästen skrev:
Om jag ,som t ex bor i borlänge får för mej att bli sugen på en hoj t ex en norton commando i någon annan kommun som ligger långt bort ,förslagsvis malmö. Är det någon som har något bra tips på hur man kan lösa detta ,jag har nog inte möjlighet att ta mej ner dit bara för att kolla på en hoj.

Förslag?

fråga om precis allt via telefon och kom överens om pris, sen om hojen motsvarar det han beskrivet så avsäger du dig rätten att pruta på plats.
du kan ju oxå be honom skicka en massa bilder via mail. stämmer sen allt med vad du tycker är rimligt så åk o köp den.
så gjorde iaf jag när jag köpte min hoj i göteborg, bor själv i skåne.

Prästen skrev:

Förslag?

prata med säljaren och fråga mkt detaljerat om cykelns skick osv, föreslå att ni kan åka halvvägs var och ses längst vägen. Är cykeln så bra o fin som han troligen säger att den är så är det väl inte så mkt att tveka på, är den i dåligt skick så kanske han inte ens ställer upp på att åka flera mil bara för att få åka hem igen :)

Åk tåg. Billigt och tar inte lång tid. Då bör du rimligtvis ha möjlighet att titta på den innan du köper den.

Bilder på alla vinklar och vrår via mail först kanske? Vad han säger över telefon om hur fin den är behöver inte betyda så mycket. Även om den verkligen är fräsch i hans ögon behöver den inte vara det i dina. Det är ju en begagnad hoj, och för vissa är bruksskick jättefint...

jag köpte en ktm adventure 640 i stockholm
ca 35-40 mil enkel
då hadde jag prutat och vi var överens om pris
och om skicket var ok som han sa så skulle jag köpa den

fick bra pris vid snabb affär ( var på väg 20 min senare )

hyrde en liten buss på macken
åkte iväg ca 20.00 söndag kom fram ca 24.00
allt var ok så vi förde över pengar från mittt konto till hans
kom hemm runt 05.00

åkte självklart vilse i stockholm på hemmresan runt 1 timme :huvet
inge roligt

Lurch skrev:
Bilder på alla vinklar och vrår via mail först kanske? Vad han säger över telefon om hur fin den är behöver inte betyda så mycket. Även om den verkligen är fräsch i hans ögon behöver den inte vara det i dina. Det är ju en begagnad hoj, och för vissa är bruksskick jättefint...

därför gäller det att ställa väldigt ledande frågor, tex är där några repor på tanken, och isf hur många?

65 mil är inte långt bort...

Prästen skrev:

Förslag?

Ta ett släp eller en bil som du får in hojen i, 65 mil är inte långt bort, 1500 :- i soppa och hojen är hemma. Går naturligtvis att fixa med ett fraktbolag men personligen skulle ja inte köpa hojen utan att inspektera den. Skickar aldrig några pengar, byt alltid varan mot pengar, annars blir det bara problem… Hellre 1500:- förlorade bränslepengar än x antal tiotusenlappar bara för att man inte orkar engagera sig ordentligt.

Om du känner dig osäker på hojen skick får du helt enkelt skicka dit någon som kan titta, känner du ingen i området så är det bara att ta fram plånboken, PM:a sedan någon här på forumet som bor i närheten och verkar kunnig på hojar.

oki ,tack för många bra svar.

Nu är det ju så att hojjen i fråga är en Norton Commando ´69 i 87236587235423 delar som jag tänkte pussla ihop så det där med repor på tanken är inte så kinkigt = )

Det största problemet nu är väl vart jag ska ha den när jag får hem den = )

SirCastic skrev:
Ta ett släp eller en bil som du får in hojen i, 65 mil är inte långt bort, 1500 :- i soppa och hojen är hemma. Går naturligtvis att fixa med ett fraktbolag men personligen skulle ja inte köpa hojen utan att inspektera den. Skickar aldrig några pengar, byt alltid varan mot pengar, annars blir det bara problem… Hellre 1500:- förlorade bränslepengar än x antal tiotusenlappar bara för att man inte orkar engagera sig ordentligt.

Om du känner dig osäker på hojen skick får du helt enkelt skicka dit någon som kan titta, känner du ingen i området så är det bara att ta fram plånboken, PM:a sedan någon här på forumet som bor i närheten och verkar kunnig på hojar.

En speciell avdelning på forumet där man raggar folk som kan titta/annonserar sig som "tittare" på hojar kanske hade vart pra?
Även om det är svårt att välja bland alla medlemmar så borde man väl kunna märka vilka som ger mer seriöst intryck på forumet, kan den aktuella hojen (äger en själv/har ägt) och VILL hjälpa till (självklart mot en mindre ersättning = :fyllisar )
eller dylikt.

Jag köpte förut en hoj som stod i Gislaved (småland afaik), jag bor i stockholm.

Kan inte säga att det kändes bra, men jag frågade om "allt" innan och fick ett antal foton på hojen via mail, sen bestämde vi tid och jag åkte ner med farsans bil (dragkrok) och hyrsläp för att köpa den, när jag kom ner visade den sej snarare vara i bättre skick än vad säljaren hade sagt innan så det blev affär.

hade det inte blivit det hade det känts väldigt surt att ha betalat typ ~1700:- för den resan kan jag säga..

jag gjorde så när ja sålde en bil, bor i norrköping, killen kom från umeå, jag tog en massa bilder, filmade hela bilen inuti och utanpå och även när vi körde med den, inga konstigheter, han flög ner och hämtade den.

/ nicklas

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...