Inkörning?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
En vanlig fråga men inga vettiga svar.
Ska man gasa friskt eller följa instruktions boken?
Ska man ha syntet eller mineral olja ?
Hörde om en test av Gsxr750 inkörning jämförande där den men hård inkörning sedan gav lite mer effekt i bänken efteråt.

Vad är rätt och fel ? :confused:
 
2ono skrev:
En vanlig fråga men inga vettiga svar.
Ska man gasa friskt eller följa instruktions boken?
Ska man ha syntet eller mineral olja ?
Hörde om en test av Gsxr750 inkörning jämförande där den men hård inkörning sedan gav lite mer effekt i bänken efteråt.

Vad är rätt och fel ? :confused:
finns många trådar om detta.. bland annat en som jag startat..
Det som man hör överallt är att kör hojen som vanligt men undvik att axxelerera totalt MAX. Undvik tomgångskörning och att ligga på toppvarv.. inte bra..
Axxa ganska friskt och segdra inte så blir det nog bäst.
 
Är du ute efter livslängd följ instruktionsboken.
Jag tror mer på att motorkonstruktörerna har kollat hur saker bör köras in än att den lokala motorgurun vet vad som är rätt för din motor i längden.
Att en maskin går bättre av tokgas från början kan inte bero på så mycket annat än att man hinner nöta bort den inre friktionen i motorn fortare än med lugn inkörning, men oxå att maskinen kommer att nötas ut fortare.

Kör in lugnt så har jag en bra beghoj att köpa sen..

Ha det!
 
2ono skrev:
Hörde om en test av Gsxr750 inkörning jämförande där den men hård inkörning sedan gav lite mer effekt i bänken efteråt.

Lite enkelt: För kolv, kolvringar och cylinder - hård inkörning snabbt och under varierande temperaturer för att undvika "hotspots", vilket tätar bättre och ger bättre effekt. MEN för resterande delar i motorn (framförallt lager), så är en försiktig inkörning med varierande varvtal, växlar och temperaturer att föredra (med mycket användning av motorbroms). Kör gärna med en enklare olja till att börja med och byt ofta de första milen, så du får bort metallfliset. En generell regel är också att aldrig belasta motorn hårt innan den är genomvarm (oljan ligger på mer än 80 grader) - detta även efter inkörning. 90% av slitaget sker under 10% av körningen, då motorn är kall - var det någon som sa...
 
TomK skrev:
Lite enkelt: För kolv, kolvringar och cylinder - hård inkörning snabbt och under varierande temperaturer för att undvika "hotspots", vilket tätar bättre och ger bättre effekt. MEN för resterande delar i motorn (framförallt lager), så är en försiktig inkörning med varierande varvtal, växlar och temperaturer att föredra (med mycket användning av motorbroms). Kör gärna med en enklare olja till att börja med och byt ofta de första milen, så du får bort metallfliset. En generell regel är också att aldrig belasta motorn hårt innan den är genomvarm (oljan ligger på mer än 80 grader) - detta även efter inkörning. 90% av slitaget sker under 10% av körningen, då motorn är kall - var det någon som sa...
Är det bra att motorbromsa mycket även med 2takt under inkörning?.. ska väl inte vara bra att motorbromsa alls med 2takt då de inte smörjs utan bränsle.. aja..
 
philsson skrev:
Är det bra att motorbromsa mycket även med 2takt under inkörning?.. ska väl inte vara bra att motorbromsa alls med 2takt då de inte smörjs utan bränsle.. aja..

beror på om du har separat oljesmörjning eller inte.

det finns en anledning till att de gammla saabarna hade frihjul... :tungan
 
philsson skrev:
Är det bra att motorbromsa mycket även med 2takt under inkörning?.. ska väl inte vara bra att motorbromsa alls med 2takt då de inte smörjs utan bränsle.. aja..

nä med tvåtakt ska du inte motorbromsa


edit: suck för långsam
 
föresten, angående inkörningen.. :rolleyes:

du ska följa tillverkarens råd. de få HK som du kan få ut av å köra hårt med hojen i början är inte värt det på en gathoj som ska gå X antal mil..
 
Fluxir skrev:
beror på om du har separat oljesmörjning eller inte.

det finns en anledning till att de gammla saabarna hade frihjul... :tungan
Har separat blandning.. så det gör inget asså.. :confused: Trodde oljan blandades i fuggen med bensinen.. ingen bensin = ja.. ni vet.. är det inte så ?.
 
Fluxir skrev:
föresten, angående inkörningen.. :rolleyes:

du ska följa tillverkarens råd. de få HK som du kan få ut av å köra hårt med hojen i början är inte värt det på en gathoj som ska gå X antal mil..

lite kul med R hojar att när de gått över 100 mil så anser man att de är förbrukade :(
Körde själv friskt med en R1 99:a den hade gått 2.400 mil = skit svår att sälja, trots den körts relativt lugnt och aldrig bana utan mest landsväg.
En R hoj skall väl rulla lätt 10.000 mil så länge service o allt är gjort ?

Döda myten NU!
 
philsson skrev:
Har separat blandning.. så det gör inget asså.. :confused: Trodde oljan blandades i fuggen med bensinen.. ingen bensin = ja.. ni vet.. är det inte så ?.


mjo, till viss del, men har du högt varv så pumpar ju oljepumpen mer olja än annars... men, det är inte direkt rekomenderat att motorbromsa en tvåtakt... för å va på säkra sidan kan vi säga att du ska låta bli.. du har ju bromsar på vrålåket, använd dom... :tummenupp
 
Eureka skrev:
lite kul med R hojar att när de gått över 100 mil så anser man att de är förbrukade :(
Körde själv friskt med en R1 99:a den hade gått 2.400 mil = skit svår att sälja, trots den körts relativt lugnt och aldrig bana utan mest landsväg.
En R hoj skall väl rulla lätt 10.000 mil så länge service o allt är gjort ?

Döda myten NU!


slarvar man med inkörning å sånt så kan en hoj som gått 100mil mkt väl vara slut. men det är inget fel med att köpa en hoj som gått hårt, sålänge alla servicar är gjorda efter ordning, en hoj som går hårt behöver oftare service än en som går lungt. inget snack om den saken.

Min hoj har gått 5500mil, den tuffar å går, lite plock med den nu iof, men vafan, motorn går.
 
GSX1100FRAD skrev:
Är du ute efter livslängd följ instruktionsboken.
Jag tror mer på att motorkonstruktörerna har kollat hur saker bör köras in än att den lokala motorgurun vet vad som är rätt för din motor i längden.
Att en maskin går bättre av tokgas från början kan inte bero på så mycket annat än att man hinner nöta bort den inre friktionen i motorn fortare än med lugn inkörning, men oxå att maskinen kommer att nötas ut fortare.

Kör in lugnt så har jag en bra beghoj att köpa sen..

Ha det!
Det stämmer nog men vad bygger fakta på ?
Personligen följer jag instruktionen eftersom jag eller andra? inget vet .
 
2ono skrev:
Vad är rätt och fel ? :confused:

Lycoming skickar ut service buletiner(typ) till flygplansägare och varnar folk för att försöka köra-in motorn. Resultatet av det har blivit att motorer har fått rivas ur och cylindrar honas p g a "glazing". (en glasig yta på väggarna som gör den otät) M a o sprillans nya motorer som förstörts de första timmarna. Lycoming menar att man skall hålla full gas från 0 timmar.

Nu är full gas på en flygmotor långt ifrån full gas på en båge. Fullt på en 4a boxer flygmotor är ett rött streck på ingastryckmätarn och kanske motsvarar 50% effekt hos en bilmotor och kanske 25% av en bågemotor. Så man behöver inte hålla stumt på en båge för att motverka glazing. Det borde räcka om man belastar kanske 40-50% av effekten. Motsatsen är att cruisa i 90 i 100 mil. Då är effektuttaget är extremt lågt.

Så ere, sörru :D
 
#Olsson# skrev:
Lycoming skickar ut service buletiner(typ) till flygplansägare och varnar folk för att försöka köra-in motorn. Resultatet av det har blivit att motorer har fått rivas ur och cylindrar honas p g a "glazing". (en glasig yta på väggarna som gör den otät) M a o sprillans nya motorer som förstörts de första timmarna. Lycoming menar att man skall hålla full gas från 0 timmar.


Så ere, sörru :D

Ok guru jag ska ut och tokvarva nu :tummenupp
 
#Olsson# skrev:
Lycoming skickar ut service buletiner(typ) till flygplansägare och varnar folk för att försöka köra-in motorn. Resultatet av det har blivit att motorer har fått rivas ur och cylindrar honas p g a "glazing". (en glasig yta på väggarna som gör den otät) M a o sprillans nya motorer som förstörts de första timmarna. Lycoming menar att man skall hålla full gas från 0 timmar.

Nu är full gas på en flygmotor långt ifrån full gas på en båge. Fullt på en 4a boxer flygmotor är ett rött streck på ingastryckmätarn och kanske motsvarar 50% effekt hos en bilmotor och kanske 25% av en bågemotor. Så man behöver inte hålla stumt på en båge för att motverka glazing. Det borde räcka om man belastar kanske 40-50% av effekten. Motsatsen är att cruisa i 90 i 100 mil. Då är effektuttaget är extremt lågt.

Så ere, sörru :D

Är det i så fall skillnad på ytbehandlade cylindrar typ nicasil mot t.ex gjutjärnsfoder? Har fabrikerna med deras konstruktörer fel?
 
GSX1100FRAD skrev:
Är det i så fall skillnad på ytbehandlade cylindrar typ nicasil mot t.ex gjutjärnsfoder? Har fabrikerna med deras konstruktörer fel?


Ingen aning. Men oavsett yta så skall väl ringar köras in för att få en tät yta? Jag vet inte men gissar att konstruktörerna har ganska rätt.

Jag läste ditt tidigare inlägg och läste "Kör in lugnt". Att köra 40-50% av effekten på en båge är väl ganska lugnt och många rekomendationer från manualer anger ett begränsat varvtal upp till X mil. Och sedan ytterligare ett steg upp till Y mil osv.

Här är en pejst med Malibu-instruktioner från Lycoming.

"..There is no need to conduct any special break in operation for the –AE2A engine other than avoiding long periods of operation at low power (less than 55%) or prolonged idle..."
 
Jag gissar att vi är inne på ungefär samma linje, det som skrämmer mig är de uttalanden som brukar dyka upp i inkörningssammanhang om att man bör hålla stumt från första metern...
Körning på varierande varvtal och belastning brukar väl vara det som rekommenderas? Dvs inte fiskörning men heller ej tokgasning under inkörning.
 
Ta det bara lungt när motorn är kall och undvik tokvarvning så kommer cykeln att gå bra.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top