Inkörning?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Tycker man kan summera det hela med att det finns större risker med att köra in för lugnt, än för hårt.

/N
 
Det är väldigt många som uttalar sig och som egentligen inte har en aning om hur det ligger till utan bara en känsla!

Ni förstår väl själva att tillverkaren inte kan skriva i instruktionsboken att man bör gasa ganska friskt och från början dra hojarna med mycket gas till runt 80% av maxvarvet och växla mycket samt använda alla växlar. Moderna 1000cc gör ju 160km/h på ettan. Tillverkarna skulle bli stämda.

I instruktionsboken till min nya ZX6RR -05 står det att man inte ska varva över 4000 varv de första 80 milen. Hojen gör ungefär 80km/h på sexan vid 4000. Frågade där jag köpte hojen (som är sveriges största Kawa-försäljare) och fick det förväntade svaret att ett par dagar på en bana är perfekt men undvik att dra den helt till rödmarkeringen.

Så sammanfattat - varmkör ordentligt, låt bli dom sista 2-3000 varven på topp men gasa friskt och växla mycket!
 
Don Quixote skrev:
Det är väldigt många som uttalar sig och som egentligen inte har en aning om hur det ligger till utan bara en känsla!
Tänk om vi alla tänkte på det i alla trådar :tummenupp
 
kurre3 skrev:
Inkörning av en R6 -03. 25 kw...

Något speciellt?


När man kör in så det som oftast rekommenderas är att man
INTE kör på samma varvtal, man ska variera.
och verkligen inte på låga varv.

Har hört något också om att den håller tätare vid lägre varvtal om
man kör in på låga, och håller tätare på högre om man kör in på högre varvtal.
och därmed får bäst effekt efter hur man kör hojen i början.

Någon som kan bekräfta eller avfärda det?
 
Självklart säger tillverkarna att man ska köra in lugnt, dels pga att de inte kan kräva att man ska dra ur den som nån skrev ovan + att de förmodligen håller lite bättre med lugn inkörning = färre garantiärenden och mer pengar till företaget.
Skulle jag köpa en ny hoj skulle jag köra in den så som sägs ge mer effekt.
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top