fartgalen82
2Fast2Live2Young2Die
Vad tror ni, ett eller fler oljebyten innan service vid 100 mil????
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad tror ni, ett eller fler oljebyten innan service vid 100 mil????
Det finns en anledning till att det står beskrivet i manualen hur du ska köra in motorn. Men visst får du en rappare motor om du kör in den hårt. På bekostnad av lägre totallivslängd, högre olje & bränsleförbrukning.QUOTE]
Är väl anledningen till att man läser mycket om r hojar som tar mycket olja.
Är man snäll mot framtida ägare så följer man manualen men inte slaviskt,att plocka ur den vad den har några gånger skadar inte,värst är väl tomgångsnötandet med kall motor då det ofta pressas förbi soppa ner i sumpen och späder ut oljan vilket sliter rätt bra det med.
Henrik
Den är körd o inkörd i timmar i bänk på fabriken, så det är nog marginellt vad du kan göra......
Håller helt med. Enligt vad Jag känner (och har hört) så gasar man gärna på lite och får kolvarna att "slungas" ut i cylindrarna men inte under hård belastning, typ full pung på 4:an från 50 osv. Om man tänker på hur kolvarna matas så känns det som att de kommer käka upp cylindern så den blir oval.Jag sällar mig till skaran som tror på den där inkörningen, jag har för mig att Jörgen K körde in sin mutterspridare efter ungefär den principen och den verkar ju ha alla pållar hemma!
Jag såg extremvarianten av den hårda skolan när Alfa körde in sina DTM motorer i bänk, men dom prioriterar kanske inte livslängd högre än maxeffekt.
Dom startade helt enkelt upp motorn i bromsbänk, lät tomgången stabilisera sig, sedan drog dom på (under belastning) till 5000 varv ett par repor med cirka tio sekunder tomgång emellan, sedan ett par repor upp til 7000, för att sedan dra den ännu längre och hålla den där...
Det skar i mitt motorhjärta, trots att sången var fin, men logiken säger ju att motorn ska belastas vid så pass högt varvtal att gastrycket får göra sitt mot ringarna för att få en optimal inslitning innan spåren från heningen nöts bort ur cylindrarna.
Samma här.Jag sällar mig till skaran som tror på den där inkörningen...
Den är körd o inkörd i timmar i bänk på fabriken, så det är nog marginellt vad du kan göra......
Jag sällar mig till skaran som tror på den där inkörningen..
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |