Inkörning K8!!

Prata med pro superbike killarna, de köper ju två hojjar av årets modell varje år. De går inte sakta precis...
 
Det finns en anledning till att det står beskrivet i manualen hur du ska köra in motorn. Men visst får du en rappare motor om du kör in den hårt. På bekostnad av lägre totallivslängd, högre olje & bränsleförbrukning.

Har du planerat att behålla motorcykeln i många år så ska du nog överväga att följa boken. Har du tänkt att byta hoj efter 2-3 år så lär det inte spela så stor roll.

Vad tror ni, ett eller fler oljebyten innan service vid 100 mil????

Det räcker gott att byta vid 100 mil vid normal inkörning. Kör du in den hårt från början så är det bra med ett byte efter 10-20 mil eftersom den aggresiva inslitningen leder till ökat antal partiklar i oljan.
 
Last edited:
Det finns en anledning till att det står beskrivet i manualen hur du ska köra in motorn. Men visst får du en rappare motor om du kör in den hårt. På bekostnad av lägre totallivslängd, högre olje & bränsleförbrukning.QUOTE]

Är väl anledningen till att man läser mycket om r hojar som tar mycket olja.

Är man snäll mot framtida ägare så följer man manualen men inte slaviskt,att plocka ur den vad den har några gånger skadar inte,värst är väl tomgångsnötandet med kall motor då det ofta pressas förbi soppa ner i sumpen och späder ut oljan vilket sliter rätt bra det med.

Henrik
 
Mina Akrapipor var monterade vid leverans , mappad o klar. Jag körde som vanligt i stort sett , men man höll sig ifrån tomgångskörning o de hysteriska varvtalen ( Så hysteriskt det kan bli med en twin ). Bytte olja vid 20 mil , sen 100......
 

Jag sällar mig till skaran som tror på den där inkörningen, jag har för mig att Jörgen K körde in sin mutterspridare efter ungefär den principen och den verkar ju ha alla pållar hemma!

Jag såg extremvarianten av den hårda skolan när Alfa körde in sina DTM motorer i bänk, men dom prioriterar kanske inte livslängd högre än maxeffekt.

Dom startade helt enkelt upp motorn i bromsbänk, lät tomgången stabilisera sig, sedan drog dom på (under belastning) till 5000 varv ett par repor med cirka tio sekunder tomgång emellan, sedan ett par repor upp til 7000, för att sedan dra den ännu längre och hålla den där...

Det skar i mitt motorhjärta, trots att sången var fin, men logiken säger ju att motorn ska belastas vid så pass högt varvtal att gastrycket får göra sitt mot ringarna för att få en optimal inslitning innan spåren från heningen nöts bort ur cylindrarna.
 
Last edited:
Jag förstår inte var påståendet att livslängden skulle minska för att man kör in hårt kommer ifrån?
Om kolvringarna tätar bättre borde livslängden bli längre...
Hett ämne det här men jag är helt övertygad om motomans teori...
 
Den är körd o inkörd i timmar i bänk på fabriken, så det är nog marginellt vad du kan göra......
 
Den är körd o inkörd i timmar i bänk på fabriken, så det är nog marginellt vad du kan göra......


det klart den inte är. möjligtvis är den startad och de har dragit en pull för att se så den uppnår spec. men körd i timmar är bara ett löjligt påstående.
 
Körde in min K1 med akra slip-on. Körde under 6000 varv i stort sett 120 mil utan att låta den segdra. Efter 100-mila servicen så blev det järnet!!!! :hojraket
 
Jag sällar mig till skaran som tror på den där inkörningen, jag har för mig att Jörgen K körde in sin mutterspridare efter ungefär den principen och den verkar ju ha alla pållar hemma!

Jag såg extremvarianten av den hårda skolan när Alfa körde in sina DTM motorer i bänk, men dom prioriterar kanske inte livslängd högre än maxeffekt.

Dom startade helt enkelt upp motorn i bromsbänk, lät tomgången stabilisera sig, sedan drog dom på (under belastning) till 5000 varv ett par repor med cirka tio sekunder tomgång emellan, sedan ett par repor upp til 7000, för att sedan dra den ännu längre och hålla den där...

Det skar i mitt motorhjärta, trots att sången var fin, men logiken säger ju att motorn ska belastas vid så pass högt varvtal att gastrycket får göra sitt mot ringarna för att få en optimal inslitning innan spåren från heningen nöts bort ur cylindrarna.
Håller helt med. Enligt vad Jag känner (och har hört) så gasar man gärna på lite och får kolvarna att "slungas" ut i cylindrarna men inte under hård belastning, typ full pung på 4:an från 50 osv. Om man tänker på hur kolvarna matas så känns det som att de kommer käka upp cylindern så den blir oval.
Men man vill gärna att de nöter jämt hela vägen ut då Jag förmodar att allt material töjs en aning om än en liten aning i det här fallet. Vändkanter var kanske bara något på moppetiden men det känns aktuellt på nåt sätt.
fan att jag inte kan mer där:huvet Ska själv köra in min gamla K7 i vår. Vi får se om den håller :)
 
Jag sällar mig till skaran som tror på den där inkörningen..

Me too!
Jo jag körde in min motor enligt motoman-metoden: Mineralolja, varmkörning, sedan varierande gas och motorbroms osv.

Bytte olja första gången efter 10 mil, det ångrar jag inte, mycket magnetiskt slam i filter och på magnetplugg. Sedan korde jag 50 mil till på mineral. Sedan dess helsyntet.
Jag har tagit komprov och det gick upp från ca 14.5 bar till 15.5 bar under inkörningen (normalt), det har legat där sedan dess, har kört 700 mil med motorn nu.

Här är länk till (den minst sagt roddiga) hemsidan
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

/J
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top