Inkörning av ny motor (Break in Secrets)

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Med relativt nytt A-kort och tankar om att köpa en helt ny MC
om någon månad undrar jag om tipset här Break In Secrets är något
att lite på? Länken fick jag via en av Mordeth13 filmer och han
rekommenderade tekniken (inte sagt att han vet något om motorer).

Tankar?

Den metoden är vedertagen av många motortrimmare.

Inkörning enligt manual är enligt min uppfattning endast inkörning av Dig som förare på den "nya" hojen.

Tanken bakom MotoMans inkörningsmetod är att en hård inkörning ger högre tryck bakom kolvringarna och att dom på så sätt sliter in sig ordentligt i fodren och ger maximal ringtätning. Detta ska då i praktiken ge mer effekt (mindre förluster), högre komp och mer livslängd på ringarna.

Tanken är god och det fungerar bevisligen då väldigt många rekommenderar metoden. Sen om metoden är absolut nödvändig att följa till punkt och pricka?

Jag skulle köpa hojen och köra den som vanligt utan att tänka på själva inkörningen. Gasa när man vill och köra lugnt när man vill. Motorcyklar inbjuder ju i regel till lite aggressiv körning där du drar genom samtliga växlar upp till höga varv och sen motorbromsar. Gör du detta upprepade gånger under dom första milen du kör så har du gjort allt guiden rekommenderar.

Gäller den texten tvåtaktare också?
Har ett stundande kolvbyte...

Samma konstruktion så ja

Inte riktigt va? Tanken är att soppa samt alla rester efter
förbränning inte ska passera ner förbi kolv till oljan/smörjningen.

I en tvåtaktare är ju soppan oljeblandad och ingår i smörjningen
och systemet är inte lika slutet. Lr har jag helt fel?

4takt
4-Stroke-Engine.gif

2takt
Two-Stroke_Engine.gif

Inte riktigt va? Tanken är att soppa samt alla rester efter
förbränning inte ska passera ner förbi kolv till oljan/smörjningen.

I en tvåtaktare är ju soppan oljeblandad och ingår i smörjningen
och systemet är inte lika slutet. Lr har jag helt fel?

Du vill väll fortfarande inte att blandningen ska försvinna ner mellan ringarna så du tappar komp?

Gäller den texten tvåtaktare också?
Har ett stundande kolvbyte...

Tror inte du behöver bry dej om det. Dels för att detta endast gällde vid nyhonad cylinder och inte bara kolvbyte.
Vitsen med "krysshoning" är såvitt jag vet att det ska bli en tunn oljefilm kvar när kolvringarna passerar och eftersom du i en 2taktare redan har olja både över och under kolven borde inte det behövas?
Någon som vet om man honar 2taktscyllar på samma sätt som 4t?

Som vanligt är det många som tycker och tror, men få som vet. Jag vet inte heller mer än mina egna erfarenheter som i det här fallet består av 11 inkörda hojar och 8 inkörda bilar.

Alla 19 har jag kört in på ungefär samma sätt, dvs:
- Ingen tomgångskörning, svag belastning ganska direkt
- Ingen segdragning
- Inget tokvarv
- Inte mer än ½-gas
- Ingen jämn gas längre stunder, acc-motorbroms i stort sätt hela tiden

Allt fram till första oljebyte vid 80-120mil, därefter får de visa vad de går för.
Nästa oljebyte vid ~300mil

Hojarna slutar ha metallic-olja runt 6-700mil, vilket också verkar vara då som först som de går riktigt som de ska. Även bilarna släpper loss alla kusarna där någonstans och stabiliserar bränsleförbrukningen, alla utom VW Dieseln som behövde 1500 mil.

Mitt sätt överenstämmer inte med Mototuneusa men alla mina fordon har gått extremt bra (för sin modell) utan oljetörst osv. Det kan väl inte enbart bero på tur med icke måndagsex?

Så bara för att någon för mig helt okänd säger annat kommer jag inte att ändra på mitt vinnade lag.

Jag gasade och var glad genom min inkörning.
Bara tänka på att inte hålla stumt på samma varvtal längre stunder och inte ligga på varvstoppet.
Låg jag på motorväg växlade jag upp/ner då och då, och fick på så vis varvtalet att skifta rätt mycket.

- Ingen tomgångskörning, svag belastning ganska direkt
- Ingen segdragning
- Inget tokvarv
- Inte mer än ½-gas
- Ingen jämn gas längre stunder, acc-motorbroms i stort sätt hela tiden

.

The secret is out there:rolleyes: Närå men allvarligt, vad skiljer det du skriver från....vad eller vem som helst, som gör vad som helst? Det verkar ganska ordinär genomsnittlig körning.

Efter många misslyckade (snälla) inkörningar, med dito förbrukade kolvar, ringar och borrningar och cylindrar, körde vi in mina nya kolvar, ringar och cylindrar så här (uppvärmning och kolla att allt var tätt först naturligtvis). Ca 10 inkörningspullar i bänken. Som vanligt mineralolja under inkörningen. Poff så vart de täta. Inga glasningar och oljiga kolvtoppar längre. Sedan började vi bänka/mappa hojen på sedvanligt manéer resten av dagen. Endast lite kondenserat vatten i catchtanken, ingen olje/vattenemulsion som tidigare.

Det kändes klart fel. Men jag tror det här är modellen, i synnerhet med moderna hårda molyplasma-coatade ringar och deras fina platåhoning.

Men man får inte ligga på med gas för länge, man måste alternera med motorbroms (precis som Motortune mfle säger). Banåkning på de långsamma krokiga svenska rr-nbanorna är nog perfekt inkörning, även om man kanske inte måste toppa hojen på rakan

[YOUTUBE-ID]Q02TCyxvS5M[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: ft
Jag vågar inte säga om det är att rekommendera på alla motorer. Jag har som sagt också alltid kört in enligt instruktionsboken tidigare, dvs låg last/varvtal och varierande rpm)

Men jag har börjat luta åt uppfattningan att moderna moly plasma coatade ringar (och den fina honing som dessa kräver) sällan mår dåligt av inkörning med mycket gastryck varvat med motorbroms.

Dessa moderna ringar kräver ju ofta platåhoning och stenar på 400 grit eller finaren ändå. Honingsytan är så fin att den bara förmår slita in ringarna i början, efter säg 20 mil är honingsytan inkörd och kan ej längre slipa in ringarna, och det kan då lätt bli glasningar om man först senare gasar på och trycker ut ringarna ordentligt. Jag tror att det är detta jag har råkat ut för.

Dessa två artiklar (ej avsedda för kunder utan för verkstäder/mekaniker) är ju också intressanta att läsa i sammanhanget inkörning.

Världens största kolvringstillverkare, Hastings. Notera skillnaden i rekommendation till mekanikern resp vad som rekommenderas till kunden.
http://www.hastingsmfg.com/ServiceTips/breakin_procedure.htm

Shells/Lycoming/Continental inkörningsrek. (luftkylda kolvflygmotorer med stötstänger).
"As for engine operation, it is all about generating high cylinder pressure and maximising the engine cooling. Use full rated power and RPM for every take off and maintain these settings until at least 500 feet above the departed runway; at this point you can reduce power to 75% and continue the climb to your cruising altitude."
http://www.shell.com/home/content/aviation/aeroshell/technical_talk/techart08_30071255.html

Om man har en äldre motor med gjutjärnsringar och tillhörande grova honing, jag då skulle jag nog inte vara så säker på att hård inkörning är helt riskfri, det kan ju vara så att dessa mer grovhonade ytor kan bygga för mycket värme i ringarna om man ställer till med högt gastryck och höga kolvhastigheter direkt.

I sammanhanget ska man ju dock komma ihåg att max gastryck sker vid vridmomentmax, dvs där man har störst fyllnadsgrad, så mer än så behöver man inte varva för att trycka ut ringarna.

Tror inte du behöver bry dej om det. Dels för att detta endast gällde vid nyhonad cylinder och inte bara kolvbyte.
Vitsen med "krysshoning" är såvitt jag vet att det ska bli en tunn oljefilm kvar när kolvringarna passerar och eftersom du i en 2taktare redan har olja både över och under kolven borde inte det behövas?
Någon som vet om man honar 2taktscyllar på samma sätt som 4t?

Trevligt, får hoppas bara att jag slipper hona. Vet ännu inte om skicket på cylindern, utom att den går att köra med (har ej tagit loss kolv och cylinder än)

Trådar som denna är roliga att läsa! :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...